מודולות PROFILES שפותחו על-ידי מורים בישראל

באיזה שמן אטגן את הצ'יפס שלי?

צ'יפס בטיגון בשמן עמוקהמודולה דנה בשמנים לטיגון, ובדעה הרווחת בציבור ששמן זית הכי בריא. התלמידים נדרשים לערוך סקר צריכת שמנים ע"י משפחות או המכרים שלהם, כולל המניעים לבחירה של שמן זה או אחר. לאחר מכן לערוך חקר השוואתי של שלושת סוגי השמן הנפוצים, על-פי התוויות הנמצאות על בקבוקי השמן, ומידע רלוונטי אחר ממקורות מידע. כל זאת על-מנת לבחור בשמן המתאים ביותר לטיגון.

שמות הכותבים: מורי השתלמות PROFILES תשע"ב

קהל היעד: ט-י"א

תאור פעילות התלמידים: התלמידים נדרשים לערוך סקר, חקר השוואתי על-מנת לבחור בשמן המתאים ביותר לטיגון

 קובץ להורדה


האם שמן משומש הוא הדלק של הדור הבא?

מכונת דלק בשדה חמניותמשבר האנרגיה כבר כאן והוא כבר מכה בנו. זה כבר לא רחוק. אוכלוסיית העולם גדלה, דרישות האוכלוסייה גדלות, הטכנולוגיה מתקדמת. וצריכת הדלק עולה. מרבית המקורות להפקת דלק מכונות, מנפט גולמי או פחם, הם מקורות מתכלים. יתרה מזו, הם גם מזהמים מאד את העולם. כל הגורמים שהצגנו גורמים למחשבה על פיתוח דלק חלופי. אחת הפתרונות היעילים יותר והמזהמים פחות הוא שימוש בביודיזל, דלק המופק משמנים צמחיים.
דרך המודולה נוכל לחשוף את התלמידים לפתרונות ישימים למשבר האנרגיה. נלמד להכיר את היתרונות והחסרונות של סוגי הדלק הנבדקים, בשילוב של טקסטים, פעילות מעבדה, תמונות, חקר אינטרנטי ועוד.
מובטחת פעילות פורייה ויעילה!

שמות הכותבים: ליאורה עזרא, בלה שקולניק, וג'ואד אגבריאה

קהל היעד: ט'-י'

תאור פעילות התלמידים: קריאה של טקסטים רלבנטיים ותמונות, פעילות מעבדה וחקר אינטרנטי

 קובץ להורדה
פוסטר בעברית
פוסטר באנגלית


פלסטיק טוב או רע?

ערימת פסולת פלסטיק במודולה זו אנחנו חושפים את התלמידים לבעיית הצטברות פסולת הפלסטיק והיערמותה למשך מאות שנים כירושה שלא מתכלה לניני הנינים שלנו!! החשיפה באה לידי ביטוי ע"י תמונות, קריאת טקסטים על פסולת הפלסטיק כמפגע אקולוגי שפוגע בבעלי חיים, בסביבה, במי הים והמעיינות ובנוף הירוק. בתחילת המודולה התלמידים לומדים מושגים חדשים: פולימר, יחידה חוזרת, פלסטיק, ופולימר מתכלה. בהמשך, הם מבצעים ניסויים לייצור סיבי ניילון, והמסת שקיות מתכלות במים. לקראת סוף המודולה התלמידים מקבלים כלי חשיבה לקבלת החלטות – ומתבקשים לחשוב ולקבל החלטה לגבי השאלה: איך ניתן להקטין את פסולת הפלסטיק? ולבסוף – התלמידים מתבקשים להציג בפני הכיתה את כלי החשיבה שהתבססו עליו בקבלת החלטתם ואת החלטתם המנומקת. התלמידים מקבלים מחוון שלפיו הוערכו הישגיהם בפעילות זו.
פעילות מהנה פורייה ומוצלחת.

שמות הכותבים: סנדרה אזואלוס-כץ, אפראח עאסי, פבל קוזמין

קהל היעד: ט'-י'

תאור פעילות התלמידים: קריאה של טקסטים רלבנטיים ותמונות, פעילות מעבדה עם פולימרים והצגה מול הכיתה

 קובץ להורדה
 מצגת
פוסטר באנגלית


האם סיגריות קלות מזיקות פחות?

סיגריהקיימת סברה שסיגריות קלות מזיקות פחות. ע"י צפייה בניסוי (הדגמה), קריאת מאמר מדעי וחיפוש ברשת, תלמידים ילמדו על ההרכב הכימי של הסיגריות, יבחינו בהבדל בין סיגריות "קלות" ורגילות ויבינו את הנזקים הבריאותיים העלולים להיגרם כתוצאה מעישון סיגריות.
תוצרי הפעילות של התלמידים הינו: מיצג (פוסטר, סרט, מצגת) המלמד על נזקי הסיגריות ועבודה אישית אותה מגיש התלמיד עם תצפיות של הניסוי ותשובות למאמר מדעי.

שמות הכותבים: רינת מלכה, בלה שולמן

קהל היעד: ט'-י'

תאור פעילות התלמידים: צפייה בניסוי (הדגמה), קריאת מאמר מדעי וחיפוש ברשת תוצרי הפעילות של התלמידים הינו: מיצג (פוסטר, סרט, מצגת)

 קובץ להורדה


ריטלין, האם הכדור בידיים שלנו?

גלולותהמאה ה-21 כבר כאן, ובעיות קשב וריכוז הן כבר לא מילת גנאי. תעשיית אבחונים בעולם צוברת תאוצה, וכמות הילדים בנוטלים ריטלין הולכת ועולה. מרבית האנשים מקבלים את הגלולה ללא ידיעה מורחבת לגבי אופן פעולתה וללא הכרת הסוגים השונים של התרופה בשוק.
אנו בתקווה כי בזכות מודולת הריטלין, גם אנו המורים וגם התלמידים נוכל להרחיב את ידיעתנו על התרופה שכן אנו שומעים את שמה כמעט כל יום אבל אף פעם לא טרחנו לבדוק לעומק. נשתמש בכימיה לעזרתנו, וכך נקשר את הכימיה לחיינו.

שמות הכותבים: ליאורה עזרא, ערן שמואל, איתי בכר

קהל היעד: יוד

תאור פעילות התלמידים: השוואת סוגי ריטלין שונים על ידי קריאה של טקסטים רלבנטיים וחקר אינטרנטי וריאיון אצל רופא או מומחה בתחום דיון על כדאיות השימוש בין ריטלין מושהה לבין ריטלין רגיל.

 קובץ להורדה
 הורדה של גרסה ב'  – פותחה ע"י ערן שמואל
 מצגת  – פותחה ע"י ערן שמואל
סרטון – סרט הסבר לאופן השחרור של התרופה


לשתות או לא לשתות? (האם התשובה היא רק "כן" או "לא")

כוס בירההמודולה הבאה מכילה פעילויות המאפשרות לתלמידים לבדוק את תכונות האתאנול שהוא מרכיב של כל המשקאות האלכוהוליים, להבין כיצד משפיע אלכוהול על גופינו , להכיר את המושג "ריכוז אלכוהול בדם" ואת משמעותו.

שמות הכותבים: אורלי פלוטקין, ולידיה ליבוב

קהל היעד: ט'-י'

תאור פעילות התלמידים: פעילות עם שאלונים על ידע שלהם על שתיית אלכוהול בשיעור ראשון ופעם נוספת בסיום המודולה. קריאה של טקסטים רלבנטיים ובצוע ניסוי.

 קובץ להורדה
פוסטר בעברית
פוסטר באנגלית

 הורדה של גרסה לי"א – פותחה ע"י רונית ברד


מה עדיף לשתות – מים מבקבוק או מי ברז?

ילדה שותה מיםהמודולה הבאה מכילה פעילויות שנועדו לאפשר לתלמידים להכיר את השיקולים השונים שעומדים בפני מקבלי ההחלטות – אילו מים עדיף לשתות. בנוסף, הפעילות מחזקת את ההבנה של משמעות המושג מים מינרליים.

שמות הכותבים: סמדר אהרוני-גרבט, שרון דויטש, בתיה ליפשיץ-גולדרייך

קהל היעד: ז'-י'

תאור פעילות התלמידים: בצוע סקר על צריכת המים (צריכה, טעם ומחיר), קריאת מאמר, דיון הכיתתי ורפלקציה אישית

 קובץ להורדה
 תוספת לתלמידי כימיה
פוסטר בעברית


ננוטכנולוגיה ואתיקה

7אתם חברי קבוצת מחקר העוסקת בפיתוח ננוטכנולוגי בעל חשיבות רבה. עליכם לגייס כסף להמשך המחקר והפיתוח. במסגרת זו הגשתם בקשה לקבלת תקציב מחקר לוועדה הממשלתית האחראית על חלוקת התקציב. לוועדה הגיעו בקשות מחמש קבוצות מחקר שונות בתחום הננו טכנולוגיה וחבריה מתקשים לקבל החלטה חד משמעית לגבי חלוקת התקציב. יושב ראש הוועדה החליט להזמין נציג מכל קבוצת מחקר על מנת לקיים דיון משותף ולקבל את ההחלטה הנכונה ביותר הלוקחת בחשבון שיקולים של מדע ואתיקה. הדיון בוועדה מתקיים בשבוע הבא ועליכם להיערך בהתאם.

שמות הכותבים: רונית ברד

קהל היעד: י'-י'ב

תאור פעילות התלמידים: בצוע סקר על צריכת המים (צריכה, טעם ומחיר), קריאת מאמר, דיון הכיתתי ורפלקציה אישית

 קובץ להורדה
 מצגת


זהירות שמש! איזה קרם הגנה כדאי לבחור?

בקבוק קרם הגנהבמודולה הזו יחשפו התלמידים לחשיבותו של קרם ההגנה בפני נזקי קרינה: הרכב אפשרי, האתגרים הכרוכים ביצירת קרם, אינטראקציה בין קרינה וחומר, כיצד מונע קרם ההגנה את נזקי הקרינה, וכיצד ניתן לבחור בקרם המתאים לצרכינו. המודולה מעוררת דיון ולימוד נושאים אלה.

שמות הכותבים: ד"ר אירה ריימן, סופיה ליידרמן, בעז הדס

קהל היעד: י'-י'ב

תאור פעילות התלמידים: סקר שוק, פעילויות חקר (חיפוש מידע אינטרנטי, וחקר במעבדה) ותהליך קבלת החלטות.

 קובץ להורדה
 מצגת
פוסטר בעברית
פוסטר באנגלית


"שלא ימרחו אתכם"

עיבוד למודולה "זהירות שמש"

בקבוק קרם הגנההמודולה דנה בחשיבות הרבה של קרם הגנה בפני נזקי קרינת השמש. המודולה מעוררת דיון ולימוד של הנושאים: סוגי קרינה ,נזקי קרינה ,הגנה מפני הקרינה ,אינטראקציה בין קרינה וחומר. המודולה מועברת בצורה חווייתית, המשלבת גם פעילות בשטח.

שמות הכותבים: אירית לוין, ושושנה ששון

קהל היעד: י'-י'ב

תאור פעילות התלמידים: בניית סקר שוק והפעלתו ,חיפוש מידע וחקר במעבדה.

 קובץ להורדה


מריר, חלב או לבן – מה יותר טעים?

שוקולדהאם אי פעם חשבתם על השאלות – איך שוקולד נולד? איך מכינים אותו? זה הזמן להיכנס לעולם הקסום של השוקולד כדי להבין איך ומה אנחנו אוהבים ואוכלים. במודולה התלמידים מכינים שוקולד ומחליטים מהו השוקולד הטעים ביותר עבורם תוך זיהוי השיקולים שהשפיעו על בחירתם. המודולה כוללת פעילויות שנועדו לאפשר לתלמידים להכיר היבטים שונים של המוצר "שוקולד": תהליך ייצור , סוגים, הרכב ועובדות מעניינות אחרות. בנוסף, הפעילות מחזקת את ההבנה של תכנון וביצוע של ניסוי חקר.

שמות הכותבים: סמדר אהרוני-גרבט, שרון דויטש, בתיה ליפשיץ-גולדרייך

קהל היעד: ז' – י'

תאור פעילות התלמידים: קריאה של טקסטים רלבנטיים, בצוע סקר על צריכה ומידע עלשוקולד ובצוע ניסוי.

 קובץ להורדה
 הצגת המודולה לעמיתים

Dark, Milk or White – Which Tastes Better?

Development & Implementation of a module on Chocolate in an Israeli teachers' PROFILES course.

Developers: Batia Lifshitz-Goldreich, Sharon Deutsch, Smadar Aharoni-Gerbat Guidance by: Dr. Dvora Katchevich, Dr. Malka Yayon, Dr. Rachel Mamlok – Naaman, and Professor. Avi Hofstein. Department of Science Teaching The Weizmann Institute of Science, Rehovot, Israel.

Have you ever thought about questions such as: How is chocolate made? What kind of chocolate is the best? In this module, the students enter the magical world of chocolate. They prepare chocolate, and decide which kind tastes best, while identifying their criteria which helped them make a decision. The module includes activities designed to allow the students to find out different aspects of the product known as chocolate – the production process, kinds, composition, and other interesting facts.


אאוץ, אח, איה

כדורי משככי כאביםכיצד נבחר את משכך הכאבים הטוב ביותר עבורנו? המודולה עוזרת לתלמידים להחליט ע"י בחינת הבדלים בין משככי הכאבים השונים הקיימים בשוק.
התלמידים נדרשים לבדוק מהו הכדור המתאים עבורם. ההחלטה נעשית לאחר סקר ספרותי וראיון של איש מקצוע במטרה לבדקו את הפעילות הרפואית של כל כדור.

שמות הכותבים: אורית ויצמן, מריה נוטקין ואיילת שוולב

קהל היעד: ט'-י"א

תאור פעילות התלמידים: סקר ספרותי וראיון של איש מקצוע במטרה לבדקו את הפעילות הרפואית של כל כדור.

 קובץ להורדה
 הצגת המודולה לעמיתים


יש עצה אכול אצה

מוצרי אצות"חיילים ביחידה מובחרת יוצאים למסע ניווט, צה"ל מספק סוכריות אנרגיה שאינן מספקות מרכיבי הזנה חיוניים כמו חלבונים ויטמינים, מינרלים וכו'. התלמידים נדרשים להכין מוצר מזון אשר יכיל את מרכיבי המזון החסרים."
המודולה דנה באצה "כלורלה" שהינה אצה בעלת ערך תזונתי גבוה והשימוש האפשרי בה כמזון פונקציונאלי. התלמידים נדרשים לערוך סקר לבדיקת מודעות הציבור לפוטנציאל של האצות כמקור חשוב לרכיבים תזונתיים, הם בודקים את תכולת החלבונים והכלורופיל של האצה כמדדים לקביעת האיכות שלה. שיא הפעילות כוללת הכנת "סופר סוכרייה" שתכיל את האצה כלורלה.

שמות הכותבים: אליזבט יהודה

קהל היעד: י"ב

תאור פעילות התלמידים: סקר לבדיקת מודעות הציבור על תזונה ע"י אצות, מבצעים ניסויים בהם הם בודקים את תכולת החלבונים והכלורופיל של האצה. מכינים "סופר סוכרייה".

 קובץ להורדה


משקה אנרגיה, האם אכן הוא נותן לך כנפיים?

פחיות משקה אנרגיההמודולה דנה במשקה אנרגיה, ובודקת את הדעה הרווחת בציבור שמשקה אנרגיה נותן לנו כנפיים. נדרשים לבצע חקר השוואתי של כמה סוגי משקה נפוצים, על-פי התוויות הנמצאות על פחית המשקה, ומידע רלוונטי אחר ממקורות מידע. תפקיד ההשוואה לפתח מודעות לרכיבי המשקאות ולהשפעתם על גוף האדם. כולל בדיקת השפעת משקה אנרגיה על דופק הלב.

שמות הכותבים: דועא נאסר, נזמיה אבו בלאל, המאם בשארה

קהל היעד: ט'-י'

תאור פעילות התלמידים: חקר השוואתי של כמה סוגי משקה, ניסוי בו בודקים את השפעת שתיית משקה אנרגיה על דופק הלב.

 קובץ להורדה
 קובץ בערבית
 הצגת המודולה לעמיתים


"לחמניות נושמות" היכול להיות?

לחמניההמודולה עוסקת בהכרת מיקרואורגניזמים מקבוצת השמרים (פטריות). התלמיד יבצע מספר פעילויות מגוונות שמטרתן לחקור את השמרים כיצורים חיים בתהליך ההתפחה של בצק. התלמיד יחקור את השפעת תנאי הסביבה השונים על פעילות השמרים, ויתרגל מיומנויות קוגניטיביות וחברתיות.

שמות הכותבים: אלבז רחל, דוד רויטל, ושוקרון יעקב

קהל היעד: ט'-י'

תאור פעילות התלמידים: ניסוי חקר סביב תהליך ההתפחה של בצק, קריאת טקסטים רלבנטיים.

 קובץ להורדה


על הדבש ועל העוקץ – הגלולה למניעת הריון

חסידה עם תינוקהגלולה למניעת הריון הינה אמצעי מניעה מוכר ונפוץ. רבים מבני הנוער שמעו עליה, מכירים אותה, ובשלב מסוים בגיל ההתבגרות חלקם כבר מתנסים בשימוש בה. בקובץ הפעילויות שלהלן עורכים התלמידים הכרות עם הגלולה, לומדים על אופן פעולתה, על השפעותיה ועל ההשלכות הנובעות מן השימוש בה. הפעילויות מביאות לידי ביטוי היבטים אינטרדיסציפלינאריים – החל מן המערכות הביולוגיות עליהן פועלת הגלולה, דרך המרכיבים הכימיים מהם היא מורכבת וכלה באספקטים חברתיים הנוגעים לזוגיות, אחריות והרגלים. מטרת המודולה היא לצייד את התלמידים בידע מדעי רלוונטי ובכלים אשר ישמשו אותם לעשות שימוש מושכל ולהפעיל שיקול דעת בהחלטות הנוגעות לשימוש במוצר.

שמות הכותבים: אסתי זמלר

קהל היעד: י'-י'ב

תאור פעילות התלמידים: קריאה של טקסטים רלבנטיים, שאלונים, תמונות וחקר אינטרנטי

 קובץ להורדה
 הצגת המודולה לעמיתים


Chemistry is in the air

מבחנותבמודולה הבאה התלמידים ילמדו על החומרים הכימיים, ההורמונים והמוליכים העצביים, שמעורבים בהרגשת האהבה במוח. התלמידים יכירו את התגליות המדעיות בנושא האהבה: מסוגלות של אדם לאהוב או לא לאהוב, חשיבות החושים שלנו בבחירת בן הזוג, באינטראקציה בין המינים, משבר זוגי בנישואין ובאהבה, כל אלו כתלות בחומרים הכימיים בגופנו. נוכל לחשוף את התלמידים לנושא ולפתח בקרבם את המודעות לכך שרגשות ועולם הנפש מקורם במוח. בני האדם מודעים לאהבה (בניגוד לחיות אחרות): מדברים עליה, כותבים עליה, שרים עליה, ואף לומדים עליה. החיפוש אחר "הכימיה של האהבה" אינו פוגם ביופייה אלא הוא עוד ניסיון להבנת סודה של האהבה. תוך שימוש ושילוב של שאלונים, טקסטים, תמונות, חקר אינטרנטי ועבודת צוות מובטחת פעילות פורייה ויעילה!

שמות הכותבים: מיטל חטואשוילי

קהל היעד: ט' – י'

תאור פעילות התלמידים: קריאה של טקסטים רלבנטיים, שאלונים, תמונות וחקר אינטרנטי

 קובץ להורדה
תמונות נלוות
 הצגת המודולה לעמיתים


חוקרים: גלידה

גלידותמי לא אוהב גלידה? מה זה בכלל גלידה? מהם מרכיבי הגלידה? האם גלידה טובה לבריאות?
המודולה דנה באחד המאכלים האהובים והרלבנטיים ביותר בחיי התלמיד: גלידה! תלמידים חוקרים "גלידה" ברשת, במעבדה ובאמצעות סקר שהם עורכים. כל אלה עוזרים לתלמיד בתהליך קבלת החלטות סביב השאלה: באיזה סוג גלידה כדאי לבחור?

שמות הכותבים: סופי ליידרמן ועדנה וכהן

קהל היעד: ט'-י'ב

תאור פעילות התלמידים: תלמידים חוקרים "גלידה" ברשת, במעבדה ובאמצעות סקר שהם עורכים.

 קובץ להורדה

icecream-more – הנחיות למורה


"אם אין לחם, אין …?"

לחמיםבמודולה זו תלמידים לומדים להבחין בין סוגי לחמים שונים, וכפועל יוצא מכירים סוגי קמח שונים. לומדים על זרעי החיטה בשלבי עיבוד שונים מחיטה מלאה, מונבטת חלקית, מונבטת ועד זרעי חיטה המכילים עמילן בלבד. ולקינוח מתנסים באפיית לחמניות על בסיס סוגי קמח שונים.

שמות הכותבים: אורלי פלוטקין

קהל היעד: ט'-י'

תאור פעילות התלמידים: קריאה של טקסטים רלבנטיים, בצוע ניסויים ואפיית לחמניות

 קובץ להורדה


מוסר כליות

סוחר עם מזוודה מלאה באיבריםהמודולה חושפת את התלמידים לנושאים ביולוגיים-מערכת ההפרשה ומערכת החיסון, דרך התמודדות עם דילמות אתיות, מוסריות וחברתיות בנוגע לסחר האיברים הן בעולם והן במדינת ישראל. התלמידים נחשפים לסיפור אוטנטי על השתלת איברים בישראל, חוקרים את השאלות שמעניינות אותם בתחום, מבצעים פעילות רשת בהתייחסות לדעת הציבור (טוקבקים) ומביעים את דעתם, בקשר למכירת כליות בישראל. לבסוף, על התלמידים להגיע לקבלת החלטות מנומקת ומושכלת בקשר לנושא.

שמות הכותבים: סטלה מגיד

קהל היעד: י'

תאור פעילות התלמידים: התלמידים נדרשים לקרוא טקסט שמלווה בשאלות ולערוך דיון כיתתי לגבי סחר איברים בישראל, צופים בסרטונים ועורכים חקר רשת על מנת לבסס את עמדתם לגבי סחר אברים בישראל

 קובץ להורדה


שוקולד

מבוסס על המודולה מריר, חלב או לבן – מה יותר טעים?

שוקולד לבן, חלב ומרירמודולה זו מאפשרת לתלמיד ללמוד על: תהליך הכנת השוקולד המרכיבים הקיימים בשוקולד, ההשלכות של שינויים במרכיבי השוקולד על איכות השוקולד וטעמו. מבחינת המושגים המדעיים, התלמידים יכירו את המושג קולואיד , תערובות הומוגניות והטרוגניות הידרופילי והידרופובי, שאלת חקר, משתנה תלוי ובלתי תלוי, תצפיות והליך קבלת החלטות.

שמות הכותבים: נורית דקלו, לבנת עמיאור, נינה לוי

קהל היעד: י'

תאור פעילות התלמידים: קריאת טקסטים רלבנטיים-משימת אוריינות, פעילות חקר במעבדה עם דגש על שאלת החקר וקבלת החלטות

 קובץ להורדה
 מצגת תערובות קולואידיות


צבע מהטבע

תבלינים עם צבעים שוניםבמודולה זו ייחשפו התלמידים להיבטים שונים הנוגעים לשימוש בצבעי מאכל. הם יכירו את ההבדלים בין צבעי המאכל השונים ויתנסו בהכנת צבע מאכל ממקור טבעי. בנוסף, הפעילות מחזקת את ההבנה של ביצוע ניסוי לצורך קבלת החלטות.

שמות הכותבים: בתיה ליפשיץ-גולדרייך, סמדר אהרוני-גרבט, שרון דויטש

קהל היעד: י'

תאור פעילות התלמידים: צפייה בסרטון ולאחריו דיון קצר, עבודה עם קטע אוריינות בנושא צבעי מאכל, מיצוי צבע מאכל נבחר וצביעת מאכל בצבע זה, צביעת אותו מאכל בצבע מלאכותי קנוי. קבלת החלטות -איזה צבע עדיף

 קובץ להורדה


טוב שם טוב משמן טוב

כד שמן זיתהאם שמן רק משמין? המודולה דנה בשמן זית המשמש אותנו במטבח לתיבול סלט. קיימת תפיסה בציבור ששמן הוא מוצר מזון הגורם להשמנה, אולם ל"שמן זית" יש ערך תזונתי. התלמידים יבדקו מה ידוע לנו על שמן הזית שאנו צורכים ומהם השיקולים המנחים אותנו בבחירת סוג השמן.

שמות הכותבים: אמי חלפון, יעל בונדי, עדינה ארבל

קהל היעד: ט'

תאור פעילות התלמידים: איסוף נתונים – שאלון סקר, השוואה על פי קריטריונים בין 3 תוויות סימון בשמן זית, ביצוע ניסוי לקביעת אחוז חומצות השומן החופשיות בשמן זית, הכנת פוסטר ב"יריד שמן", השוואה ביקורתית של כתבות וסרטוני יוטיוב העוסקים בשמן זית. קבלת החלטה בנוגע לבחירה בשמן זית.

 קובץ להורדה

Olive means Life (o-live)
Oil of Life – Oil of Olive
Is Olive Oil the best oil?

Development & Implementation of a module on Olive Oil in an Israeli teachers' PROFILES course

Emi Halfon, Yael Bondi, & Adina Arbel – Rabin – Branco Weiss High School, Mazkeret Batya Guidance by: Dr. Dvora Katchevich, Dr. Malka Yayon, Dr. Rachel Mamlok – Naaman, and Professor. Avi Hofstein. Department of Science Teaching The Weizmann Institute of Science, Rehovot, Israel.

A PROFILES module, "Oil of Life – Is Olive Oil the best oil?" was developed by the Israeli chemistry teachers participating in the teachers' professional development program, initiated by the Science Teaching Department at the Weizmann Institute of Science. The module was developed according to the principles and rationale of the PROFILES project. According to the philosophy and rationale of the project, the approach is student centered. It includes inquiry-based activities, which contribute to decision making in relevant topics related to everyday life. The module emphasizes the use of inquiry skills, by traditional activities such as acquiring information on the web or through research experiments conducted in the chemistry lab and other activities that direct the students towards social research by performing a market poll about the product and its consumption.


טעם מלוח לים המלח

ים המלחים המלח הוא אוצר טבע וכלכלי. מה מיוחד בו? כיצד צריך לשמור עליו? במודולה זו התלמידים יכירו את הבעיות הסביבתיות הנוצרות בים המלח ובסביבתו. ויבינו שקיים צורך חיוני בשמירה על האיזון בין התועלת המופקת ממשאב טבע לבין הנזקים הנגרמים לו.

שמות הכותבים: אסנת רוה וצוות הכימיה בחמד"ע

קהל היעד: י'

תאור פעילות התלמידים: קריאת טקסטים רלבנטיים, בצוע ניסויים, קיום סיור במפעלי ים המלח (מומלץ אך לא חובה), יציגו בעיות בים המלח, פתרונות אפשריים וקביעת עמדה (תועלת מול נזק).

 קובץ להורדה
 מצגת על הגיאולוגיה של ים המלח, עוזי טאובר
 שיעור סינכרוני על ים המלח לתלמידי הגיאוגרפיה בהשתתפות: ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו ושר החינוך, מר גדעון סער


"לחמניות נושמות" היכול להיות?

מבוסס על מודולה שפותחה ע"י: אלבז רחל, דוד רויטל ושוקרון יעקב

לחמניותתסיסה היא מילת המפתח כשמדובר בירקות כבושים, הכנת יין, בצק תופח וגבינות. המודולה עוסקת בהכרת מיקרואורגניזמים- שמרים וחיידקים בהקשר של תהליכי התסיסה. התלמיד יחקור את המיקרואורגניזמים כיצורים חיים בהכנת לחם.

שמות הכותבים: מרים סרוסי ואודליה מרי

קהל היעד: כתה ט' מדעים, כיתה י' ביולוגיה

תאור פעילות התלמידים: הדגמה של הכנת בצק, העלאת שאלות חקר, תכנון וביצוע ניסוי קבלת החלטות במבחן טעימה של לחם שנאפה

 קובץ להורדה