פעילויות מוצעות

מומלץ למצוא מערכת סיפור מסגרת לפעילויות, על מנת ליצור רצף משמעותי מבחינת התלמיד.

דוגמאות לרצף מסוג זה:

  • סיפור מערכת ביון, כאשר הצפנה מהווה את הגרעין סביבו מאורגנות הפעילויות.
  • פעילויות המרוכזות סביב הנושא של יצירת תקשורת עם יצורים אינטליגנטיים ביקום (חייזרים). עבור דוגמא זו יש לבדוק את הפעילויות המוצעות על ידי SETI, כפי שמתואר באתר בפרק 9.
  • להתחיל ממערכת תקשורת בסיסית, ולאחר מכן לעסוק בפעילויות של כל אחת מתת המערכות של מערכת התקשורת.

אוסף הפעילויות המוצעות:

  • בניית מערכת תקשורת בסיסית. החל משתי פחיות (או כוסות קל-קר) עם חוטים, וכלה בבניית מערכת תקשורת אופטית עם מראה מודבקת על ממברנה נעה, או לוחית מיילר מצופה אלומיניום כמראה (ראה איפנון אלומת אור). אפשרות נוספת היא מערכת התקשורת האופטית המופיעה באתר הלייזרים.
  • בניית מקלט רדיו – גביש.
  • סינון אות מרעש – פעילות עם כרטיס קול המחובר למחשב. עיוות קולות, וזיהויים – עירבוב של קול המוקלט על ידי כרטיס הקול במחשב עם אות דיגיטלי כגון גל ריבועי. פיענוח האות המקורי מתוך "הרעש". שידור אות מהסוף להתחלה, ופיענוחו. שידור אותות מוקלטים במהירויות שונות, וזיהויים.
  • העברת מידע בשיטות קידוד שונות:
  • מורס – באמצעות נקישות, אות חשמלי (טלגרף), אופטי (פנס). ראה בעמוד.
  • פעילות זיהוי כתב ברייל. יש להשיג לוחות עם בליטות כתב ברייל ברזולוציות שונות (גודל "אותיות" שונה).
  • תקשורת דגלים – סמאפור.
  • אלף בית פונטיראה בעמוד.
  • פנטומימה – במתכונת משחק הטלביזיה בו מעבירים מסר באמצעות תנועות ללא מילים. – שפת הגוף.
  • זיהוי קוד התקשורת שבין שלט רחוק למכשיר האלקטרוני עליו הוא שולט (טלביזיה) – תא שמש מחובר לכרטיס קול במחשב, עם תוכנה קיימת.
  • הצפנה פשוטה על ידי נייר מגולגל על מקלות בקטרים שונים, כתיבה עליו, ופריסתו.
  • תקשורת באמצעות סמלים וסימנים: כתב מיצרי, כתב סיני, תוכניות הנדסיות, תמרורי דרך, וכו'.
  • כתיבת הודעות מוצפנות בקודים שונים. בלשון הילדים, כתיבה בכתב סתרים מסוגים שונים. דוגמא טובה היא השימוש בלוחות צופן.
  • התחברות התלמידים לפרויקט SETI. ראה פרק 9.

 

לעמוד הקודם לחץ כאןלעמוד הבא לחץ כאן