פיתוח: דבורה קצביץ – מרכזת הפרוייקט, נעמי ארנסט, רונית ברד ודינה רפפורט
אוכלוסיית היעד: תלמידי כיתות י"א.
מטרות לימוד הנושא כפי שנכתבו בסילבוס של תוכנית הלימודים החדשה:
- חזרה, שדרוג, "יישור קו" ויישום בנושאים אלה: מבנה וקישור, אנרגיה כימית, שיווי-משקל.
- עיסוק בסוגיה המקשרת חומרים כימיים מגוונים עם צרכיו של האדם המודרני ועם שימושים רווחים בחיי היומיום.
- היכרות עם המושגים המדעיים הרשומים בטבלה להלן.
- היכרות עם תרכובות פחמן.
הגישה המרכזית של הוראת הכימיה לפי תוכנית הלימודים החדשה, היא הוראה דרך סוגיות המקשרות תופעות כימיות שונות ומגוונות עם צרכיו של האדם המודרני. תוך כדי עיסוק בסוגיות הללו התלמיד ילמד מושגים בסיסיים בכימיה בהקשרים רלוונטיים לעולמו האישי ולחברה בכלל. הגישה הזאת מאפשרת לדון במושגי היסוד כמה וכמה פעמים במסגרת הלימודים, לשדרג את הבנתם, וכן להגביר את מודעות התלמידים לרלוונטיות ולחשיבות של מקצוע הכימיה.
במבנית "כימיה… זה בתוכנו" התלמיד נחשף למספר סוגיות הקשורות לגופו ולסביבתו הקרובה, ובמהלך הלימוד עליהן לומד מושגים חדשים, וחוזר על מושגים שלמד במבניות החובה. הנושאים מבחינה מושגית הנכללים במבנית הם חמצון חיזור, חומצות ובסיסים וקבוצות פונקציונליות בתרכובות פחמן. הסוגיות המלוות את הפרקים הן:
- כיצד מקבעים שברים?
- תפקידם של אנטיאוקסידנטים
- גלוקוז מועיל לזיכרון
- אם שותים לא נוהגים
- מאזן חומצי בסיסי בגופנו.
המבנית כוללת פעילויות מגוונות: קריאת מאמרים, עבודה עם מודלים, בניית מפות מושגים, בניית טיעונים מנומקים, ניתוח ייצוגים גרפיים וניסויים המותאמים לדרישות יחידת המעבדה בתוכנית הלימודים החדשה. שאלות משובצות לאורך הפרקים השונים, חלקן פתורות וחלקן מלוות בפתרון מודרך. כמו כן, בסיומו של כל פרק מאגר שאלות לחזרה ותרגול.
מדריך למורה מלווה את המבנית. המדריך מציע המלצות דידקטיות, תשובות לשאלות, ניסויים ופעילויות נוספות. כמו כן, המדריך מציע העשרה למורים במיוחד בנושאים ביוכימיים.