ניקח, לדוגמה, את המקרה הבא:
רינה באה לביקור אצל סבא וסבתא שלה. רינה אוהבת לשוחח עם סבא ולשמוע את הסיפורים שלו, אולם בכל פעם כשהיא אומרת דבר מה, הוא שואל: "מה אמרת?"
ברור לנו כי באירוע התקשורתי שתואר כאן, התקשורת בין רינה לסבא, מופרעת מסיבה כלשהי. אולם, לא ברור בדיוק מה הגורם להפרעה. ייתכן כי הגורם הוא אחד מבין מספר גורמים אפשריים, או שילוב של כמה גורמים.
- רשמו את השערותיכם. חישבו על יותר מאפשרות אחת.
כדי לשפר את התקשורת בין רינה לסבא, עליהם לברר תחילה מה הגורם להפרעה.
נתחיל בבדיקת הגורמים עליהם ניתן לשלוט בקלות:
א. כאשר סוגרים את החלון, האם התקשורת משתפרת?
אם כן, כנראה שהרעש בחוץ הפריע לסבא.
אם לא, אולי ההפרעה נעוצה במקום אחר.
ב. כאשר רינה מפנה את פניה אל סבא בעת השיחה, האם התקשורת משתפרת?
איך זה קשור לעניין?
כאשר אנחנו מקשיבים לדיבור, אנו נעזרים בתנועות השפתיים ובהעוויות הפנים של המדבר. אלו רמזים נוספים, מעבר לקולות ולצלילים העוזרים לנו בפיענוח המסר.
אם כן, כדאי שרינה תפנה את פניה אל בן שיחה.
אם לא, ההפרעה נעוצה, כנראה, במקום אחר.
ג. כאשר רינה מדברת בקול רם יותר, האם התקשורת משתפרת?
אם כן, אולי כדאי להתאים לסבא מכשיר שמיעה?
אם לא, אולי רינה מדברת לא ברור?