מסלול הפיזיקה בתוכנית רוטשילד ויצמן, תואר שני ללא תזה למורים מצטיינים

צוות מוביל

חברי צוות מוביל בעבר

חברי הפרויקט – מרצים ומנחים

הוראת הפיזיקה:
פיזיקה:

אדמיניסטרציה:

תקציר

תכנית רוטשילד-ויצמן היא תכנית אקדמית המוצעת על ידי מדרשת פיינברג לתארים גבוהים של מכון ויצמן למדע ומטרתה ליצור קבוצת עלית של מורים. התכנית מעניקה לבוגרים תואר שני ללא תזה בהוראת המדעים (MSc).

מטרת התכנית היא לחשוף את המורים להיקף הרחב של הפיזיקה העכשווית, וכן לספק להם כלים ואסטרטגיות הוראה מבוססות מחקר הנדרשים בכדי ללמד בהצלחה בכיתותיהם בתיכון. התוכנית כוללת קורסים בפיזיקה, קורסים בהוראת פיזיקה, קורסים כלליים ופרויקט סיום.

הקורסים בפיזיקה בתכנית כוללים קורס מבוא – מתמטיקה לפיזיקאים; ארבעה קורסי יסוד (מכניקה קלאסית ויחסות, אלקטרומגנטיות מתקדמת, מכניקה קוונטית ומכניקה סטטיסטית); ושלושה קורסים בתחומים נבחרים בפיזיקה (אופטיקה יישומית, גרעין וחלקיקים ואסטרופיזיקה). בנוסף, המורים משתתפים בקורס מעבדה, מצטרפים לאחת מקבוצות המחקר בפיזיקה במכון ויצמן במשך שבועיים רצופים בקיץ, ולאחר מכן מכינים דו"ח על מחקריהם במעבדה. קורסים אלו נוקטים גישה ייחודית של העמקה בהתפתחות מבנה הדעת יד ביד עם רכישת מיומנות ביישומו.

הקורסים בהוראת הפיזיקה כוללים שני קורסי הוראה קלינית: במכניקה ובאלקטרומגנטיות; קורס במידול, חקר ופתרון בעיות; וקורס על שיקולים בתכנון רצפי הוראה בפיזיקה. במסגרת קורסים אלה המורים לומדים להכיר מחקר בהוראת הפיזיקה בהקשר של קשיי תלמידים ושיטות הוראה והערכה לפיתוח הבנה מושגית, אסטרטגיות חקר, מידול ופתרון בעיות, ואוטונומיה בלמידה. הקורסים מעוגנים בפרקטיקה: המורים נדרשים ליישם בכיתותיהם אסטרטגיות הוראה מבוססות מחקר ולבחון את השפעתן של אסטרטגיות אלה על למידת תלמידיהם. נושאי שלושת הקורסים הכלליים הם קוגניציה, למידה והוראה; היסטוריה ופילוסופיה של המדע בהוראת המדעים; שיטות הערכה.

בנוסף, המשתתפים עובדים בצוותים על פרויקט גמר בהוראת הפיזיקה. במסגרת הפרויקט כל קבוצת מורים מתמקדת בנושא עכשווי בפיזיקה ולהציע כיצד לקשרו לתכנית הלימודים בפיזיקה בתיכון. עליהם ללמוד ביסודיות את הנושא ולתכנן מבנית קצרה המוצגת בפני מורים לפיזיקה.

רבים מבוגרי התכנית השתלבו לאחר סיום הלימודים בתפקידי מפתח במערכת החינוך כגון מובילי קהילות מורים, מנטורים בפט"ל או מדריכים, ומובילי יוזמות מגוונות, וכן במסגרת לימודי המשך אקדמיים.

ומה אומרים הבוגרים?

"התכנית שינתה לחלוטין את ההוראה שלי. לדוגמה, פעילויות שונות שניתן לבצע עם התלמידים כדי לקדם למידה; או מחקר פדגוגי החושף את הסיבות להצלחתה של שיטת לימוד מסוימת בניגוד לכישלון של שיטה אחרת, כלים לאבחון התפיסות החלופיות בקרב התלמידים – כל אלה משפרים את ההתנהלות שלי כמורה בכיתה"

"בתכנית גיליתי שאני לא יודעת הכל ושתמיד אפשר וצריך להתפתח כמורה ולפתח את היכולת להטמעה אישית של שיטות הוראה חדשות פורצות דרך".

"הרווחתי הבנה עמוקה יותר של הפיזיקה כמדע וכתרבות"

"התוכנית העניקה לי ביטחון עצמי גבוה יותר ושליטה טובה יותר בתכנים וגם עזרה לי לבנות ולמצוא לי מורים שותפים לדרך וחברים חדשים".

"התוכנית עודדה אותי להתפתח מקצועית, לראות מעבר לכתוב בספרות, ליזום חדשנות ולהסתכל קדימה".

תודתנו לקרן אדמונד דה רוטשילד וקרן מוריס ורוזלינד גודמן על תמיכתן בפרויקט.

 

לקריאה נוספת:

  1. דף התכנית באתר מדרשת פיינברג.
  2. The Rothschild-Weizmann Program for Excellence in Science Teaching – A Ten-Year Report, 2008-2017

ליצירת קשר