שיטות

שיטת ה-PCR

שיטת ה-PCR פותחה בשנת 1983 ע"י החוקר קרי מוליס (Kerry Mullis) וזיכתה אותו בפרס נובל. השם המלא של השיטה, Polymerase Chain Reaction, מתורגם לעברית כ"תגובת שרשרת של האנזים DNA פולימראז". אנזים זה משתתף באופן טבעי בתהליך שכפול ה-DNA.

על מנת לפעול האנזים DNA פולימראז זקוק, בנוסף לקטע ה-DNA אותו רוצים לשכפל, לנוקלאוטידים ולתחלים. תחל הוא מקטע DNA קצר (כ-17 בסיסים), שהרצף שלו משלים לרצף גדיל אחד של ה-DNA שאותו רוצים לשכפל. התחל הינו עוגן המאפשר לאנזים להתחיל את יצירת הגדיל המשלים על ידי הארכתו.

בעזרת שיטת ה-PCR אפשר לשכפל תוך זמן קצר מיליוני עותקים של קטע DNA רצוי, מתוך DNA המכיל גנים רבים. שיטה זו שינתה ללא הכר לא רק את פני האבחון הגנטי אלא גם תחומים נוספים כגון הרפואה המשפטית או חקר המאובנים.

להורדת חלופה נגישה לאנימציות

אנימציה רציפה

הנך עומד לצפות באנימציה המציגה באופן רציף את שלבי שיטת ה-PCR. במהלך הצפיה תתחלף התמונה ובמקביל יתחלפו ההסברים המלוים. לרשותך שני כפתורים:

Stop – מאפשר לעצור את האנימציה.

Play – האנימציה ממשיכה.

לחץ כאן לצפייה באנימציה הרציפה – צפיה נעימה!

אנימציה "שלב אחר שלב"

הנך עומד לצפות באנימציה המציגה שלב אחר שלב את שלבי שיטת ה- PCR.

האנימציה מתחילה עם הסבר על השלב הראשון בשיטה. לאחר שסיימת לקרוא את ההסבר הנך מוזמן ללחוץ על הכפתור Play ואז תוכל לראות את
אותו שלב. בתום שלב זה האנימציה תעצר ובלחיצה על כפתור Play יופיע ההסבר לשלב הבא בשיטה. למעשה, לחיצה על כפתור ה- Play תקדם אותך כל פעם מהסבר לקטע האנימציה המתאים.

לחיצה על כפתור ה- Back תחזיר אותך כל פעם לתחילת קטע האנימציה האחרון.

לחיצה על כפתור ה- Replay תחזיר אותך כל פעם לתחילת סרט האנימציה.

לחץ כאן לצפיה באנימציה שלב אחר שלב – צפיה נעימה!

משימות

להורדת חלופה נגישה למשימות

Help  אם האנימציה אינה עולה לחץ כאן להנחיות