שאריות חומרי הדברה ודלק שחלקם רעילים חדרו ל – 9 בארות מים באזורי מישור החוף וההר

ראש האגף לאיכות מים במשרד לאיכות הסביבה: הממצאים המדאיגים ביותר הם מהבארות שליד אשדוד, ברור-חיל וניר גלים.

סקר שבוצע עבור המשרד לאיכות הסביבה בתשע בארות של מי שתייה באזור החוף וההר העלה ממצאים חמורים המצביעים על חדירתם של מזהמים תעשייתיים ושל שאריות חומרי הדברה ודלק שחלקם רעילים, אל מי התהום. הבארות שנבדקו הם ליד הבונים, נחשולים, ניר גלים, אשדוד, זיקים וברור חיל, וכן בארות ליד באר שבע, ירושלים והגליל המערבי.
הסקר העוסק ב"הימצאות מזהמים אורגניים בבארות מי תהום", מעלה כי כבר היום נמצאת ישראל במצב בו ריכוזים של מזהמים מסוימים במים באזור שפלת החוף עולים על המותר לפי סטנדרטים בין לאומיים.
הסקר נערך על ידי ד"ר לאה משקט ממכון וולקאני והתייחס מעיקרו למזהמים שמקורם בדלקים, חומרי הדברה, תעשיות פלסטיקה ותעשיות אחרות. מקצת מחומרים אלה חשודים כמסרטנים או כגורמי נזקים למערכות העצבים והעיכול.
בבדיקות התגלו תוספים לדלק, תוספי בנזין, חומרי עזר לתעשיית הפלסטיק, חומרי הדברה וקבוצה גדולה של תרכובות הלואורגניות מסוכנות (תרכובות המכילות כלור, ברום, או יוד).
החומרים המוגדרים כמיקרו מזהמים מהווים סיכון לבריאות גם כשהם נוכחים בריכוזים נמוכים ביותר – של חלקי מיליארד. הבדיקות המבוצעות בארץ דרך שיגרה כחוק על ידי משרד הבריאות וחברת מקורות, בודקות בעיקר חיידקים, דטרגנטים, חנקות, מתכות כבדות וקבוצות של חומרים אורגניים, אך אינן בודקות נוכחות של מיקרו-מזהמים כגון אלו שנמצאו בבארות. ראש אגף איכות מים במשרד לאיכות הסביבה מתריע על כי בארץ עדיין לא קיימת חובת בדיקת מיקרו-מזהמים במים ואין מערכת ממוסדת לבדיקתם השוטפת.
הסקר מדגיש את הצורך בנקיטת צעדים נמרצים להגנה על מי התהום באזור החוף בפני המשך הזדהמותם.
בחודשים האחרונים עוסק המשרד לאיכות הסביבה בהכנת מערכת מפורטת של תקנות למניעת זיהום מי התהום ובהסדרת נושא המזבלות ופינוי שפכים תעשייתיים מסוכנים.