גאזים של פרות ואתרי פסולת

גאזים של פרות ואתרי פסולת –
מהגורמים העיקריים בישראל ליצירת אפקט החממה

פליטת גאזים ממערכת עיכול של פרות ומאתרי פסולת נמנית עם המקורות העיקריים בישראל של גאזים הגורמים להתחממות כדור הארץ. כך עולה מהערכה ראשונית בנוגע לפליטת גאזים התורמים לאפקט החממה, שערכו בעבור המשרד לאיכות הסביבה החוקרים ז'אן קוך ואורי דיין המרכז למחקר גרעיני בנחל שורק.
הערכת פליטת הגאזים בוצעה על פי התחייבות של ישראל שניתנה עם הצטרפותה לאמנה הבין לאומית על שינוי אקלים, ועל פיה על כל מדינה להכין רשימת מצאי של פליטת גאזי חממה. שני הגאזים שפליטתם נבדקה במחקר הנוכחי הם דו תחמוצת הפחמן והגז מתאן.
בעלי חיים פולטים בישראל מדי שנה כמה מאות טונות של הגז מתאן. שלושת רבעים מכמות זו – פליטת גאזים כתוצאה מתהליך תסיסה במערכת העיכול של בקר. שאר המתאן נפלט כתוצאה מהתפרקות הפרשות של בקר ועופות.
על פי הדו"ח, נפלטים בישראל מדי שנה יותר מחמישים מיליון טונות של דו תחמוצת הפחמן, רובם המכריע בתהליכי הפקת אנרגיה (שריפת פחם ומזוט) והשאר מייצור מלט. כמעט מחצית מכמות הגאז נפלטת תוך כדי שריפת פחם לשם הפקת חשמל.
חלק מדו תחמוצת הפחמן אמור להיקלט על ידי עצים באמצעות פוטוסינתיזה ולא להיפלט לאטמוספירה, אולם החוקרים מציינים שלמרות גידול שטח היערות בישראל, רק כמות קטנה נקלטת על ידי העצים. עצי אקליפטוס הם היעילים ביותר בקליטת הגז.
אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לפליטת גאזי חממה בישראל בעתיד יהיו אתרי פסולת ומכונים לטיהור שפכים, שמהם תיפלט כמעט משליש הכמות הכללית בטווח של עשרים שנה. מדובר בפליטת גאז מתאן הנוצר בעת התפרקות פסולת או שפכים באמצעותך בקטריות. הדו"ח מציין שכיום אין אמצעים לאיסוף גאז המתאן הנפלט מאתרי פסולת בישראל.