איך בני אדם לומדים לדבר

רוב הילדים לומדים את עקרונות הדיבור עד גיל 5. הם מבצעים את הלימוד, על ידי פירוק השפה ליחידות קטנות של קול ומשמעות.

לאחר מכן הם מחברים את הקולות הבודדים למילים, להן הם מייחסים משמעות. בין המילים, הם יוצרים קשרים, באמצעות משפטים, על פי כללים מוגדרים.

  • האם לדעתך ניתן, באותה צורה, ללמד מחשב לדבר בשפת בני אדם?
  • האם כדי לדעת לדבר בשפה מסוימת, עלינו ללמוד את כל כללי הדקדוק של השפה, כפי שלומדים בבית הספר?
  • האם קיימים משפטים הנכונים מבחינה לשונית, אך אין להם כל משמעות? (לדוגמא: "רעיונות אדומים אוכלים בעצבנות"). חבר דוגמאות נוספות.

מחקרים הוכיחו, כי ילד לומד רק את השפה אותה מדברים בסביבתו.

ילד שאינו שומע שפת דיבור מסוימת בסביבתו, אינו לומד אותה. לדוגמא, אותם ילדים אשר גדלו בין זאבים, וכל מה שידעו זה לנהום.

מתברר גם כי שמיעה בלבד אינה מספקת, אלא חייבת להיות אינטראקציה של הילד עם משהו, תוך שימוש בשפה. דוגמא לכך היא ילד ששמיעתו נורמלית, אשר גדל בבית הוריו החירשים. הוא נחשף לטלוויזיה, אך כל תקשורתו עם סביבתו הייתה באמצעות "שפת הסימנים". בגיל 3 היה הילד בעל יכולת תקשורת מלאה עם סביבתו בשפת הסימנים, אך לא הבין ולא דיבר אנגלית.

 

לעמוד הקודם לחץ כאןלעמוד הבא לחץ כאן