פעילויות

  1. כתבו עליו בעיתון: מה בין מאמר מדעי לכתבה בעיתון יומי
  2. להיות שפן ניסיונות: ניסויים קליניים והיבטים אתיים

פעילות 1: כתבו עליו בעיתון: מה בין מאמר מדעי לכתבה בעיתון יומי

מילה למורה: פעילות זו יכולה לשמש אותך לפני או אחרי הוראת המאמר "טיפול במחלה ADA-SCID על ידי ריפוי גני של תאי גזע ממוח העצם", בהתאם למטרות שברצונך להשיג. סדר השאלות בפעילות מקביל לחלקיו השונים של מאמר המחקר המדעי: מבוא (ב-ד), שיטות וחומרים (ה), תוצאות (ו) ודיון (ז).

לפני הלמידה: הכרות עם נושא הריפוי הגני והרלוונטיות שלו לעולם הרפואה. אם בחרתם להשתמש בפעילות לפני קריאת מאמר המחקר, אנו ממליצות לחזור אליה עם תום הלמידה ולבצע את הסעיפים הנותרים.

אחרי הלמידה: סיכום וחזרה על הנלמד, השוואה בין מאמר מחקר למאמר מדע-פופולארי.

חלק א' וב' של פעילות זו עובדו על בסיס רעיונותיה של הדס גלברט (תיכון על"ה למדעים בלוד). חלק ג' עובד על פי רעיון של חגית קליין (אולפנת מודיעין).

חלק א': עבודה עצמית או בזוגות

א. קראו את המאמר 'ילדת הבועה' ניצלה בזכות החלפת גנים פגומים" מאת תמרה טראובמן.

ב. מהי הבעיה אותה מנסים לפתור החוקרים?

ג. כיצד הם מציעים לפתור אותה?

ד. מהן הדרכים בהן היה נהוג לטפל בבעיה עד היום?

ה. מהם מרכיבי הטיפול שמציעים החוקרים? באלו שיטות וחומרים הם משתמשים?

ו. מה הייתם מבקשים מהחוקרים לבדוק אצל החולות, כדי שיוכלו להוכיח כי הריפוי הגני אכן ריפא את מחלתן?

ז. ציירו מערכת צירים המתארת את כמות תאי החיסון של הילדות (ביחידות שרירותיות) כתלות בזמן שעבר מאז הטיפול (ביחידות שרירותיות).

  • תנו כותרות מתאימות לגרף ולצירים.
  • נסו לשער כיצד יראה העקום המתאר את כמות תאי החיסון של הילדות וציירו אותו.
  • תארו במלים את הגרף שציירתם, התייחסו בתשובתכם למתרחש מייד אחרי הטיפול, אחרי שבועות ספורים ואחרי מספר שנים.

ח. לו הייתם שותפים לצוות המחקר, אילו ניסויים נוספים הייתם עורכים עכשיו כדי לבדוק ולבסס את שיטת הריפוי הגנטי?

ט. הציעו שימוש נוסף לשיטה שתוארה בכתבה.

חלק ב': דיון כיתתי

א. בדיקת התשובות

ב. מאמר מדעי מורכב מהחלקים הבאים: מבוא, שיטות וחומרים, תוצאות ודיון. באיזה חלק של המאמר הייתם מצפים למצוא תשובות לשאלות שבחלק א' של הפעילות?
הסעיפים הבאים מיועדים לתלמידים שלמדו כבר באמצעות מאמר חקר:

ג. מלאו את הטבלה הבאה (למורה: ניתן למחוק חלק מהתשובות או את הקריטריונים למיון)

מאמר מדעי מאמר מדע-פופולארי
מיהו הכותב? החוקר עיתונאי שאיננו החוקר
סדר הדברים כמו במחקר: מתחילים ברקע, ממשיכים בשאלת מחקר, שיטות, תוצאות ומסקנות אין סדר קבוע
שפה מדעית יומיומית
דרך דיווח/ביקורתיות דיווח מדויק, לשון המעטה נטייה לסנסציה
קהל יעד מומחים בתחום הקהל הרחב
רקע נוסף מניחים כי הקוראים מכירים את הרקע מתואר

חלק ג': עבודה יחידנית/עבודת בית להגשה

  1. תקנו ושפרו את מאמר המדע-הפופולארי בעזרת הידע שצברתם מקריאת מאמר המחקר המדעי:
    • אם מצאתם אי דיוקים תקנו אותם
    • השתמשו במונחים מדעיים מתאימים
    • הוסיפו איור או גרף מתאים לכתבה
    • הוסיפו פרטים שנראים לכם חשובים
  2. ממה לפי דעתכם נובע ההבדל בדיווח על המחקר בין מאמר המחקר למאמר הפופולארי? חישבו על מטרות הדיווח ועל קהל היעד שלו.

פעילות 2: להיות שפן ניסיונות: ניסויים קליניים והיבטים אתיים

משימה א'

הכתבה "הופסק ריפוי גנטי של "ילדי הבועה" מחשש לגרימת סרטן" פורסמה בעיתון "הארץ", והיא עוסקת במחקר שבו נעשה ריפוי גני בקבוצת ילדים בצרפת שהיו חולים בסוג של המחלה SCID, שנקראת SCID הקשורה לכרומוזום X.

  1. מהי הבעיה שהתעוררה במהלך המעקב אחר הילדים שקיבלו את הטיפול בריפוי גני?
  2. מהו ההסבר המוצע לבעיה בכתבה?
  3. מה הם הצעדים שננקטו לאור הבעיה שהתעוררה: א. לגבי מחקרים העוסקים בריפוי גני ברחבי העולם ב. לגבי הילד החולה שאצלו התעוררה הבעיה?

תוצאות המחקר בצרפת

משימה ב'

בשנת 1964 יצא ארגון הרופאים העולמי בהצהרה שנקראה "הצהרת הלסינקי" ובה עקרונות מנחים לגבי ניסויים בבני אדם.

א. קראו שנית את הכתבה מעיתון "הארץ" ואת המאמר "טיפול במחלה ADA-SCID על ידי ריפוי גני של תאי גזע ממוח העצם".
ב. מצאו במאמרים שקראתם דיווחים שמהווים ביצוע של סעיפים מהצהרת הלסינקי. ציינו במה מתבטא הביצוע של הסעיפים על פי הדיווח במאמר ובכתבה.
ג. אילו הייתם בוועדה האתית המלווה את הרופאים האחראיים על המחקר על ריפוי גני של חולי SCID הקשורה לכרומוסום X בצרפת ועל המחקר על ריפוי גני של חולי ADA-SCID בישראל, אילו פרטים/דיווחים הייתם מעוניינים לקבל מהם: 1. לפני שהתגלתה מחלת הסרטן בילדים שטופלו בצרפת? 2. לאחר הופעת המחלה? בתשובתכם, ציינו לאור איזה סעיף בהצהרת הלסינקי אתם מבקשים פרט או דיווח מסוים.
ד. אילו סעיפים מהצהרת הלסינקי נראים לכם בעייתיים לביצוע? מדוע?

מילון שימושי בניסויים בבני אדם

סיפורו של ד"ר ביצ'ר

דוגמאות מן העבר

משימה ג'

עיינו בעלון לצרכן המצורף לתרופה כלשהי שיש לכם בבית.
ציינו מה החשיבות שיש לפרטים הבאים:
א. בכמה שפות כתוב העלון
ב. ציון הרכב התרופה ופירוט המרכיבים הבלתי פעילים
ג. אזהרות שונות
ד. התייחסות לאוכלוסיות מיוחדות

מצאו קשר אפשרי בין שני מקרים מן העבר לבין הפרטים המובאים בעלון לצרכן.