פיתוח אוריינות מדעית על ידי קריאה וכתיבה של טקסטים מדעיים
צוות מוביל
חברי הפרויקט
- ד"ר גליה זר-כבוד
- ד"ר מוריה אריאלי
תקציר
קבוצת מדעי החיים פיתחה בעבר רעיון ללמד ביולוגיה באמצעות מאמרי מחקר המעובדים לרמת ההבנה של תלמידי ביולוגיה בתיכון (מאמר מחקרי מעובד, או APL באנגלית). חברי הקבוצה הראו שהשימוש במאמרי מחקר מעובדים במהלך הוראה ולמידה של ביולוגיה יעיל יותר מבשימוש בטקסטים מדעיים אחרים בפיתוח אוריינות מדעית בקרב הלומדים ביולוגיה בתיכון. מאמרי מחקר מעובדים שולבו בתוכניות חינוכיות ומחקרים בארץ (למשל, הנושא המחקרי במסגרת תוכנית הלימודים בביולוגיה לחטיבה העליונה) ובארצות שונות בעולם. בימים אלו חברי הקבוצה מנסים לבחון את ההשערה ש מאמרי מחקר מעובדים יכולים לשמש כמודל לכתיבה מדעית תקנית, ובוחנים את השימוש ב מאמרים מעובדים כדי להתגבר על קשיים בכתיבת עבודת הביוחקר. חברי הקבוצה מעבדים גם מאמרי מחקר לרמת ההבנה של תלמידים בחטיבת הביניים ובוחנים את ההיתכנות של לימוד באמצעות מאמרי מחקר מעובדים בחטיבת הביניים. בנוסף, חברי הקבוצה בוחנים את המרכיבים הלשוניים הייחודיים של מאמרי מחקר מעובדים, בהשוואה למאמרי מחקר מדעיים ולמאמרים פופולריים, בכדי לפתח דרכים חדשניות להוראה ולמידה השמות דגש על הסוגה המדעית כאמצעי לפתוח הבנה של טבעו של המדע באמצעות מאמרי מחקר מעובדים.
לקריאה נוספת:
- Yarden, A., Brill, G., and Falk, H. (2001). Primary literature as a basis for a high-school biology curriculum. J. Biol. Educ. 35(4), 190-195.
- Brill, G., and Yarden, A. (2003). Learning biology through research papers: A stimulus for question-asking by high-school students. Cell Biol. Educ. 2(4), 266-274.
- Brill, G., Falk, H., and Yarden, A. (2004). The learning processes of two high-school biology students when reading primary literature. Int. J. Sci. Educ. 26(4), 497-512.
- Baram-Tsabari, A., and Yarden, A. (2005). Text genre as a factor in the formation of scientific literacy. J. Res. Sci. Teach. 42(4), 403-428.
- Falk, H., Brill, G., and Yarden, A. (2008). Teaching a biotechnology curriculum based on adapted primary literature. Int. J. Sci. Educ. 30(14), 1841-1866.
- Falk, H., and Yarden, A. (2009). "Here the scientists explain what I said." Coordination practices elicited during the enactment of the Results and Discussion sections of adapted primary literature. Res. in Sci. Educ. 39(3), 349-383. (Featured in Science Editor's Choice)
- Yarden, A. (2009). Guest Editorial – Reading Scientific Texts: Adapting Primary Literature for Promoting Scientific Literacy, Res. in Sci. Educ. 39(3), 307-311.
- Falk, H., and Yarden, A. (2011). Stepping into the unknown: Three models for the teaching and learning of the opening sections of scientific articles. J. Biol. Educ. 45(2), 77-82.
- Falk, H., and Yarden, A. (2011). Stepping into the unknown: Three models for the teaching and learning of the opening sections of scientific articles. J. Biol. Educ. 45(2), 77-82. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00219266.2010.546012
- Yarden, A., Norris, S.P., and Phillips, L.M. (2015). Adapted Primary Literature: The Use of Authentic Scientific Texts in Secondary Schools, Dordrecht, The Netherlands: Springer.
- Phillips, L.M., and Yarden, A. (2017). Structure, epistemology and metalanguage foundations of reading comprehension in scientific texts. In: Israel, S.E. (Ed.), Handbook of Research on Reading Comprehension, Guilford, pp. 428-441.