אייזק ניוטון(עברית)

מתוך OPTICKS, quest 31:

…בהתחשב בכל הדברים הללו, נראה לי סביר, שבראשית ברא אלוהים את החומר בחלקיקים ניידים מוצקים, מסיביים, קשים, בלתי חדירים, בגדלים ובצורות כאלה, ועם תכונות נסופות, ובפרופורציה כזו במרחב, כך שיתאימו לתכלית שלשמה נבראו, ושחלקיקים ראשוניים אלה, בהיותם מוצקים, הם בעלי קושי בלתי ניתן לדחיסה ביחס לאיזשהו חומר נקבובי המורכב מהם; עד כדי כך קשים – שלעולם לא יתבלו ולא ישברו לחתיכות; שום כוח רגיל אינו מסוגל לחלק את מה שאלוהים בעצמו ברא בזמן הבריאה הראשונית ביותר. באשר החלקיקים נותרים בשלמותם, הם עשׂוּיים להרכיב גופים בעלי טבע ומרקם אחידים וקבועים בכל התקופות: אך לוּ התבלו, או נשברו לחתיכות, טבע הדברים התלוּיים בהם היה משתנה. למים או לאדמה, המורכבים מחלקיקים ישנים ובלוּיים ומשברי חלקיקים, לא יהיה טבע ומרקם כפי שהיה להם בהיותם מורכבים מחלקיקים שלמים בהתחלה. ולכן, כדי שהטבע יתמיד, שינוּיים בדברים בעלי אופי חלקיקי יהיו רק במרחקים שונים ביניהם ובצרופים ותנועות של חלקיקים קבועים אלה; גופים מורכבים מסוגלים להישבר, לא באמצעיתו של חלקיק מוצק, אלא במקום שבו הם צמודים, ונוגעים בנקודות מועטות.

נראה לי מעבר לזה, כי לחלקיקים אין רק vis inertia, מלוּוה בחוקי תנועה פסיביים כאלה הנובעים מטבע העניין מכוח זה, אלא שהם גם מונעים על ידי עקרונות אקטיביים, דוגמת כבידה, והם הגורמים ל ולתאחוזה בין גופים. עקרונות אלה אני מחשיב, לא כתכונות נסתרות, הנובעות מצורות מסויימות של הדברים, אלא כחוקי טבע כלליים, שבאמצעותם הדברים עצמם נוצרים; אמיתותם מתגלה לנו מן התופעות, אפילו סיבותיהם טרם התגלו. שכן אלה הן תכונות גלויות, ורק סיבותיהן נסתרות. והאריסטוטליאנים נתנו שמות לתכונות נסתרות, לא לתכונות גלויות, אלא רק לכאלה שאמורות להיות חבויות בגופים, ולסיבות הבלתי ידועות לתופעות הגלויות: כפי שעשויות להיות הסיבות לכבידה, למשיכות המגנטיות והחשמליות ול , אם נניח שכוחות או פעולות אלה נובעות מתכונות בלתי ידועות לנו., ושאי אפשר להן להחשׂף או להתגלות. תכונות נסתרות כאלה עצרו את התפתחות פילוסופית הטבע, ועל כן נזנחו בשנים האחרונות. לומר לנו שכל סוג של דברים נחן בתכונה נסתרת יחודית שעל פיה הוא פועל והמביאה לתוצאות גלויות, זו לא לומר לנו דבר: אך לגזור שניים או שלושה עקרונות תנועה כלליים מן התופעות, ולאחר מכן לומר לנו כיצד התכונות והפעולות של כל הדברים החומריים נובעות מתוך העקרונות הגלויים הללו, יהיה צעד גדול מאוד בפילוסופיה, אפילו הסיבות של עקרונות אלה טרם נתגלו: ואשר על כן אין לי נקיפות מצפון בהציעי את עקרונות התנועה שנזכרו קודם, בהיותם בעלי טווח מאוד רחב, ומותיר את הסיבות להתגלות בעתיד.