שאלות

חיידקים מהונדסים מייצרים דלק ביולוגי מעשבים

  1. ציירו את מחזור הפחמן בטבע בעת שימוש בדלק מחצבי לעומת שימוש בביודלק.
  2. הביאו דוגמאות נוספות לאנרגיה מתחדשת. בחרו דוגמא אחת והשוו אותה לדלק ביולוגי על פי שלושה קריטריונים לבחירתכם. לדוגמא: תוצרים עיקריים, יתרונות וחסרונות, תפוקה, היקף שימוש וכו'.
  3. מה ההבדל בין דלק ביולוגי מדור ראשון לזה מדור שני? מדוע עלות הייצור של דלק ביולוגי מתקדם היא גבוהה ומה הפתרון המוצע לכך, ע"פ המחקר הנוכחי?
  4. מהם מרכיבי הפלסמידים ששימשו ליצירת החיידקים המהונדסים, ומה תפקידו של כל מרכיב?
  5. מדוע השתמשו בגנים המקנים עמידות לשתי אנטיביוטיקות שונות, קנמיצין וכלורמפניקול?
  6. מהו נוזל יוני ומדוע השתמשו בו במחקר זה?
  7. מדוע חובר לגן לצלולאז רצף הגורם להפרשת האנזים מהחיידק?
  8. מדוע השתמשו באזורי בקרה שונים? מה היתרון של כל אזור בקרה?
  9. ערכו טבלה המשווה בין הניסוי הראשון לשני ע"פ הקריטריונים הבאים: שאלת המחקר בניסוי, המשתנים, בקרות.
  10. איזו בקרה הייתם מוסיפים לניסוי הראשון?
  11. מה מוסיף הניסוי השני על הניסוי הראשון?
  12. מה יכול להשפיע על כמות הדלק הביולוגי שנוצר באמצעות חיידק מהונדס?
  13. קיבלתם את המאמר לביקורת. בחנו את המאמר בראייה ביקורתית וציינו נקודת חולשה אחת (לפחות) במאמר וכיצד הייתם משפרים נקודה זו?
  14. כיצד הייתם ממשיכים את המחקר?
  15. חישבו על תהליך שניתן יהיה לייעלו על ידי יצירת אורגניזם מהונדס משולב.

חיסון – הדור הבא: פיתוח צמחי מאכל מהונדסים גנטית המעוררים תגובה חיסונית לכולרה ולמלריה

  1. מהן הבעיות בחיסונים הקיימים למלריה וכולרה?
  2. מהם היתרונות בביטוי של גנים בכלורופלסט לעומת ביטויו בגנום התא הצמחי?
  3. מהן התכונות של אנטיגן אידיאלי ומדוע תת יחידה B של חיידק הכולרה נבחרה כאנטיגן?
  4. מהם החידושים בגישת המחקר המוצגת במאמר?
  5. בהפגזה ביוליסטית הנשא המכיל את "אופרון החיסון" חודר באופן אקראי לחלקי התא השונים. איזה מרכיב של הנשא מבטיח שהאופרון יתבטא רק בכלורופלסטים?
  6. בבניית הנשא נעשה שימוש בגן המקנה עמידות כנגד סוג מסוים של אנטיביוטיקה, הפוגעת באופן ייחודי בסינתזה של חלבונים בכלורופלסט. הסבר למה משמשת אנטיביוטיקה זו.
  7. מדוע לא הסתפקו החוקרים בשיטת ברדפורד לקביעת רמת הביטוי של האנטיגן ובדקו גם באמצעות שיטת התספיג הנקודתי?
  8. מהו הרכיב הנבדק בשיטת תספיג נקודתי ומהו הרכיב הנבדק בשיטת ELISA? מהם השלבים הדומים בשתי השיטות?
  9. הסבירו את הצורך להשתמש במרכיבים הבאים של שיטת ה-ELISA: אנטיגן, נוגדן ראשוני, נוגדן מגלה, שטיפה אחרי הכנסת הנוגדן המגלה, סובסטרט.
  10. התבוננו בגרף 2. נסחו את שאלת המחקר שהובילה לניסוי שתוצאותיו מוצגות בגרף. כיצד ניתן להסביר את התוצאות המוצגות בגרף?
  11. התבוננו בטבלה 1: נסחו את שאלת המחקר שהובילה לניסוי שתוצאותיו מוצגות בטבלה. תארו את התוצאות. הסבירו מהו תפקידה של כל אחת מהביקורות בניסוי.
  12. איזה ניסוי נוסף הייתם מציעים לערוך כדי להוכיח שהנוגדנים שמנעו את חדירת הטפיל פלסמודיום לתאי דם אדומים אכן מגינים מפני התפתחות מחלת המלריה?
  13. מהן לדעתכם התכונות של החיסון שפותח במחקר זה שתורמות להגברת יעילותו?
  14. ברצונכם לפרסם בכנס את החיסון האכיל המשולב. סכמו את היתרונות של החיסון לעומת חיסונים שפותחו בעבר וכן את דרכי השימוש העתידיות בחיסון.