מהי תקשורת כימית בין בעלי חיים

תקשורת כימית היא תהליך העברת מידע באמצעים כימיים (תרכובות).

כדי שתתבצע תקשורת כימית, חייב להיות חומר כימי שיועבר מהמשדר לקולט, ויבצע אינטראקציה עם הקולט (תגובה כימית).

תקשורת כימית מפותחת אצל בעלי חיים, יותר מאשר אצל בני אדם.

דוגמה בולטת היא: חוש הריח המפותח של הכלבים.

דוגמה בולטת נוספת היא: הפרומונים (Pheromones) המופרשים על ידי בעלי חיים מסוימים. אלו הם חומרים כימיים (Chemicals) הנוצרים אצל יצורים מסוימים, להעברת מסרים לפרטים מאותו סוג.

קטע מידע על תקשורת בין נמלים

כל אחד ראה בוודאי את שבילי הנמלים המובילים מהקן אל המזון, או אל קן אחר. שיבוש המסלול באמצעות הזזת הקרקע עליה עוברות הנמלים, גורמת לבלבול אצל הנמלים ההולכות בשביל. ניתן גם לשבש את המסלול באמצעות התזת בושם (חומר המפיץ ריח), המבלבל את הנמלים, בכך שהוא מתחרה בקליטת הפרומונים.

חוקרי הנמלים מתמודדים עם שאלות מסובכות:

  • איך מוצאות הנמלים מסלולים למקור מזון?
  • איך מעבירות הנמלים את הידע לגבי מסלולים אלו לנמלים אחרות?
    אצל רוב סוגי הנמלים יש שימוש בפרומונים, שהם חומרים המופרשים מהגוף לסביבה, ומשפיעים על התנהגותם של יצורים אחרים מאותו מין ביולוגי.

פרומונים משמשים בסוגים רבים של תקשורת בין פרטים מאותו סוג.

נמלים משתמשות בפרומון מסלול (Trail Pheromone) המשמש לסימון מסלול המוביל מהקן למזון: כל נמלה שמגיעה למסלול המסומן, תדע על פי עוצמת הריח, האם מסלול זה מוביל למזון. חומר הפרומון הוא נדיף ביותר, וכל נמלה העוברת במסלול מחדשת את פליטתו, כלומר, על פי עוצמת הריח ניתן להעריך כמה נמלים עברו במסלול זה בזמן האחרון. כאשר המזון נגמר, נפסקת פעולת הפרשת הפרומון, והמסלול נעלם. קיים לפחות סוג אחד של נמלים, אשר לאחר שאין יותר אוכל בקצה מסלול מסוים המסומן בפרומון מסלול, מפרישות פרומון דחייה (Repellant Pheromone).

פרומונים אצל חרקים

לא רק נמלים, אלא מספר רב של חרקים משתמשים בפרומונים להעברת מסרים שונים:

  • מלכת דבורי הדבש מפרישה פרומונים, הגורמים לדבורים הפועלות להישאר במחיצתה ולטפל בה. פרומון זה, (Queen Mandibular Pheromone), מורכב מתערובת של אלכוהולים וחומצות אורגניות, גורם למספר השפעות:
    • גורם לפועלות להאכיל את המלכה ולטפל בה.
    • מונע מהפועלות ליצור תאים היוצרים מלכה.
    • מונע את התפתחות השחלות אצל הפועלות.
  • קיים פרומון מצוקה (Alarm Pheromone) המופרש על ידי דבורים וכן על ידי נמלים, להתראה על מצב חירום. נמלים מסוגלות לגלות את הפרומון במרחק של עד מספר סנטימטרים, ומתקדמות לעבר ריכוז גדל שלו.
  • פרומוני מין (Sex Pheromone) מסוגים שונים מופרשים על ידי חרקים שונים, בדרך כלל על ידי הנקבה למשיכת הזכר. קיימים גם בעלי חיים המשתמשים בתכונה זו ללכידת טרף, כגון סוג מסוים של עכביש הניזון מזכרי עש מסוג מסוים, ומפריש פרומוני מין זהים לאלו שמפרישה נקבת העש, כדי למשוך את זכרי העש וללוכדם. אפילו קיימים צמחים, בעיקר סחלבים (Orchids), המשחררים פרומוני מין מסוימים של חרקים, כדי למשכם ולהיעזר בהם בתהליך ההאבקה.

ניתן להשתמש בחומרים אלו באופן טכנולוגי, כנשק נגד יצורים מזיקים, בשתי דרכים:

  • בלבול הזכרים (Male Confusion), על ידי מיסוך האות הכימי של הנקבות (שיבוש התקשורת), ומניעת הפרייתן (הזכרים אינם יכולים למצוא אותן).
  • מעקב אחר כמות המזיקים, באמצעות פיזור מלכודות עם חומר פרומון המין בשדה, ומעקב אחר כמות הפרטים הנלכדים בהן. כאשר הכמות גדלה, מבצעים ריסוס נגד המזיקים.

פרומונים המופרשים על ידי יונקים

יונקים רבים משתמשים בפרומונים לסימון הטריטוריה בה הם נמצאים. כל יונק מאותו סוג המגיע לאזור יכול לדעת שבאזור זה חי יונק מאותו סוג. הפעולה מבוצעת על ידי משפחת החתוליים, וכן על ידי כלבים.

קיימת השערה שגם יצורי אנוש מפרישים פרומונים. הבחינו שאצל בנות הגרות באותו חדר זמן רב, מחזור הווסת מסתנכרן (מתבצע באותו זמן). לא הצליחו לגלות עדיין פרטים לגבי פעולת פרומונים אלו. קיימים גם מחקרים של חברות קוסמטיקה למציאת פרומוני מין המתאימים ליצורי אנוש, ולא מעט פרסומים (לא מדעיים) קיימים בתקשורת על כך.

 

לעמוד הקודם לחץ כאןלעמוד הבא לחץ כאן