גורמים עיקריים לשינויים בהרגלי אכילה

תפיסה עצמית

המתבגר לומד להכיר את עצמו, להיות מודע לאופיו ולתכונות המייחדות אותו מחבריו. הוא מתחיל לפתח הערכה עצמית ולומד את מיקומו ביחס לחבריו במסגרת החברתית שבה הוא מצוי. כמו כן נעשה מודע יותר להופעתו החיצונית, ומפתח סגנון לבוש משלו. התפיסה העצמית של המתבגר מביאה אותו גם להחליט ולאמץ דפוסי אכילה אישיים.

התפתחות נפשית

באכילה אנו מספקים לא רק צרכים גופניים, אלא גם צרכים נפשיים. לעתים אנו אוכלים גם כשמרגישים בדידות, שעמום או מצב רוח ירוד. הסערות הנפשיות הפוקדות את המתבגר מוסיפות עוד הזדמנויות של אכילה לא מסודרת לשם סיפוק צרכים נפשיים.

דימוי הגוף

אנו חשופים היום לתקשורת יותר מתמיד: פרסומות, סרטים, תחרויות יופי, פוסטרים. כל אלה מציגים את הדמות הרזה והחטובה כאידאל שיש לשאוף אליו ולהידמות לו. חשיפה למסרים אלה, בשילוב עם השינויים הגופניים החלים בגופו של המתבגר ומודעותו הגבוהה לצורתו החיצונית, מובילה לעתים לרגשות של בלבול, דימוי גוף נמוך, רצון להידמות למודלים ולאכילה בלתי שקולה על מנת להגיע ליעד זה.

תרבות

אמנם כולנו זקוקים לאותם רכיבי תזונה, אך המזונות שאנו צורכים לסיפוק צרכינו אינם קבועים. לתרבויות שונות סגנונות שונים של אכילה שמותאמים לתנאי האקלים והכלכלה בסביבה שבה קיימת התרבות ומושפעים מגורמים דתיים והיסטוריים. גם המתבגר מתאים את צריכת המזון שלו להשפעת התרבות שבה הוא גדל, וכך העדפות המזון של מתבגר שגדל בהרי סין יהיו שונות מאלה של מתבגר החי בניו-יורק או בתל-אביב .

חברה

המתבגר מבלה זמן רב עם חבריו, קשור אליהם ומושפע מהעדפותיהם ומהצורך הטבעי להיות מקובל עליהם. המתבגרים אוכלים יחד כחלק מבילוי, ועשויים להעדיף מזונות שנחשבים כפופולריים יותר. לדוגמה, גם אם המתבגר מעדיף לשתות חלב, בסביבת חבריו הוא עשוי להעדיף שתיית משקה קל פופולרי.

השפעת המשפחה

המשפחה היא סביבתו הקרובה ביותר של המתבגר. להרגלי האכילה בבית, הנלמדים מהורי המתבגר, ישנה השפעה עצומה על העדפותיו ועל הרגלי האכילה שיפתח בעצמו. הורים שיקנו הרגלי אכילה מסודרים בבית – ארוחות משפחתיות סביב השולחן, עידוד אכילת פרות, ירקות ודגנים ומיעוט שימוש במזונות מעובדים – יסייעו לעיצוב הרגלי אכילה נכונים אצל ילדיהם, והרגלים אלה יישארו ברובם עם המתבגר למרות החשיפה לפרסומות ולהשפעה סביבתית אחרת.

מזון מהיר (Fast Food)

רשתות המזון המהיר ויצרני המזון משתמשים גם הם בתקשורת ובפרסום על מנת לקדם את מכירת מוצריהם. המוצרים מוצגים כטעימים, מפתים ומשביעים, ובדרך כלל אין מרחיבים את הדיבור על ההרכב התזונתי של מזון זה. בגיל זה המתבגר מפתח מערכת העדפות גם באכילה, וזו מושפעת מאוד מן הפרסומות. המזון המהיר הוא לרוב עני בוויטמינים ומינרלים חיוניים כגון סידן, ברזל וויטמין A, וכן בסיבים תזונתיים החשובים לפעילות התקינה של המעיים, ועשיר במלח ושומן. הפרסומות, זמינותם הגבוהה של מוצרי המזון המהיר ומחירם הלא גבוה יחסית, עלולים להוביל למצב, שבו המתבגר יצרוך יותר מאכלים שערכם התזונתי דל ואינם מספקים לו את הצרכים התזונתיים הנחוצים לו שיידונו בהמשך.