מה רואים בתרבית?

כידוע, אם חלה מוטציה בתא הזיגוטה, היא תתגלה גם ביתר התאים שנוצרו מתא זה, וכך הנזק יתקבל בכל תאי העובר ואח"כ בתאי הילד שנולד.
לצורך ביצוע ניסויים במעבדה לוקחים תא מחולה בפרוגריה ומגדלים אותו בתרבית רקמה. ככל שתרבית התאים של חולה בפרוֹגַרְיָה מזדקנת, השינויים במעטפות הגרעין הולכים ומחמירים. חוקרי הפרוֹגַרְיָה טוענים שהפגמים שמצאתם בגרעיני התאים של חולים (משימה א' 1) מחמירים ככל שהתאים גדלים בתרבית זמן רב יותר, והתמותה מקבילה לעלייה בהימצאות של חלבון למין A פגום בתא.

חלוקת התא

מכון ויצמן

הסבר לתמונה: בתרבית תאים רגילה תא האם מתחלק ומתחלק, ולמעשה יכול להמשיך כך עד אין סוף. אך למעשה בגוף אין זה כך. בגוף תאים יכולים להתחלק בממוצע כ-30-20 פעמים, ואז הם נחשבים "זקנים". התאים הזקנים צוברים מוטציות ולפיכך מסיימים את תפקידם בגוף. את התאים הזקנים מחליפים תאי בת שעברו מספר חלוקות מועט ומוינו ליצור תאים מתחלקים. אולי שמעתם בעבר את שמם: תאי נבט או תאי גזע. שושלת תאי הבת האלה יכולה ליצור גם תאים בעלי תפקיד – כמו תא אפיתל, תא רקמת חיבור, תא שומן. תאים אלה יכולים גם הם "להזדקן", אך הם מזדקנים לאט יותר (הם נמצאים בשלב G0 של מחזור התא). במעבדה ניתן לגדל בתרבית תאים שמקורם בגוף. ניתן להפוך אותם באמצעות חומרים כימיים וביולוגיים לתא נצחי שגדל ומתחלק לנצח (immortalize). כך למשל משתמשים במחקר בתאים סרטניים הגדלים בתרבית במעבדה לאורך זמן, כל עוד מספקים להם את חומרי ההזנה הדרושים (אלמוות).