רעיונות מרכזיים

חיידקים מהונדסים מייצרים דלק ביולוגי מעשבים

  1. דלק ביולוגי הוא דוגמא לאנרגיה מתחדשת וידידותית לסביבה ומהווה אחת מהחלופות האפשריות לדלק מחצבי.
  2. דלק ביולוגי מתקדם, הקרוי גם דלק ביולוגי מדור שני, מופק מחומרי גלם ברי-קיימא כמו תאית, יבולים שלא נועדו להזנת אדם ומפסולת חקלאית ובכך מהווה פתרון לבעיית התחרות עם גידולי המזון והפגיעה הסביבתית.
  3. ניתן להשתמש בגנים מאורגניזמים מסוימים על מנת להקנות תכונות שלא היו קיימות קודם לכן באורגניזמים אחרים או לשפר תכונות קיימות.
  4. שילוב של אנזימים המעורבים בתהליכים שונים ונפרדים באורגניזמים יחיד באמצעות הנדסה גנטית, יכול להוזיל ולייעל את התהליך הכללי.
  5. בתהליך יצירת חיידקים מהונדסים, מוחדרים לחיידקים מקטעיDNA הכוללים אזורים מבניים ואזורי בקרה. המקור של מקטעי ה-DNA יכול להיות מאורגניזמים שונים. שימוש באזורי בקרה שונים מאפשר שליטה על התנאים בהם יבוטאו הגנים ועל עוצמת ביטויים.
  6. במעבר משלב המחקר לשלב היישום בקנה מידה תעשייתי יש לבדוק את ביצועי התוצר הביוטכנולוגי בתנאים שמדמים את המציאות ולשפר ככל הניתן את תפוקת המערכת.

חיסון – הדור הבא: פיתוח צמחי מאכל מהונדסים גנטית המעוררים תגובה חיסונית לכולרה ולמלריה

  1. חיסון יעיל מספק הגנה מלאה לאורך זמן.
  2. אפשר לייצר חיסון אכיל יעיל על ידי שיבוט אנטיגנים מהונדסים וביטויים בכלורופלסט בתאי צמח.
  3. אכילת צמחים שמבטאים אנטיגנים מהונדסים מפעילה את מערכת החיסון ומובילה ליצירת נוגדנים ייחודיים כנגד אותם האנטיגנים.
  4. לחיסון אכיל, לעומת חיסון הניתן בהזרקה, עשויים להיות יתרונות מגוונים: הוא זול לייצור, אחסון והפצה, וניתן לשלב בצמח אחד חיסונים כנגד אנטיגנים שונים.
  5. ניתן לאחות שני גנים נפרדים ליצירת חלבון מאוחה. החלבון שיתקבל עשוי לשמר את הפעילות של כל אחד מהחלבונים המקוריים, ובכך להוות אנטיגן משולב שיוביל להגברת התגובה החיסונית.
  6. ניצול האופי הפרוקריוטי של הכלורופלסט מאפשר לאחות בין גנים המקודדים לחלבונים ממקורות שונים ולשבט אותם תחת בקרה אחת של גן המתבטא בכלורופלסט.
  7. החדרת גן ושילובו בגנום הכלורופלסט, לעומת גנום התא הצמחי, עשוי להוביל להגברה ברמת הביטוי של החלבונים שהגן מקודד להם. זאת משום שבכל תא צמח יש כמה מאות כלורופלסטים.
  8. החדרת גן ושילובו בגנום הכלורופלסט מבטיח שהגן המשובט לא יימצא בגרגרי האבקה ומקטין את הסיכון למעבר הגנים מצמחים מהונדסים לצמחים שאינם מהונדסים.
  9. הכרה ייחודית בין נוגדן לחלבון משמשת בסיס לשיטות אבחון וכימות של חלבונים.
  10. גישת המחקר ליצירת חיסון יעיל ואפיון פעילותו כוללת בדיקת ביטוי האנטיגן המהונדס בתאי הצמח, קביעת רמת הנוגדנים בדם לאורך זמן בעקבות חשיפה לאנטיגן, וכן קביעת פעילות הנוגדנים במניעת התפתחות המחלה בעקבות חשיפה לאנטיגן.