מלנופרים? מה זה?

מתחת לקשקשים של דגים, בתוך שכבת העור, נמצאים תאים שנקראים מלנופורים. תאים אלה מייצרים את הצבען (פיגמנט) מלנין, שמעניק להם מגוון של צבעים בין שחור לחום. המלנין עטוף בתאים אלה בקרומים, שנקראים מלנוזומים.

תא מלנופור מעור של דג

תא מלנופור מעור של דג. המלנוזומים נראים כגרגור שחור. אפשר להבחין בגבולות התא, אך לא בגרעין התא.

זכויות יוצרים:
Obtained with permission from the article: Functional Coordination of Microtubule and Actin Based Motility in Melanophores, by V. I. Rodionov, A. J. Hope, T. M. Svitkina and G.G. Borisy, Curr Biol., 8(3): 165-168, 1998.

דגים יכולים לגרום למלנוזומים להתרכז צמוד לגרעין, ואז יש לדג מופע בהיר, או להתפשט בכל הציטופלסמה בתא, ואז יש לדג מופע כהה יותר.

שינוי הדרגתי בפיזור המלנוזומים בתאים בעור של דג בקלה

שינוי הדרגתי בפיזור המלנוזומים בתאים בעור של דג בקלה: א. פיזור מלא של מלנוזומים בתאים. ב. פיזור חלקי ג. ריכוז של המלנוזומים סמוך לגרעיני התאים. אורך הקו ב-ג' מייצג -100 מיקרומטר (0.1 מילימטר).

זכויות יוצרים:
Obtained with permission from the article: The Cytoskeleton in Fish Melanophore Melanosome Positioning, by Helen Nilsson Skold et al., Microscopy Research and Technique, vol. 58:464-469, 2002.

לעיתים, מעורבים בשינוי הצבע גם תאים נוספים בעור שמייצרים צבענים (פיגמנטים) אחרים כמו אדום או צהוב. השילוב של תאים אלה עם התאים מייצרי המלנין יוצר על פני הגוף דגם מורכב יותר של צבעים.

התבוננו למשל בדג שבתמונה: http://www.seawater.no/fauna/Fisk/smaavar.html