וידאו דידקטיקה

צוות מוביל

חברי הפרויקט

  • ד"ר צביקה אריכא, מפמ"ר הפיזיקה
  • ד"ר אמנון חזן, מכון ויצמן למדע
  • ד"ר רותי סגל, מכללת אורנים
  • ד"ר רוני מועלם, מכללת לוינסקי וסמינר הקיבוצים
  • ד"ר אבי מרזל, האוניברסיטה העברית בירושלים
  • ד"ר דוד פיילכנפלד, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין
  • גב' ניצה שיאון, הפיקוח על הוראת המתמטיקה

תקציר

וידאו-דידקטיקה (או בקיצור, "וידקטיקה") היא תוכנית שנועדה להכשיר מורים למקצועות הפיזיקה והמתמטיקה להנחות שיח סקרני-חקרני לא שיפוטי ("שיח וידקטי") עם עמיתיהם להוראת המקצוע. שיח העמיתים בוידקטיקה מבוסס על עדויות וידאו אותנטיות שצולמו על ידי המורים בכיתותיהם. התוכנית מומנה על ידי קרן טראמפ ונפתחה בתחילה במכון "כרם" בירושלים בשנת 2014. ב-2016 עברה התוכנית אל המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, שם נעשה עיקר פיתוחה והפעלתה. במסגרת הפרויקט נערכו מפגשי היכרות עם התוכנית והשתלמויות בהן נטלו חלק בסך הכל כ-1170 מורים, קרוב ל-900 מתוכם עשו זאת בהשתלמויות בהיקפים של 10-30 שעות.

השיח הוידקטי שפותח במסגרת הפרויקט הוא שיח סקרני-חקרני ולא שיפוטי שנועד לפתח את מודעות המשתתפים בו להיבטים שונים של קשרי הגומלין בין מעשה ההוראה עצמו לבין ידע התוכן הפדגוגי בתחום הדעת אותו הם מלמדים. שותפי השיח חוקרים יחדיו אנקדוטות המופיעות בתיעוד הווידאו של אחד מהם ומתוך כך הם יוצאים אל עבר למידה משותפת של סוגיות כלליות בהוראת מקצועות הפיזיקה והמתמטיקה. השיח הוידקטי אינו שיח משוב או שיח "הקניה" אלא שיח המבוסס על יישום הגישה הקונסטרוקטיביסטית בחינוך לפיה הלומד (המורה) הוא זה שמבנה את הידע שלו ומפתחו. תפקיד המנחה בשיח הוידקטי הוא להיות שותף להתפתחות המקצועית של המונחה על בסיס החקירה המשותפת של מעשה ההוראה בהתאם למומחיותו. השיח יכול להתנהל בזוגות או בצוותים כשיח בין שווים או בין מורים שיש ביניהם היררכיה.

התכנית ועקרונותיה הוצגו במספר כנסים בינלאומיים ופרסומים.

לקריאה נוספת:

  • אתר המכיל חומרי עזר שפותחו במסגרת התוכנית אתר
  • Lehavi, Y., Merzel, A., Segal, R. and Jutkowitz, R. (2021). Introducing Pedagogical Content Awareness to Model Growth in the Context of Teacher Peer Mentoring. A paper presented at the 2021 AERA VIRTUAL ANNUAL MEETING | APRIL 8 – 12, 2021.
  • Jutkowitz, R., Merzel, A., Segal, R. and Lehavi, Y. (2021). Curiosity-Driven Discourse as an Opportunity for Mentors' Professional Growth as Teachers.  A paper presented at the 2021 AERA VIRTUAL ANNUAL MEETING | APRIL 8 – 12, 2021.
  • Segal, R.,  Merzel, A., Lehavi, Y., and Jutkowitz, R. (2021). Heightening Teachers' Professional Awareness in Video-Based Peer Discourse to Develop Specialized Content Knowledge. A paper presented at the 2021 AERA VIRTUAL ANNUAL MEETING | APRIL 8 – 12, 2021.
  • Lehavi, Y., Merzel, A., Segal, R., Baram, A., & Eylon, B. S. (2019). Using Self-video-based Discourse in Training Physics Teachers. In Concepts, Strategies and Models to Enhance Physics Teaching and Learning (pp. 159-169). Springer, Cham.‏
  • Merzel, A., Lehavi, Y., Segal, R., Baram A., Eylon B-S. (2018) “Elevating Physics Teachers’ Instruction Using Video-Based Didactics – A Model of Growth in Professional Awareness” Talk presented at the Conference of International Research Group on Physics Teaching (GIREP), San-Sebastian, Spain
  • R., Lehavi. Y, Merzel. A., Baram. A., Eylon. B. (2018). Using self-video-based conversation in training mathematics teacher instructors. Accepted to Research Report. In Bergqvist, E., Österholm, M., Granberg, C., & Sumpter, L. (Eds.). (2018). Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4 pp. 139-146). Umeå, Sweden: PME.