אפיקוּרוֹס

קטעים מתוך "מכתב להרוֹדוֹטוּס":

יתר על כן כל הקיים הם גופים וריק . שהרי עצם תחושתו של כל אחד מעידה על כך, שקיימים גופים, ובהכרח ההיקש דן לפיה על שאינו גלוי לעין. ואילו לא היה ריק, שאנו קוראים לו גם חלל או טבע שאינו ניתן למגע, לא היה לגופים היכן יהיו ובתוך מה ינועו כפי שהם נראים מתנועעים. חוץ מגופים וריק אין דבר שאפשר להשיגו לא בדרך המחשבה ולא בדרך הדומה לה, כשאנו מדברים על גופים וריק הריהם נתפסים כישויות שלמות ולא כתכונותיהם או מקריהם של ישויות אלה.

ומן הגופים קצתם תערובות וקצתם כאלה , שמהם נעשו התערובות הללו. ואלו אינם נחלקים ולא משתנים, שאם לאו היה הכול כלה אל תוך הלא-קיים, אלא שיש בהם כוח לעמוד גם לאחר שנתפרדו התערובות, לפי שהם מלאים מטבעם עד שאין בהם כדי להתפרד בשום מקום ובשום פנים. צריך אפוא שההתחלות תהינה ישויות גשמיות שאינן ניתנותלחלוקה.

וכן אין גבול לָעולם. שהרי דבר שיש לו גבול הוא בעל קצה; וקצהו של דבר מבחינים בו כנגד משהו אחר, ואם קצה אין לו, אף גבול אין לו ; והואיל ואין לו גבול, הוא אינסופי ולא מוגבל.

וכן העולם אין לו גבול גם מצד מספר הגופים וגם מצד שיעור הריק. שהרי אילו היה הריק אינסופי ומספר הגופים סופי, לא היו הגופים עומדים בשום מקום , אלא היו נישאים ומתפזרים בריק שאין לו סוף, הואיל ולא היו נסמכים ולא נבלמים ברתיעתם זה מזה. ואילו היה הריק סופי לא היה לגופים שמספרם אינסופי היכן יהיו.

זה האטומים, הם הגופים המלאים ושאינם ניתנים לחלוקה, שמהם עשויים המעורבים ואליהם שבים בהתפרדם, נבדלים זה מזה בצורותיהם שמספרן לא ביתן להשגה. שהרי אי אפשר שיצאו הבדלים כל-כך מרובים מאותן הצורות שמספרן מוגבל. האטומים השווים בצורתם אין להם סוף בהחלט, אבל ריבוי הצורות אינו ממש אינסופי, אם כי אינו ניתןלהשגה, אלא אם כן תלך ותוסיף על גודלם ממש עד אין-סוף.

האטומים נעים ללא הפסק מעולם ועד עולם; אלו מתרחקים זה מזה ריחוק גדול ואלו עומדים ומתנודדים במקומם כל אימת שבאו לידי היאחזות באחרים שהקיפום, או נחסמו על-ידי אלו העשויים להיאחז.

וגורם לכך טבע הריק, המבדיל בין כל אטום לחברו, שאינו יכול לבלום ולעצור; ואילו הקשיות הנתונה באטום מביאה לידי רתיעה מחמת התנגשות , בכל מידה של התרחקות לאחר ההתנגשות שההיאחזות מניחה אותה . לכל הדברים האלה אין ראשית, שהרי האטימים והריק קיימים לנצח.

הסבר זה … מספק תיאור נאות להבנת טבע הדברים הקיימים.

ולא זו בלבד, אלא שאין סוף למספר העולמות, קצתם דומים לעולם הזה וקצתם אינם דומים לו. שהרי האטומים, שמספרם אינסופי, כפי שהוכח זה עתה, מוסעים ומפליגים למרחקים. שהרי האטומים הללו , שמהם יברא עולם או שמהם הוא יכול להיעשות , לא נוצלו כולם לעולם אחד ולא לעולמות שמספרם מוגבל , בין שהם דומים זה לזה בין נבדלים זהמזה. לפיכך אין לך דבר, שיעכב את קיומם של אין-סוף של עולמות.