מה בין כיב – קיבה למעטפת הגרעין

ומה למשל קורה כשיש כיב בקיבה?

הדבקה כרונית בחיידק בשם הילובקטר פילורי (Helicobacter pylori) גורמת לכיב קיבה ולכיב במעי. הסיבה היא הרעלן המופרש מהחיידק הקרוי VacA. הרעלן מעורב בהרס תאי אפיתל הקיבה ותאי רירית המעי. הרעלן חודר אל התאים המותקפים וממיס קרומים תוך-תאיים ועל ידי כך שופך את תכולתם אל הציטופלסמה. בין היתר נפגעים גם המאגרים התוך-תאיים של הסידן. רמות הסידן בתוך התא משמשות בתור אות בקרה למגוון פעילויות בתא, וכך רעלן החיידק פוגע בהעברת המסרים הקפדנית והמסודרת בתא! למשל, ידוע שחלבון בקרה מסוים (NF-AT) מצוי בציטופלסמה כשרמות הסידן התוך תאי גבוהות, וכשהן יורדות הוא נודד אל הגרעין ומבצע שם את פעילותו כבקר גנים (נקשר אל האתר המקדם של גנים מסוימים ועקב כך מאפשר את יצירת ה-RNA של גנים אלו).
לפניכם סרט שבו יצרו חלבון NF-AT באיחוי לחלבון הזרחני הירוק GFP (Green Florescent Protein). כאשר גורמים לשינויים בצורה מלאכותית ברמות הסידן התוך-תאי, משתנה מיקומו של NF-AT בתא. הוא נודד מהציטופלסמה אל הגרעין ולהיפך.

צפו בסרט ורשמו במשפט אחד באיזו דרך אתם סבורים שהחלבון NF-AT חודר מבעד שני עברי מעטפת הגרעין. בהסברכם בחרו מבין המושגים "העברה פעילה", "העברה סבילה" ו-"חדירות בררנית של קרום"