דוגמה מן העבר: טיפול בהורמון אסטרוגן לתופעות של גיל הבלות

בשנת 2002 הופסק שלב 4 של מחקר שנערך על כ-16,000 נשים שנוטלות את ההורמון אסטרוגן כטיפול בתופעות של גיל הבלות. המחקר הופסק לאחר כ-5 שנים לאחר שבקבוצה שנטלה את ההורמון התגלתה שכיחות גבוהה יותר של מקרי סרטן השד, התקפי לב ואירועי שבץ מוחי שהייתה משמעותית מבחינה סטטיסטית.

בגיל הבלות (שבו כבר אין ביכולתה של האישה להרות והמחזור החודשי שלה נפסק) סובלות נשים מתופעות פיזיולוגיות שונות, כמו למשל גלי חום באים והולכים. התופעות האלה נגרמות בין השאר כתוצאה מהפסקה בייצור של ההורמון הנקבי אסטרוגן. לכן, אחד הטיפולים הנפוצים שרופאי נשים נוקטים בהם הוא נטילת ההורמון באופן מלאכותי באמצעות גלולות.

לאור תוצאות המחקר, יצא ארגון ה-FDA* בהמלצות לגבי טיפול הורמונלי בתופעות של גיל הבלות, וביניהן שינוי הסימון על המוצר עצמו, והגבלת השימוש בהורמון למקרים חמורים של תופעות הבלות ושימוש בתחליפים קיימים לתופעות יחידות או קלות יותר.


*FDA) Food and drug Association)

ארגון בארצות הברית שנועד לאשר שיווק של תרופות/טיפולים/שיטות לאבחון בארה"ב. הארגון עוסק בבדיקת הנתונים על הניסויים שבודקים את התרופות/טיפולים/שיטות לאבחון, מבחינת תכנון הניסוי, הרכב התרופה, תנאים פיזיים של החברה המבצעת את הניסוי, עמידה בעקרונות אתיים. הארגון ידוע בנוקשות שהוא מפגין לגבי תרופות/טיפולים/שיטות אבחון חדשים, ואישור של הארגון נחשב יוקרתי במיוחד בעולם כולו.