איכות המים באקוויפר החוף

נציב המים לשעבר, פרופ' זסלבסקי מהטכניון ביום עיון: 60% מהמים באקוויפר החוף בלתי ראויים לשתיה לפי התקן האירופי.

אקוויפר החוף בישראל הולך לקראת חיסול בשל שאיבת יתר של מים ותהליך המלחה יש באקוויפרים נוספים, כך מזהיר פרופ' דן זסלבסקי מהטכניון, לשעבר נציב המים. לדברי פרופ' זסלבסקי, ברמת הטיפול המקובלת היום במי ביוב ממוחזרים, נשמרים חומרי הזיהום באקוויפרים. פתרונות מיחזור המים באיכות הקיימת הם לא רק ביזבוז כסף, אלא הבטחה לחיסול החקלאות. הפתרון היחיד, אומר פרום' זסלבסקי, הוא בהתפלה. להערכות, יותר מ- 75% מהחקלאים יכולים לעמוד במחיר המים המותפלים ללא סיבסוד.
בכנס על משבר המים בישראל שנערך באוניברסיטת ת"א אמר פרופ' זסלבסקי כיי אפשר להתפיל מים בעלות של 20-40 סנט למ"ק. כמעט ללא הכנות. כמויות המים יוכלו להגיע בסופו של דבר ליותר מ900- מיליון מ"ק. כך אפשר יהיה לחזור ולמלא את הקוויפרים, להגדיל את נפח האגירה ולהרוויח עוד מים משנים גשומות. בממוצע, עלות המים תרד מתחת ל30- סנט למ"ק. כך יינצלו האקוויפרים, יימנו נזקים קשים בתקופות בצורת, יימנע הרס קרקעות וירידת יבולים בגלל המלחה, החקלאים יוכלו להרשות לעצמם שימוש במים ללא צרוך בסיבסוד.
שנת הבצורת היתה צפוייה לגמרי, אמר זסלבסקי. היו התרעות על הבצורת בשירותת ההידרולוגי ובנציבות המים, אבל דבר לא נעשה. הקצאת המים לחקלאות לא נעשתה בחודש ינואר, כפי שצריך היה לקרות בגלל האקלים השחון השקו השנה יותר מאשר בשנה רגילה. חקלאים הספיקו לזרוע ורק אחרי כן, בעיצומו של הקיץ, הקטינו את הקצבות המים, כאילו כדי להגדיל את הנזק עד למקסימום. אילו רצינו להיגרר לשנת בצורת ולמנוע את הנזק, אפשרה היה להשקיע כ- 1.1 מיליארד ש"ח בשנה כדי ליצור עוד 350 מיליון מ"ק מים מותפלים ממים מלוחים בעלות של כ- 30 סנט למ"ק.