איך פועלים הורמונים?

השחקנים הראשיים: ההורמונים MCH ו- MSH

ההורמון שנמצא אחראי על ריכוז המלנוזומים בקרבת גרעין התא של מלנופורים בדגים נקרא הורמון מרכז מלנין (Melanin-concentrating Hormone, MCH). הורמון זה מופרש לדם מיותרת המוח (ההיפופיזה) של דגים, והפרשתו לדם תלויה בשינויים ברקע של בית הגידול של הדג.
הורמון נוסף שמופרש מההיפופיזה של דגים (MSH) פועל בצורה הפוכה, וגורם לפיזור המלנוזומים בתא.
מסתבר, שביונקים קיים הורמון דומה ל-MCH מבחינת ההרכב המולקולרי שלו. אולם, ביונקים משפיע הורמון זה על תהליכים שקשורים באכילה. MCH מהווה, אם כך, דוגמה למולקולה שקיימת בקבוצות שונות של יצורים, ומתפקדת בכל קבוצה באורח שונה.

כדאי להיזכר: איך פועלים הורמונים?
לפניכם דוגמה לאופן פעולתו של ההורמון אדרנלין בגוף האדם.

דוגמה מגוף האדם דוגמה בדגים
גירוי מאמץ מתמשך של השרירים (צריכת חמצן וגלוקוז מוגברת)
איבר/תאים הקולטים את הגירוי היפותלמוס (מוח)
האיבר שבו מתבצע העיבוד של הגירוי היפותלמוס (מוח)
האיבר המפריש את ההורמון יותרת הכליה
ההורמון המופרש אדרנלין
איבר/תאי המטרה לדוגמה: שריר הלב (יש איברים נוספים שמושפעים מאדרנלין)
תגובה אפשרית האצת קצב פעימות הלב
תוצאה רצויה הגברת כמות הדם המגיעה לשרירים שינוי צבע גופו של הדג מכהה לבהיר

 

א. הוסיפו לטבלה את הפרטים הידועים לכם עד כה לגבי שינוי הצבע בעזרת מלנופורים בדגים. אילו פרטים חסרים לכם על מנת להשלים את הטבלה?


ב. איזה ניסוי הייתם מבצעים על מנת לברר את הפרטים החסרים לכם?

אז איך מועבר הדגם של הקרקעית לעור של הדג?

פיזור ההורמונים בזרם הדם משאיר עדיין שאלה: כיצד נוצר הדגם שרואה העין על פני העור של הדג? מסתבר שבנוסף להפרשת הורמונים מופרשים מעבירים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) מסיבי עצבים המגיעים לעור של הדג .
התהליך כולו, אם כן, מתחיל בעין, שקולטת את דגם הקרקעית על פני הרשתית. הדגם מעבר על ידי סיבי עצבים מהעין למוח, שם הוא מעובד, והמידע מועבר כדגם בעזרת סיבי עצבים לתאים בעור של הדג. כל תא פיגמנט בעור (או קבוצה קטנה של תאים) מקבלים מידע עצבי (קולטים מעביר עצבי) מתא עצב אחר, וכך נשמר הדגם גם בעור.
בסרט שראיתם במשימה ב משתמשים החוקרים במעבירים עצביים (נוראדרנלין ואיזובוטיל מתיל קסנתין) כדי לגרום לשינוי בפיזור המלנוזומים בתא.

כלומר, לאחר עיבוד המידע במוח של הדג חלים שני תהליכים במקביל: הורמונים מופרשים מיותרת המוח לזרם הדם ומשפיעים על תאי הפיגמנט (המלנופורים) בעור של הדג ובאופן כללי על מופע כהה או בהיר. בד בבד המידע במוח מועבר על ידי תאי עצב לעור, שם הם מפרישים מעבירים עצביים. המעבירים העצביים נקלטים על ידי המלנופורים ומשפיעים על הדגם של העור, כך שנוצר חיקוי מדוייק יותר של דגם הקרקעית.