מה הקשר בין חוטי כישור לשלד התוך תאי?

  1. מיקורטובולי
    השלד התוך תאי מורכב מסיבים מסוגים שונים, שנבדלים זה מזה בין השאר בקוטר הסיב (לינק להרחבה). אחד הסוגים האלה נקרא סיבי מיקרוטובולי, שמורכבים בעיקר מהחלבון טובולין. מיקרוטובולי נראים כמו רשת של סיבים שמקורה על יד הגרעין, ונפרסת לכל התא, ואחת התכונות הבולטות שלהם היא שהם דינאמיים מאוד ומתפרקים ומורכבים במהירות יחסית.
    בסרט שלפניכם תוכלו לראות סיבי מיקרוטובולי בתא שנמצא בתנועה, ותוכלו לראות היטב את הדינאמיות שלהם.

זכויות: Dr. Christoph Ballestrem and Prof. B Imhof, The University of Geneva, Swizerland


כמו כל תא, מכיל תא זה את הגן המקודד לטובולין, החלבון העיקרי שמרכיב כאמור את סיבי המיקרוטובולי. אולם לתא זה הוחדר באופן מלאכותי גן נוסף, שמקודד לחלבון טובולין זוהר. תאים שאליהם הוחדר גן כזה משלבים את תוצר הגן (טובולין זוהר) בבניית סיבי הטובולין שלהם. הטובולין הזוהר בתוך התא נראה בסרט בצבע לבן. (האם רואים בסרט גם את הטובולין שנוצר מהגן המקורי של התא?). נסו לעקוב אחר סיב אחד של מיקרוטובולי ולראות כיצד הוא נוצר ומתפרק.

אז מה הקשר לחוטי הכישור?
כאשר תא מתחיל תהליך של מיטוזה, סיבי המיקרוטובולי מתפרקים, והופכים לחוטי הכישור. אל סיבי הכישור נקשרים אחר כך הכרומוסומים ובעזרתם הם נפרדים לקטבי התא.
בסרט שלפניכם תוכלו לראות תא בשלבים אחרונים של מיטוזה. סיבי הכישור והמיקרוטובולי נצבעו בצבע ירוק זוהר באמצעות נוגדנים ייחודיים לטובולין. בסרט אפשר לראות איך כאשר סיבי הכישור מסיימים את פעולתם הם הופכים למיקרוטובולי שמשתרעים על פני כל התא.

זכויות: Dr. Christoph Ballestrem, Prof. Sasha Bershadsky and Prof. Benny Geiger, The Weizmann Institute of Science