הרשת הארצית של קהילות מורי הפיזיקה

צוות מוביל

חברי צוות מוביל בעבר 

חברי הפרויקט – המורים המובילים

  • סמדר אבידן, מובילת קהילת באר שבע
  • כנה אופיר, מובילת קהילת ירושלים
  • מיכל ארליך, מובילת קהילת אמי"ת
  • בוריס באם, מוביל קהילת הוד השרון
  • אפרת בלאו ברק, מובילת קהילות ירושלים ואמי"ת
  • אורן גילת, מוביל קהילת הוד השרון
  • רונית דיאמנט, מובילת קהילת אמי"ת
  • ד"ר מיטל הנס, מובילת קהילה מתוקשבת ב'
  • נירית ורדי, מובילת קהילת חיפה והקריות
  • איתי יחזקאלי, מוביל קהילה מתוקשבת א'
  • דפנה כהן ברנר, מובילת קהילת גן יבנה – אשדוד
  • עבד מסאלחה, מוביל קהילה מתוקשבת ג'
  • אסתי מגן, מובילת קהילת סמ"ל
  • ד"ר אבי מרזל, מוביל קהילת ירושלים
  • עדי נגה, מובילת קהילה מתוקשבת א'
  • מיכל סיגרון, מובילת קהילת גן יבנה – אשדוד
  • גלינה פודלוב, מובילת קהילת רמת גן
  • דוד פרל, מוביל קהילת חיפה והקריות
  • סאלח קראקרה, מוביל קהילת כרמיאל והגליל
  • עליזה רוט, מובילת קהילה מתוקשבת ב'
  • טטיאנה שולדינר, מובילת קהילת באר שבע
  • קובי שורצבורד, מוביל קהילה מתוקשבת ג'
  • בולוס שחאדה, מוביל קהילת כרמיאל והגליל
  • ד"ר לריסה שכמן, מובילת קהילות רמת גן וסמ"ל

אדמיניסטרציה:

תקציר

הרשת הארצית של קהילות מורי הפיזיקה פועלת מזה עשור, מאז שנת תשע"ב, במטרה לקדם את ההתפתחות המקצועית של מורי הפיזיקה בישראל, לתת מענה לצרכים ולקשיים שהוראת הפיזיקה מזמנת, לאפשר למורים לפיזיקה לבחון את הוראתם ואת הלמידה של תלמידיהם ביחד עם עמיתים, ולקדם את הוראת הפיזיקה בארץ לעבר הוראה "ממוקדת לומד".

התכנית בנויה ב"מודל מניפה ", עם קהילה אחת של מורים מובילים ו -11 קהילות אזוריות בכל רחבי הארץ (~ 300 מורים לפיזיקה, כ- 25% מכלל המורים לפיזיקה בתיכון בישראל).

ההתפתחות המקצועית של המורים בקהילות מעוצבת על סמך עקרונות פדגוגיים מבוססי מחקר בגישה "מבוססת עדויות". התהליך כולל חשיפה של התפיסות, העמדות והמטרות של המורים; התנסות פעילה שלהם כלומדים באסטרטגיות הוראה חדשות; הפעלה בכיתות ושיתוף בין העמיתים לקהילה בתובנות מההתנסויות בכיתות. בדרך זו המורים נחשפים לנעשה בכיתותיהם של מורים רבים, דנים על הדרכים המיטביות להפעלת אסטרטגיות ההוראה בכיתות, ומבצעים רפלקציה שיתופית בסביבה תומכת, ביחד עם עמיתים העוברים התנסויות דומות.

התכנים בתכנית מתחדשים מדי שנה, כדי להתאים לרוב גדול של מורים המשתתפים בקהילות במשך מספר שנים. בכל שנה נבחרים שניים עד ארבעה נושאים מרכזיים, שכל אחד מהם נמשך מספר מפגשים.  כדי לעודד יישום של מורים רבים כל כך, הפעילויות המוצעות כוללות מגוון דוגמאות בנושאים שונים בתכנית הלימודים, לכל אחת מהכיתות בחטיבה העליונה, ובהתאם לתקופה במהלך שנת הלימודים.

אחד התפקידים המרכזיים של הקהילות הוא לחזק את החוסן של המורים – יכולתם להתמודד עם קשיים שהם נתקלים בהם – ולבחון גישות למימוש מטרותיהם המקצועיות. לדוגמה, מטרות המורים ביחס להוראה וללמידה במעבדת הפיזיקה. סקר רחב היקף שערכנו בקהילות מצא חוסר התאמה בין החשיבות שהמורים מייחסים לשילוב פרקטיקות חקירה מדעיות במעבדת הפיזיקה (כגון עיצוב מערכת ניסויית), לבין האופן שבו פרקטיקות אלה באות לידי ביטוי בפועל בבחינת הבגרות במעבדה לפיזיקה. תהליך ארוך טווח לעידוד "מעבדה מזמנת חשיבה" בוצע בקהילות החל בשנת תשע"ט, ובו המורים התנסו ודנו בדרכים לשלב פרקטיקות חקירה מדעית החסרות למורים, וזאת במסגרת אילוצי תכנית הלימודים הרגילה. מחקר המשך  בוחן תהליך זה, ובפרט את האתגרים איתם המורים מתמודדים, דרכי המענה בהן הם בוחרים, והאופנים בהם הם מסתייעים בחומרי הלמידה ובשיח שבמפגשי הקהילה. במחקרים קודמים על הקהילות בחנו את תהליכי הצמיחה המקצועית של המורים בהקשרים אחרים ואת השינויים בידע, בעמדות ובפרקטיקה שלהם, כמו גם ביישום ארוך טווח של אסטרטגיות הוראה חדשות בכיתות.

תכנית הקהילות הוכרה כאחד הגורמים המרכזיים למספר הגדל והולך של תלמידים הבוחרים בפיזיקה כמקצוע מורחב (משרד החינוך, 2017).

תודתנו לקרן משפחת אדי וג'ולס טראמפ ולמשרד החינוך על תמיכתם בפרויקט.

לקריאה נוספת:

Levy S., Kapach, Z., Magen, E. & Yerushalmi E. (2020). Re-defining Lab Norms via Professional Learning Communities of Physics Teachers, In Wolf, S., Bennett, M. & Frank, B. (Eds.), Physics Education Research Conference Proceedings, Washington, DC. 

Levy, S., Bagno, E., Berger, H., & Eylon, B. S. (2020). Motivators, Contributors, and Inhibitors to Physics Teacher-Leaders' Professional Development in a Program of Professional Learning Communities: The Case of a Collaborative Reading Assignment. In Kolikant, Y. B. D., Martinovic, D. & Milner-Bolotin, M. (Eds.), STEM Teachers and Teaching in the Digital Era – Professional expectations and advancement in 21st Century Schools. (pp. 159-184). Springer.

Levy, S., Bagno, E., Berger, H., & Eylon, B. S. (2018). Physics Teacher-Leaders' Learning in a National Program of Regional Professional Learning Communities. In Traxler, A., Cao, Y. & Wolf S. (Eds.), Physics Education Research Conference Proceedings, Washington, DC.

קהילות מורי הפיזיקה בתקשורת:

האם לימודי הפיזיקה בישראל ניצלו ממכת מוות?
עם שיעורי כישלון של 15%-20% בבחינת הבגרות בפיזיקה – משבר לימודי המתמטיקה מחוויר ; קהילת מורי הפיזיקה מודאגת ומכון ויצמן מארגן את המורים לקבוצות תמיכה, כדי לשפר בשיטות מדעיות את הוראת המקצוע ; בכיתות לפיזיקה כבר יש סימנים של מפנה. מתוך עיתון TheMarker 7/09/2015