אברונים תחומים בקרומים

הקרומים מחלקים את התא למדורים. המידור מאפשר תפקודים חיוניים להישרדותו של התא, ואלה הם:

  1. התמחותו של האברון בתפקיד מסוים שמאפשרת את יעילות התהליכים בתוכו.
  2. שמירה על תנאים קיצוניים כדי שתהליכים מסוימים יתבצעו ואחרים לא יפגעו.
  3. יכולת לבקר תהליך במנותק מתהליכים אחרים.

אפשר להקביל את התא לבית המחולק לחדרים, ובכל חדר מתבצעות פעילויות אחרות. הסדר נשמר, וברגע שהוא מופר – מתעוררות בעיות. סוגי החדרים בבית הם למשל: מטבח, סלון, שירותים, חדרי ארונות, מחסן ציוד, חדרי שינה. למען הסדר הטוב והפעילות התקינה של משק הבית איננו מתקינים אסלה בארון בגדים, בגדים במטבח, מגרפה בסלון ומדרגות בחדרי השינה. אם נמשיך בהקבלה זו, נוכל לראות בנקל כי קירות החדרים מסמלים את הקרומים בתא, התוחמים אברון תאי כלשהו. החלונות והדלתות מסמלים את האפשרות לכניסתם וליציאתם של חומרים מסוימים דרכם.

חשיבותם של קרומים תוך תאיים:
דמיינו מה היה קורה לו הכנסתם לגיגית קצת מכל הכימיקלים שנמצאים אצלכם בבית: תרופות, שמפו, סבון רחצה, סבון כלים, אבקה ומרכך כביסה, פלסטלינה, ג'ל לשיער וכדומה ומוסיפים סליל של חוט. הייתם מקבלים 'בלגן', פלונטר של ממש! זה מה שהיה מתרחש בתוך תא לולא היו בו האברונים והשלחופיות שתוחמים ומפרידים בין כימיקל תאי אחד למשנהו ובין התגובות הכימיות לבין עצמן.

שאלה למחשבה
רשמו שתי דוגמאות לאברון תוך-תאי ואת הפעילות המיוחדת לאברון זה. האם פעילות זו יכולה להתבצע גם באברון אחר בתא? מה יקרה אם תשתנה הסביבה הפנימית של האברון?

מעטפת הגרעין – כיצד היא עוזרת?
מעטפת הגרעין מפרידה בין תכולת הגרעין הקרויה נוקליאופלזמה (nucleoplasm), לבין הציטופלסמה. ה-DNA נשמר בנפרד ובבטחה מהתגובות הכימיות המתרחשות בציטופלזמת התא שעלולות להזיק לו (כמו למשל: אנזימים מפרקי DNA שנמצאים בציטופלזמה).