תאים מפרקי עצם

תאים שמפרקים את העצם (נקראים אוסטאוקלסטים) נמצאים במוח העצם, שבצידה הפנימי של הרקמה הגרמית הקשה. אלה הם תאים מיוחדים שנוצרים על ידי איחוי של מספר רב מאוד של תאים לתא אחד. כתוצאה מהאיחוי, תא מפרק עצם כזה מכיל מספר רב מאוד של גרעיני תאים בתוכו.

תא מפרק עצם (אוסטאוקלסט) בתוך רקמת עצם

תא מפרק עצם (אוסטאוקלסט) בתוך רקמת עצם. אפשר להבחין בגרעינים הרבים שמכיל התא, ובאזור הפירוק שיוצר אזור שאין בו רקמת עצם. שימו לב, שלתא יש צורה של כיפה, ובאזור שפונה אל העצם נראים קפלים רבים בקרום התא.

זכויות:
Curtesy of Dr. Roger C. Wagner,
University of Delaware, USA, from: http://www.udel.edu/Biology/Wags/histopage/histopage.htm.

איך תאים מפרקי עצם עושים את זה?
תהליך פירוק העצם מתחיל בהיצמדות של תא מפרק עצם לאזור פגום (סדק או גומה בעצם).

היצמדות של תא מפרק עצם לאזור פגום

זכויות: With kind permission of Osteogenic Core Technologies Inc. USA

לאחר ההיצמדות יוצר התא סביבה מבודדת בינו לבין העצם. סביבה זו נוצרת באמצעות מבנה שנוצר מסיבי השלד התוך תאי והוא ייחודי לתאים מפרקי עצם: סיבי האקטין, שמרכיבים את השלד התוך תאי יוצרים טבעת אטומה שמונעת כניסה ויציאה של חומרים מהאזורים שמחוץ לטבעת.

יחד עם הופעת הטבעת של סיבי השלד התוך תאי, נוצרים קפלים בקרום התא בחלק הפונה אל העצם. באזור הקפלים חלה הפרשה פעילה של יוני מימן באמצעות תעלות ייחודיות מן התא לכוון העצם וכך נוצרת בין התא לבין העצם סביבה חומצית. החומציות של הסביבה הזאת נשמרת כנראה בשל הטבעת של השלד התוך תאי, שמונעת כניסה של חומרים פנימה או החוצה מן האזור שבין התא לבין העצם, מלבד מעבר של חומרים דרך התא מפרק העצם עצמו. הסביבה החומצית גורמת להמסת העצם, ותוצרי ההמסה מועברים על ידי התא המפרק, גם הם על ידי תעלות ייחודיות, לתוך התא ומשם למוח העצם ולכלי הדם הרבים שבתוכו ולמחזור הדם. תוצרי ההמסה של העצם מכילים בין השאר יוני סידן, שהם חלק ממרכיבי רקמת העצם.