מהן דרכי העברת מידע (תקשורת) ביצורים חיים ומהן המטרות שלהן

הפעילות המתוארת בסעיף זה, יכולה לשמש לתלמידים בכיתה, בהנחיית המורה.

ניתן, לפני ביצוע דיון כיתתי, לתת לכל קבוצת תלמידים לאסוף מידע על אחת ממטרות התקשורת של בעלי חיים, המתוארות בהמשך, כבסיס לדיון כיתתי. אם לא מצוין בשאלה בעל חיים מסוים, על התלמידים לבחור דוגמאות של בעלי חיים, ולהתמקד בתשובה בדוגמאות שבחרו.

שאלה:

עבור כל אחד ממטרות התקשורת הבאות, מהן דרכי העברת המידע המשמשות מטרה זו?

  • חינוך – מהורים לצאצאים.
  • הנחלת מורשת (ניסיון חיים) – ממנהיגים לצעירי הקבוצה.
  • מציאת מזון – לדוגמה, מדבורה שמוצאת צוף, לשאר הדבורים – פתרון לסיפוק צרכים קיומיים.
  • אזעקה בפני אויב – לדוגמה, קולות מצוקה, או הפרשת פרומון מתאים.
  • הגדרת אזור מחייה (טריטוריה):
    בסימני ריח – איילים, …
    החולד, בדפיקות על הקרקע בתוך המחילה שלו – להזהיר חולד אחר מפניו.
  • חיזור – טווס הפורש נוצותיו לפני זוגתו בריקוד החיזור.
  • הסוואה – השתלבות בצבעי הסביבה.
  • חיקוי (התחפשות) – צבעים בולטים המסמנים שבעל החיים ארסי, או מציינים איבר רגיש שלא במקומו, כמו לדוגמא עיגול עין גדול וצבעוני על זנב דגים מסוימים.

 

לעמוד הקודם לחץ כאןלעמוד הבא לחץ כאן