מטרות הפעילות
- שכלול המיומנות של חיפוש מידע.
- שכלול היכולת להבין שאלה ולענות עליה.
- הרחבת נושא המתכות לשימושים בחיי יום יום.
- העמקה בהבנת הקשר בין תכונה כימית לשימוש בה.
- שכלול היכולת לתמצת, להבחין בין עיקר לטפל.
מקורות
לפניכם מספר מקורות, אינטרנטיים ואחרים, העוסקים בתכונות ושימושים של המתכת טיטניום. המקורות יכולים לשמש אתכם במילוי המשימה המופיעה בספר הלימוד, המשימה פתוחה כך שאפשר להוסיף או לגרוע מקורות לפי הנדרש.
שם | כתובת המקור | שפה |
---|---|---|
טיטניום מויקיפדיה | טיטניום – יסודות כימיים | עברית |
טיטניום מאמר ממדע | מדע כרך כ"ט חוברת 4-5, ספט' 1985 | עברית |
טיטניום מידע כללי | טיטניום מהספריה של מט"ח | עברית |
טיטניום בבניה | טיטניום במוזאון גוגנהיים | עברית |
עובדות על טיטניום | עובדות על טיטניום | אנגלית |
שימוש בטיטניום | שימוש בטיטניום | אנגלית |
מתכת זוכרת | Nickel-titanium alloy helps broken bones heal faster | אנגלית |
מידע נוסף לשאלה 3 בפעילות – טיטניום
לציפוי הטיטניום של מוזיאון בבילבאו בצפון ספרד, המשמש כיום כחיפוי השגרתי לכל הבניינים החדשים שהוא מתכנן, הגיע הארכיטקט פרנק גרי במקרה. מלכתחילה הוא תכנן לצפות את המוזיאון בנחושת, עד שהתברר לו שהחוק הספרדי אוסר להשתמש בחומר רעיל זה. טיטניום נחשב ליקר מדי, אפילו לתקציב של 100 מיליון דולר. אלא שאז הניף כנראה מישהו מטה קסם. לפתע החלו הרוסים להציף את השוק העולמי בטיטניום ומחירו צנח עד לרמת הכדאיות לשימוש בו כחומר בנייה.
מוזיאון גוגנהיים בבילבאו, בניין עשוי אבן גיר וזכוכית, נודע במיוחד בזכות ציפוי הטיטניום הבוהק שלו. הטיטניום, מתכת יקרה ביותר, שסייעה בגיבוש מיתוס על אודות העושר הקורן מהבניין. גרי אינו מתבייש לספר איך הוא השכיל "לשחק אותה" ספקולנט ולנצל התמוטטות רגעית בבורסת המתכות, על מנת לשים יד על כמות מספקת של טיטניום. ואגב כך: לאחרונה פורסם כי אריחי הטיטניום היוקרתיים הללו החלו להתרופף.
הערכת הפעילות
בעבודה מסוג זה יכולות להיות תשובות רבות ומגוונות, ולכן כדאי לדעת מראש באילו נושאים תתמקד הבדיקה ועל מה יוערך התלמיד.
אנחנו מציעים לבדוק ולהעריך לפי המטרות הלימודיות שהצבנו בפני התלמיד.
להלן: דוגמא למחוון לפעילות – קובץ להורדה