עצם העניין: מבנה העצם

אנטומיה של עצמות ארוכות

עצם ארוכה בשלד שלנו בנויה מציפוי גרמי חיצוני שבו רקמת העצם צפופה יחסית, ויש בה חללים מעטים בלבד. החלק הפנימי של העצם בנוי מרקמת עצם העשויה ככברה (עם חללים רבים). את החללים ממלאים מוח העצם, שמורכב מתאי המוצא של תאי הדם הלבנים, כלי דם ותאי שומן.

מה זה עצם?
החומר הגרמי שממנו עשויה העצם נוצר משני מרכיבים עיקריים: 1. סיבי חלבון הנקרא קולגן, שהם סיבים חזקים במיוחד. ברקמת העצם מורכבים סיבים אלה משלוש שרשראות חלבון קולגן המלופפות זו על זו. 2. יוני קלציום, פוספאט, והידרוכסיל, שהם המרכיב המינראלי (חומר כימי אנאורגני) שמושקע על פני סיבי הקולגן (נקרא הידרוקסיאפטיט). הקשר הכימי בין סיבי הקולגן והמינראלים מעניק לעצם חוזק נוסף, והוא נעשה על ידי תאים בוני עצם מיוחדים שנמצאים ברקמת העצם.

התאים המרכיבים את רקמת העצם:

שלושה סוגים עיקריים של תאים מרכיבים את רקמת העצם:

1. תאים בוני עצם (אוסטאובלסטים):
תאים שמייצרים ומפרישים קולגן ומשתתפים בתהליך ההשקעה של המינראלים על סיבי הקולגן.
2. תאים מפרקי עצם (אוסטאוקלסטים):
תאים גדולים יחסית, שנוצרים מאיחוי של מספר תאים לתא יחיד רב גרעיני. תאים אלה מפרקים את רקמת העצם באמצעות הפרשת יוני מימן ומפרישים את תוצרי הפירוק אל מחוץ לתא למוח העצם ומשם למחזור הדם.
3. אוסטאוציטים:
תאים שנמצאים בתוך הרקמה הגרמית ממש. בעלי שלוחות תאיות ארוכות שיוצרות קשרים ביניהם. תאים אלה קשורים לבקרה על מצב העצם, וכאשר יש בקרבתם סדקים הם מפרישים חומרים שמפעילים את התאים מפרקי העצם ובוני העצם.