האם השימוש בטלפון סלולארי בטוח

בתקשורת, פורסמו ידיעות רבות לגבי הסכנות הכרוכות בשימוש בטלפונים סלולאריים.

חוסר הידע של הציבור, והעובדה שמשדר מיקרוגל משדר קרינה אלקטרומגנטית במרחק של כסנטימטר מהמוח, יצרו בסיס לפאניקה.

בשנת 1992 הוגשה בבית משפט בארה"ב תביעה נגד חברת הטלפונים הסלולאריים, בהאשמה שמכשיר הטלפון הסלולארי גרם לסרטן מוח לאישה שהשתמשה בו.

התביעה נדחתה בשנת 1995, עקב חוסר הוכחות מדעיות.

מאז הוגשו מספר תביעות דומות, ועד שנת 2009, ללא שינוי פסיקה.

כדי להבין מהן הסכנות האפשריות, יש להבין תחילה מהי הקרינה הנפלטת מהטלפון הסלולארי, ואז יש לבחון מהם מנגנוני התגובה האפשריים של קרינה זו עם הריקמה הביולוגית.

קרינת מיקרוגל היא קרינה אלקטרומגנטית בתדר גבוה. כל שידורי הרדיו והטלוויזיה באוויר, מועברים באמצעות גלים אלקטרומגנטיים, היכולים להתקדם גם בריק.

השם הכללי לגלים בתדרי רדיו הוא: RF = Radio Frequency. גלים אלקטרומגנטיים אלו נוצרים כתוצאה מתנועת זרם חשמלי משתנה, במהירות גבוהה, באנטנה.

תדירות הגל מתארת את מספר הפעמים שהוא מתנודד בשנייה, ועבור גלי מיקרו, השתנות זו היא ממאות ועד אלפי מיליוני פעמים בשנייה.

אורך הגל הוא המרחק המתאר מחזור שלם של הגל. עבור גלי מיקרו הוא נמדד בסנטימטרים.

אין קרינת המיקרוגל גורמת ליינון (הוצאת אלקטרונים מאטומי החומר) כפי שגורמת קרינת רנטגן (X), שהיא בעלת אורך גל קצר ביותר. לקרינה מייננת כמו לקרינת X או לקרינת גאמא, יש לכל פוטון של קרינה, מספיק אנרגיה כדי להוציא אלקטרון מהאטום, ולהשאיר את האטום או המולקולה עם מטען חשמלי. מבחינה זו אין השפעת קרינת המיקרוגל על האדם, שונה מהשפעת האור הנראה.

הבעיה הפסיכולוגית של אנשים הפוחדים מקרינת מיקרוגל בהספק נמוך, נובעת מהמילה קרינה, המשמשת גם עבור קרינה רדיואקטיבית מסוכנת, שהיא מסוג שונה לחלוטין.

קרינת מיקרוגל נבלעת במים, המהווים מרכיב עיקרי בריקמה הביולוגית.

בהספקים גבוהים, קרינת המיקרוגל הנבלעת גורמת לחימום האזור בו נבלעה, ואכן משתמשים בתופעה זו לחימום המזון בתנור המיקרוגל (שהספקו 700-1,000 וואט).

ההספק הנפלט מטלפון סלולארי יכול להגיע למאות מיליוואט (עשיריות וואט !). טלפונים אנלוגיים משדרים בהספק של כ 600 מיליוואט, ואילו טלפונים ספרתיים משדרים רק כ 125 מיליוואט, והספקם נשלט על פי תחנת הקליטה המשמשת לקליטת האות. התחנה הקולטת מפקחת שעוצמת השידור מהטלפון הסלולארי תהיה בדיוק מספיקה לקליטת האות.

גם טלפון אלחוטי ביתי (המשמש לתקשורת מהמכשיר הנייד, אל הבסיס של הטלפון הקווי הנמצא באותו בית) משמש כמקלט – משדר בתדר מיקרוגל.

ברור כי אפקט חימום הריקמה הוא מישני. עליית הטמפרטורה שעלולה להיגרם כתוצאה מבליעת קרינת המיקרוגל מהטלפון הסלולארי, יכולה להיות חלקי מעלת צלסיוס, ואינה יכולה לגרום לנזק.

לגבי אפקטים ייחודיים (לא תרמיים), כגון השפעה על קשרים כימיים בין מולקולות במוח, אין נתונים מדעיים מוחלטים על הנושא. מתנהלים בעולם מחקרים רבים בנושא בטיחות השימוש בטלפונים סלולאריים, גם על ידי רשויות הבריאות, וגם על ידי חברות הטלפונים הסלולאריים, אלא שמסקנות ממחקרים אלו עדיין לא פורסמו.

בשנת 2000 פירסם איגוד הבריאות האמריקאי (FDA = Food and Drug Association) "שאין בשלב הוכחות מדעיות להחלטה, האם קיים, או לא קיים, סיכון בשימוש בטלפונים סלולאריים". ראה בסעיף "בטיחות" (Safety):

http://www.fda.gov/cellphones/

מומלץ גם לעיין באתר האינטרנט של רשות התקשורת בארה"ב:

או, באתר ארגון הבריאות הבינלאומי (WHO = World Health Organization)

מכיוון שקיימות סיבות רבות להיווצרות סרטן מוח, ומכיוון שהמחלה מתפתחת במשך שנים רבות, וקיימת באחוז מסוים מהאוכלוסייה (ללא קשר לטלפונים סלולאריים), קשה להוכיח שאין השפעה לשימוש בטלפונים סלולאריים על התפתחות סרטן המוח.

לאלו מכם המוטרדים מאפשרות קיום הסכנה, מומלץ להשתמש באוזניה, המתחברת בחוט אל הטלפון הסלולארי. בצורה זו אין המשדר של קרינת המיקרוגל נמצא קרוב למוח, ולכן בטוח שאין כל השפעה.

הסכנה המשמעותית ביותר של הטלפונים הסלולאריים, היא של הסחת הדעת כאשר משתמשים בהם בזמן נהיגה (וגורמים לתאונות דרכים).

 

לעמוד הקודם לחץ כאןלעמוד הבא לחץ כאן