קוד הפסים הנפוץ לסימון מוצרי צריכה, הפך לאחד התקנים (סטנדרטים) המקובלים בעולם, ונקרא:
UPC = Universal Product Code
קוד זה, מורכב ממספר קבוע של פסים כהים ובהירים, כאשר "0" מסומן על ידי פס שחור, ו "1" מסומן על ידי פס לבן.
הקוד מורכב מ 12 ספרות, מחולקות לשתי קבוצות של 6 ספרות כל אחת. בין שתי הקבוצות, במרכז הקוד, מצוי סימן מפריד.
פס ייראה דק, אם יש בו רק קו אחד, וייראה עבה יותר, אם יש בו 2 קווים, או יותר, מאותו צבע.
הספרה הראשונה מתארת את סוג המוצר. היא נקראת ספרת מערכת (סוג המוצר). רוב המוצרים מתחילים ב "0", פרט לאלו שאין להם משקל קבוע, כגון: בשר או ירקות (2), חלק ממוצרי רפואה (3), סחורות בהנחה (4), וקופונים (5). לא נהוג להשתמש בסוג מוצר "1" מכיוון שעלולים לטעות ולהתייחס אליו כספרה הבינרית "1".
5 הספרות הבאות מתארות את יצרן המוצר. לכל יצרן יש קוד מזהה בן 5 ספרות, אותו הוא מקבל מרשות מרכזית (בישראל מהתאחדות התעשיינים).
5 הספרות לאחר מכן מתארות את המוצר עצמו, כולל מאפיינים כגון צבע, משקל ומידות.
הספרה האחרונה היא ספרת ביקורת, המודיעה לסורק אם יש טעות בקריאת הקוד. כאשר מחברים, מחסירים, מכפילים או מחלקים את כל המספרים הקודמים, בדרך מסוימת שהוגדרה מראש, מתקבל ערך סיפרת הביקורת הנכונה.
קוד הפסים אינו כולל את מחיר המוצר. כאשר הסורק קורא את קוד המוצר, המחשב מחפש במאגר המידע שלו את המחיר.
הקוד מודפס על תווך, שהוא בדרך כלל מדבקה או כרטיס (ראה תרשים 9.19), או ישירות על מוצר הצריכה.
תרשים 9.19: דוגמה של קוד פסים המוטבע על מוצר
עקב הרוחב הצר של הפסים, קריאת קוד זה אפשרית אך ורק באמצעות אלומת לייזר.
אין כל סוד חבוי בקידוד UPC, וכדי לאפשר קריאתו ללא סורק ממוחשב, מופיעות בתחתיתו של הקוד הספרות העשרוניות המתוארות בקוד.
פעילות:
- אסוף מספר מדבקות קוד פסים אוניברסלי ממוצרי צריכה, ובדוק האם ביכולתך לתרגם את הקוד למספרים העשרוניים המופיעים בתחתיתו.