הערות לניסויים פרק ה'
ניסוי מס' 12 – גיבוש של מלחים מתמיסות רוויות – הדגמת מורה
בניסוי זה מדגים המורה גבישים של נחושת גופרתית אשר התקבלו
בגיבוש איטי. להלן הוראות להכנת גבישים בגיבוש איטי.
מס' ימים לפני ביצוע ניסוי 12 בכיתה, יש לבצע את ההכנות הבאות:
- יש להמס 42 גר' נחושת גופרתית בתוך 100 מ"ל מים, תוך כדי חימום ובחישה.
- לאחר שכל החומר התמוסס, יש להעמיד את הכלי עם התמיסה במקום מוצל למשך מספר ימים.
ב. המורה יכול להתרשם מניתוח דפי התלמידים מהעבודה בקבוצות, מצוותי העבודה ומדרך ההצגה עצמה. - בתחתית הכלי יצטברו גבישים. בחרו מביניהם את היפים והגדולים.
- שימרו את הגבישים שבחרתם בצלחת נפרדת.
ניסוי מס' 15 – ניסוי חקר "מה עוד יכול מלח בישול לעשות?"
יש להקפיד שהביצה תהיה טרייה ולבדוק לפני הניסוי שהיא שוקעת כאשר מכניסים אותה למים.
מומלץ להוסיף מלח בישול מחבילת מלח מסחרית, כדי לקשור את המלח לחומרים מוכרים לתלמיד מהבית.
מהלך הניסוי:
הכניסו ביצה טרייה לכוס כימית המכילה מים כשלושה רבעים מנפחה. (הביצה שוקעת) הוסיפו בהדרגה כפיות מלח לכוס הכימית וערבבו בעדינות. (לאחר הוספת מספר כפיות, תצוף הביצה).
לאחר שהתלמידים רושמים תצפיות ניתן למדוד בעזרת מד צפיפות את צפיפות המים לפני הוספת המלח ואחריה. פעולה זו עשויה לפתוח בפני התלמידים כיווני מחקר כמותיים. כמו כן, מדידה זו חושפת את התלמידים למכשיר המדידה שהוא הידרומטר – מד צפיפות.
ניסוי מס' 16 – "האל-כימאים בפעולה"
מומלץ לבצע ניסוי זה עם מטבע של פני אמריקאי.
כדאי שלמורה יהיו 3 מטבעות, כאשר מטבע אחד יהווה כבקרה.
מהלך הניסוי:
לפני תחילת הניסוי הכינו תמיסת NaOH:
24 גר' ב- 100 מ"ל מים + 5 גר' אבקת אבץ.
תמיסה זו נקראת "תמיסה מיסתורית".
- חממו את ה"תמיסה המסתורית" עד שהיא רותחת.
- הכניסו לתמיסה הרותחת 2 מטבעות שנוקו היטב. המתינו 2-3 דקות.
- הוציאו את המטבעות בעזרת פינצטה ושטפו אותם במים, יבשו אותם בעזרת נייר סופג.
- שימו את אחד המטבעות על פלטה חמה. ניתן להפוך ולחמם את המטבע משני הצדדים.
בשלב זה בידכם שלושה מטבעות: "נחושת", "כסף" ו"זהב".