תשובה לבעיה 1

  1. יש מספר סיבות להבדל בין הערך הנמדד והמחושב:

א) הערך ההתחלתי של מהירות ומיקום שהוצבו בנוסחאות הקליע אינם ה"אמיתיים". לא משנה בכמה נשתדל, אף פעם הערך הנמדד לא יהיה זהה לערך האמיתי. (1)
ב) בנוסחאות לזריקת קליע אנו מניחים שהכוח היחיד שמשפיע עליו הוא כוח הכובד (כלומר, אין חיכוך, אין רוחות, וכו').
ג) הנוסחאות הללו מתבססות על מודל של הקליע כגוף נקודתי. צריך אם כך להגדיר טוב לאיזה נקודה של הקליע אנו מתייחסים כשמדברים על מיקומו. ייתכן והקליע גם מסתובב על עצמו כתוצאה מהרוח, ולכן התייחסות לנקודת הקצה של הקליע אינה מתאימה לתיאור זה.

  1. טיב החיזוי תלוי בטיב הקירובים. ככל שהקירובים מדויקים יותר, ההבדל בין הערך המחושב של המיקום והמיקום הנמדד יהיה קטן יותר. לדוגמה: ככל שדייקנו יותר במדידת הערך ההתחלתי של המיקום, או ככל שאי הוודאות במהירות ההתחלתית של הקליע קטנה יותר, או ככל שהכוחות שהזנחנו קטנים יותר, כך ההבדל בין שני הערכים יהיה קטן יותר.מהו קירוב טוב? האם הבדל במהירות של ס"מ/שניה נחשב למעט או הרבה?

אם המהירות של הקליע אחרי 10 שניות היתה 300 מ'/שנייה, הבדל כזה הוא זניח, אך אם מהירות הקליע אחרי 10 שניותת היתה 10 ס"מ/שנייה, הבדל של ס"מ הוא משמעותי (10%). לכן יותר משמעותי להתייחס לערך היחסי של השגיאה, ולא לערכה המוחלט. לדוגמא, נגיד שהערך הנמדד והמחושב הם דומים, אם ההבדל ביניהם הוא קטן, מ- 5% של ערך המיקום (אחוז השגיאה המקובל תלוי בסוג הבעיה עליה דנים.