התרומה והרלוונטיות של לימודי מתמטיקה אקדמיים להוראת מתמטיקה בבית הספר העל-יסודי

צוות מוביל

חברי הפרויקט

מזכירות ואדמיניסטרציה:

תקציר

בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, הכשרת מורים למתמטיקה בבית הספר העל-יסודי כוללת מרכיב נכבד של קורסים אקדמיים במתמטיקה, הניתנים על ידי מתמטיקאים. המחקר בוחן את התרומה והרלוונטיות של לימודי מתמטיקה אקדמיים להוראת מתמטיקה בבית הספר העל יסודי, תוך התמקדות בשני מימדים של ידע מתמטי להוראה: ידע של נושאים, מושגים, פרוצדורות, והיחסים ביניהם, וידע על טבעה של המתמטיקה.

לקריאה נוספת:

  • Even, R. (2011). The relevance of advanced mathematics to teaching secondary school mathematics: Practitioners’ views. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 43, 941-950. DOI 10.1007/s11858-011-0346-1
    Hoffmann, A. & Even, R. (2018). What do mathematicians wish to teach teachers in secondary school about mathematics? In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 99-106). Umeå, Sweden: PME.
    Hoffmann, A. & Even, R. (2019). Contribution of academic mathematics to teacher learning about the essence of mathematics. In M. Graven, H. Venkat, A. Essien, & P. Vale (Eds.), Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 360-367). Protea, South Africa: PME.
    Hoffmann, A. & Even, R. (in press). What do teachers learn about the discipline of mathematics in academic mathematics courses? In Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. PME.
    Mytlis, Y. & Even, R. (in press). Contribution of academic mathematics studies to teaching topics from the high-school curriculum. In Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. PME.
    Shamash, J., Barabash, M., & Even, R. (2018). From equations to structures: Modes of relevance of abstract algebra to school mathematics as viewed by teacher educators and teachers. In N. Wasserman (Ed.), Connecting Abstract Algebra to Secondary Mathematics, for Secondary Mathematics Teachers (pp. 241-262). Research in Mathematics Education, Springer, Cham.

ליצירת קשר