פעילויות

הצעה לפעילות ל"חיידקים זוהרים" באתר ביוטכנולוגיה

מילה למורה: פעילות זו יכולה לשמש אותך לפני או אחרי הוראת המאמר "פיתוח חיישן ביולוגי לאיתור חומרים הפוגעים בחומר התורשתי", בהתאם למטרות שברצונך להשיג. שימו לב כי סדר השאלות בפעילות מקביל לחלקיו השונים של מאמר המחקר המדעי: מבוא (ב-ד), שיטות וחומרים (ה), תוצאות (ו) ודיון (ז).

לפני הלמידה: הכרות עם מבנה המאמר המדעי ורלוונטיות נושא החיישנים הביולוגיים לחיי היום יום. אם בחרתם להשתמש בפעילות לפני קריאת מאמר המחקר, אנו ממליצות לחזור אליה עם תום הלמידה ולבצע את הסעיפים הנותרים.

אחרי הלמידה: סיכום וחזרה על הנלמד, השוואה בין מאמר מחקר למאמר מדע-פופולארי.

חלק א' וב' של פעילות זו עובדו על בסיס רעיונותיה של הדס גלברט (תיכון על"ה למדעים בלוד). חלק ג' עובד על פי רעיון של חגית קליין (אולפנת מודיעין).

חלק א': עבודה עצמית או בזוגות

  • מהי הבעיה אותה מנסים לפתור החוקרים?
  • כיצד הם מציעים לפתור אותה?
  • סעיף זה מיועד לתלמידים שקראו כבר את מאמר החקר:
    1. עבור קטע קריאה 1: "אנחנו מהנדסים את החיידקים כך שברגע ש'יריחו' את הרעל, הם יפיקו אותות אופטיים שניתנים לכימות", אומר פרופ' בלקין. משפט זה כתוב בשפה פופולארית, נסו לנסח משפט זה מחדש תוך שימוש במונחים מדעיים.
    2. עבור קטע קריאה 2: "מה שאנחנו צריכים לעשות הוא לתת לחיידק לטעום מן המים החשודים ולשאול אותו: 'האם אתה מרגיש רע?' ואם התשובה חיובית אנחנו יודעים שהמים רעילים". אומר בכתבה פרופ' יוסי שחם. משפט זה כתוב בשפה פופולארית, נסו לנסח משפט זה מחדש תוך שימוש במונחים מדעיים.
  • נסו להציע כיצד ניתן ליצור במעבדה את החיידק שעליו מדברים החוקרים. תוכלו להשתמש בשאלות המנחות הבאות:
    • באלו תנאים יגיב החיידק?
    • מהם המרכיבים שעל החיידק לכלול כדי למלא את תפקידו? ניתן לתאר את המבנה באמצעות איור.
    • מה יכול להיות מקורם של מרכיבים אלו?
    • באילו שיטות ניתן ליצור את החיידק?
  • ציירו מערכת צירים המתארת את מידת ההארה של החיידקים (ביחידות שרירותיות) כתלות בריכוז הרעל (ביחידות שרירותיות).
    • תנו כותרות מתאימות לגרף ולצירים.
    • נסו לשער כיצד יראה העקום המתאר את ההארה כתלות בריכוז הרעל וציירו אותו.
    • תארו במלים את הגרף שציירתם, התייחסו בתשובתכם למתרחש בריכוזים נמוכים וגבוהים של רעל.
  • לו הייתם שותפים לצוות המחקר, אילו ניסויים נוספים הייתם עורכים עכשיו כדי לבדוק ולבסס את השיטה לדיווח על רעלים במים?
  • הציעו שימוש ביוטכנולוגי נוסף למערכת שתוארה בכתבה.

חלק ב': דיון כיתתי

  • בדיקת התשובות
  • מאמר מדעי מורכב מהחלקים הבאים: מבוא, שיטות וחומרים, תוצאות ודיון. באיזה חלק של המאמר הייתם מצפים למצוא תשובות לשאלות שבפעילות?
    הסעיפים הבאים מיועדים לתלמידים שלמדו כבר באמצעות מאמר חקר:
  • מלאו את הטבלה הבאה (למורה: ניתן למחוק חלק מהתשובות או את הקריטריונים למיון)
מאמר מדעי   מאמר מדע-פופולארי
מיהו הכותב? החוקר עיתונאי שאיננו החוקר
סדר הדברים כמו במחקר: מתחילים ברקע, ממשיכים בשאלת מחקר, שיטות, תוצאות ומסקנות אין סדר קבוע
שפה מדעית יומיומית
דרך דיווח/ביקורתיות דיווח מדויק, לשון המעטה נטייה לסנסציה
קהל יעד מומחים בתחום הקהל הרחב
רקע נוסף מניחים כי הקוראים מכירים את הרקע מתואר

 

חלק ג': עבודה יחידנית/עבודת בית להגשה

  1. תקנו ושפרו את מאמר המדע-הפופולארי בעזרת הידע שצברתם מקריאת מאמר המחקר המדעי:
    • אם מצאתם אי דיוקים תקנו אותם
    • השתמשו במונחים מדעיים מתאימים
    • הוסיפו איור או גרף מתאים לכתבה
    • הוסיפו פרטים שנראים לכם חשובים
  1. ממה לפי דעתכם נובע ההבדל בדיווח על המחקר בין שני סוגי הז'אנרים? חישבו על מטרות הדיווח ועל קהל היעד שלו.