לסגור 6 בארות מים במרכז

עתירה לבג"ץ: לסגור 6 בארות מים במרכז
מגישי העתירה טוענים: לפני כשנה נמצא שהמים בבארות מזוהמים, אך השאיבה מהן נמשכת *
משרד הבריאות: המים ראויים לשתייה

מאת יוסי יהושוע ועדנה אדטו, כתבי "ידיעות אחרונות"

גם ללא הזיהום הכימי שתקף את מי המוביל הארצי ביום שני, איכות המים שאנו שותים היא בעייתית: "אגודת אדם, טבע ודין" אתמול לבג"ץ בררישה לסגור לאלתר שש בארות מים בגוש דן, שנמצאו מזוהמות בסקר שערכה נציבות המים לפני שנה.
בעתירה, שהגישה אתמול עו"ד אלונה קארו-יפת, מתבקש בית-המשפט להורות לשר הבריאות ניסים דהן, לשר לאיכות-הסביבה צחי הנגבי לשר הפנים אלי ישי, לשר האוצר סילבן שלום ולנציב המים לנמק מדוע אינם מורים על סגירתן של שש בארות שתייה בתל-אביב, ברמת-גן ובגבעתיים, שנמצאו מזוהמות. הזיהום נגרם ככל הנראה בעקבות פעילות מפעל "תע"ש המגן" באיזור נחלת-יצחק בתל-אביב, נוסף על כך טוענת עו"ד קארו-יפת כי במחקרים שבוצעו על-ידי משרד הבריאות ונציבות המים בשנה האחרונה; התגלה זיהום של חומרים כימיים רעילים, המוכרים כמסרטנים, בבארות מי שתייה בתל-אביב, ברמת-השרון, בהרצליה, בכפר-שמריהו, בבני-ברק, בגבעתיים, בקריית-אונו, ברמת-גן, בבת-ים ובחולון. בעמותה טוענים כי הזיהום בבארות אלה נובע מהצפיפות הגוברת של אזורי מגורים, מפעלי תעשייה ותחנות דלק הממוקמים מעל מאגרי מי-התהום. יש לציין כי ב-15 השנים האחרונות נסגרו במחוז תל-אביב בלבד 34 בארות שתייה עקב זיהומים.
העמותה דורשת כי בג"ץ יורה לשרים הנוגעים בדבר לגבש מדיניות חירום, בהסתמך על ממצאי הזיהום שהעלו סקרי נציבות המים והשירות ההידרולוגי. מדובר לא רק בסגירת בארות שהתגלו כמזוהמות, אלא בפעולות שימנעו את המשך התפשטות הזיהום באקוויפר החוף וכן בפעולות לשיפור איכות מי השתייה המסופקים
לצרכן. "תושבי המרכז צריכים לדעת שבכל יום הם מקבלים אספקת מים ממקור אחר – פעם מהמוביל הארצי, ופעם מקידוחי אקוויפר החוף המזוהמים. כעת, כשברור ששני המקורות נתונים בסכנת זיהום מיידית, אין לציבור על מי לסמוך ולמי להאמין, ולכן הממשלה חייבת להתעורר", אמרה עו"ד קארו-יפת. דפנה כץ, דוברת העמותה, אמרה אתמול כי במשרד הבריאות מסתירים מידע מהציבור. "כנראה שמה שאכפת לאנשי המשרד זה שהציבור לא ייכנס לפאניקה – ולא הטיפול בזיהום עצמו", אמרה כץ.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי הבריקות שעליהן מסתמכת העתירה בוצעו שלא לפי הנהלים, וכי המים בשש הבארות המדוברות ראויים לשתייה.

העותרים: "תושבי המרכז צריכים לדעת שבכל יום הם מקבלים אספקת מים ממקור אחר – פעם מהמוביל הארצי, ופעם מקידוחי אקוויפר החוף המזוהמים"

יום רביעי, כ' בתמוז תשס"א – 11.7,2001