בית העתיד המתוקשר

על פי כל ההערכות, בית העתיד יהיה קשור למרכז ממוחשב פנימי וחיצוני. הקשר החיצוני יהי עם מערכות תקשורת קהילתיות ועולמיות, ואילו המערכות בתוך הבית יקושרו למרכז השליטה הבקרה והתקשורת.

להלן תסריט דמיוני בבית עתידי:

בבוקר בהיר אחד תתעורר משנתך לצלילי המנגינה האהובה עליך, ומרכז הבקרה של הבית יודיע לך מה תכננת לבצע בבוקר זה. כאשר תיכנס לחדר האמבטיה, ימדדו חיישנים בריצפה את משקלך, ואז יישמע קול עדין: "הי, עלית במשקל יותר מידי …". בו ברגע תישלח פקודה ממערכת הבקרה למקרר החשמלי, שדלתו תינעל לפניך, ואל הקומקום החשמלי שיכין עבורך קפה ללא סוכר …
למעשה כל מכשיר אלקטרוני ביתי יהיה מקושר למערכת הבקרה הביתית, והיא זו שתנהל את החיים של האזרח, תוך כדי יצירת מסד מידע אישי מצטבר. מחשב מרכזי יפקח על כל המערכות הממוחשבות בבית. מחשב זה יהיה מקושר למערכות ממוחשבות בתוך הבית ומחוצה לו. מחשב זה יהיה מחובר לחיישנים שונים בבית (אזעקה, אורות, מיזוג אוויר, מים וחשמל), ויפקח על פעולתן של המערכות הקשורות לחיישנים אלו. המחשב גם ינהל את התקשורת אל מחוץ לבית, ויהיה מחובר למערכות תקשורת חיצוניות (פקס, טלפון, אינטרנט, וכו').

הבית יהווה מעין מחשב חי, שעם הזמן יפעיל יותר מערכות עצמאיות (רובוטים) שיבצעו את המטלות השגרתיות עבור האזרח.

כל מכשיר חשמלי בבית שמחירו מעל 20$ יכיל מערכת המקושרת למחשב המרכזי.

אחת ההשלכות הראשונות המיידיות לרשת מסוג זה היא היעלמות הדואר הכתוב לסוגיו השונים.

בעת ארוחת הבוקר תשמיע המערכת לפניך את הנתונים שאספה במהלך שנתך. כולל דואר אלקטרוני שהגיע אליך, כותרות העיתונים בנושאים המעניינים אותך, מצב חשבון הבנק שלך, תשלומים שהמערכת שילמה עבורך לחשבונות שהתקבלו, וכו'.

כל מידע המתפרסם בעולם ונמצא בתחומי ההתעניינות שלך יחכה לך ממוין על אחד המסכים, לאחר שנאסף במהלך כל היממה באמצעות האינטרנט.

פעולות אירגון שתבקש מהמערכת יבוצעו עבורך במהירות וביעילות. אם ברצונך לטוס לחופשה במקום כלשהו, המערכת תזמין עבורך מקומות בטיסות ובמלונות, תוך קבלת אישורים מפורטים עם ציון הזמן ומאשר הפעולה.

המחשב יזכיר לך אירועים חשובים כגון ימי הולדת של קרוביך וחבריך, ויעזור לך בבחירת המתנה (מאחר וכבר אסף מידע על הרגליך, והרגלי האנשים שסביבך) ושליחתה לנמען.

ביצוע קניות במרכול יבוצע בצורה אוטומטית, לאחר שהמערכת בדקה מה בדיוק חסר בבית. לאחר אישור מילולי שלך לרשימת הקניות, הן יועברו בדואר אלקטרוני לחנויות, ויישלחו לביתך מיידית. הכספים יורדו מחשבונך בבנק, והמידע יועבר אליך בזמן אמת.

כשם שבעבר היה מקובל להחליף ספרים בספריה, ניתן יהיה לשאול כל מידע שהוא לשימושך. החל המידע כתוב, תוכנות, סרטים, צילומי אירועים, וכו'. ספרות קריאה לפי תחומי ההתעניינות שלך תיטען לספר הדיגיטלי שיחכה לך ליד מיטתך.

קירות החדר שיכילו מסכי ענק יאפשרו השתתפות פעילה (דו כיוונית) בכנסים ושיחות וועידה בכל העולם, ללא צורך בנסיעות ארוכות.

במקרים רבים ניתן יהיה לבצע את כל העבודה מהבית. בצורה זו נחסך זמן רב של נסיעות מיותרות. ביכולתך להשתתף בכל כנס הנערך בעולם בתחומי התעניינותך, מבלי לעזוב את ביתך באמצעות וועידת – וידאו אינטראקטיבית.

באם בכל זאת ברצונך לנסוע, תוכל לבצע זאת ללא מאמץ. כלי התחבורה (האישיים והציבוריים) יהיו אוטומטיים כמעט לחלוטין. רשת הניווט העולמית (GPS) תאפשר לך למצוא את מיקומך בדיוק של סנטימטרים, ולמכוניתך (אשר נוהגת ברכב בצורה אוטונומית) לנווט לכל יעד ללא התערבותך.בכל כלי תחבורה תהיה מערכת ניווט אוטומטית המנוהלת מרחוק, וכוללת מפות ממוחשבות של כל יעד בעולם. מספיקה פקודה קולית לאן מטרת הנסיעה, והכול יבוצע בידי המערכת. ביציאה מהעבודה ניתן יהיה להתקשר למחשב מהאוטו ולהודיע לו לחמם ארוחת ערב, להכין את האמבטיה, ולדאוג למיזוג האוויר בבית.

פיתוח ותיכנון מוצרים יבוצע על מערכות ממוחשבות מהן יועבר המידע ליצרן ברשת התקשורת. כל מקום יתמחה בנושא מסוים, כך שעלות הייצור תהיה קטנה ביותר. החלקים המיוצרים במקומות השונים בעולם יועברו למקום ההרכבה הסופית, ולא תהיה בעיה של חוסר התאמה מכיוון שכולם יוצרו לפי אותם תקנים.

האם עתיד זה הוא באמת רחוק כל כך?

כל הטכנולוגיות שהוזכרו כבר קיימות, ובתים המדגימים טכנולוגיות אלו כבר פועלים. הבעיה היחידה בתחילת המאה ה- 21 היא עלות כספית ותקנים. אם לשפוט על פי קצב הפיתוח של הטכנולוגיה והמחשבים, לא רחוק היום ובארצות המפותחות יתפתחו קהיליות בהם החיים ייראו כמתואר לעיל.

 

לעמוד הקודם לחץ כאןלעמוד הבא לחץ כאן