התהליך

שימו לב!

ניתן לבצע משימה זו בהיקף רגיל או בהיקף רחב:

  • משימה בהיקף רגיל תקנה 10% מציון היחידה.
  • משימה בהיקף רחב תקנה 20% מציון היחידה.

במידה והינכם מבצעים את המשימה בהיקף רחב עליכם להתייחס גם לאותם חלקים המופיעים על גבי רקע ורוד כמו שורה זו.

  1. משימה זו תתבצע בזוגות.
  2. בחירת נושא: ביחרו נושא מבין הנושאים הבאים: כלובי הדגים במפרץ אילת,התחממות אטמוספרית, כביש חוצה ישראל.
  3. חלוקת תפקידים: חלקו בינכם את התפקידים באופן הבא:
    • תומך בעמדתו של אבשלום אליצור: עליך לחפש במקורות המופיעים ברשימת הקישורים עדויות וטענות המצביעות על הנזק הנגרם לסביבה ולמערכות כדור הארץ הטבעיות כתוצאה מפעילות האדם.
    • תומך בעמדתו של יעקוב עורב: עליך לחפש במקורות המופיעים ברשימת הקישורים עדויות וטענות כי השפעת פעילות האדם על הסביבה ומערכות כדור הארץ הטבעיות אינה הרסנית.
  4. איסוף מידע ראשוני: קיראו את ארבעת המקורות המופיעים בראש רשימת הקישורים. במידה ואתם מבצעים את המשימה בהיקף רחב התייחסו לכל המקורות.
    הורידו מכאן את הטבלה והציגו באמצעותה את הפרטים הבאים:

    • תאור תמציתי וממצה של העדויות/הטענות שמצאתם בהתאם להנחיות. בסעיף 3. בחלק זה עליכם לפרט (על פי התפקיד שבחרתם בסעיף 3)כיצד פעילות האדם משפיע על הסביבה ועל המערכות הטבעיות אומדוע השפעת פעילות האדם אינה הרסנית.
    • רשמו מהו הבסיס המדעי לכל אחת מהעדויות שהצגתם: על איזה מחקר או מחקרים מתבססות העדויות. במידה ועדות מסויימת נראית לכם לא מבוססת מספיק מבחינה מדעית ציינו זאת ברשימה.
    • האם מוזכר במקורות המידע גורם כלשהו אשר יכול להפיק תועלת מפרסום כל אחת מהעדויות שציינתם?
  5. הצגת המידע בין חברי החוליה:  הציגו את הטבלה המכילה את המידע שאספתם לשותף לחוליה.
  6. ריכוז המידע: רכזו את העדויות המדעיות שאספתם לטבלה אחת.
  7. ערכו רשימה של כל בעלי הדעה ובעלי העניין בסוגיה הסביבתית אותה בחנתם.
  8. הכנת המסמך: הכינו למר גרין מסמך באורך 2-4 עמודים אשר יכלול התייחסות לארבעת הנקודות הבאות (הקפידו להתייחס אל כל הנקודות בסדר המפורט):
    • העדויות המדעיות המרכזיות המעידות כי נגרמת פגיעה למערכות כדור הארץ הטבעיות כתוצאה מפעילות האדם.
    • העדויות המדעיות המרכזיות המעידות כי הנזק מפעילות האדם אינו הרסני

שימו לב:

יתכן כי העדויות שהצגתם במסמך רק מגבירות את תחושת הבילבול אצל מר גרין. להזכירכם. השאלה עליה הוא רוצה לקבל תשובה היא:"יש בעיה או אין בעיה?", ממה שהצגתם עד לשלב זה נראה כי ממש אין לכם מושג.

  • נסו להציע הסבר: כיצד יתכן שמחקרים שונים באותו נושא הגיעו למסקנות שונות זו מזו ולעיתים אף הפוכות.
  • הציגו את עמדתכם לגבי הסוגיה הסביבתית אליה התייחסתם: האם יש לפעול על פי המחקרים המצביעים על קיומה של בעיה או על פי המחקרים המצביעים על כך שפעילות האדם אינה גורמת נזק סביבתי חמור.
  1. בניית המצגת  באמצעות תוכנת PowerPoint
    יתכן ומר גרין לא יוכל להקדיש מזמנו היקר לקריאת המסמך ששלחתם אליו. מסיבה זו ביקש מכם להכין מצגת באמצעותה תוכלו להציג לו את הנקודות העיקריות אליהן הגעתם במהלך העבודה.השר הנכבד אמר שיוכל לפנות מלוח הזמנים העמוס שלו כחמש עד עשר דקות לנושא חשוב זה. מכיוון שפרק זמן זה קצר ביותר עליכם לתכנן בפירוט רב את שאתם מתכוונים להציג בפניו.הכינו מצגת שתכיל 6-10 שקופיות.בטבלה הבאה מוצגים שבעה נושאים אשר צריכים להופיע במצגת:
   תוכן השקופית
1 כותרת והצגת נושא ההרצאה: כלובי הדגים, התחממות אטמוספרית או כביש חוצה ישראל.
2 הצגת הבעיה: אי הסכמה בין החוקרים

הצגת הגורמים בעלי האינטרסים המעורבים בעניין (ניתן להציג בשקופית נוספת).

3 הצגת העדויות המדעיות המרכזיות המעידות כי נגרמת פגיעה למערכות כדור הארץ הטבעיות כתוצאה מפעילות האדם.
4 הצגת העדויות המדעיות המרכזיות המעידות כי הנזק מפעילות האדם אינו הרסני.
5 ניסיון שלכם להסביר את השוני בעמדות המדענים.
6 עמדתכם כלפי הבעיה הסביבתית המוצגת.
7 סיכום: בחלק זה עליכם לנסות להציג את עיקרי הדברים באופן שישכנע את מר גרין להישאר במשרד לאיכות הסביבה.

נסו להתייחס לנקודות הבאות:

תפקיד המדע בקביעת עמדה בנושאים סביבתיים.
החשיבות בהבנת העמדות השונות של המדענים בעת קבלת החלטות.
נסו  להדגיש את החשיבות הרבה בטיפול נכון בנושאים הסביבתיים. את ההשפעה הרבה של השר הממונה על נושאים אלו  ואת ההשלכות של מעשיו על עתיד כדור הארץ. 

כדי שהמצגת תהיה ברורה ושימושית חשוב להקפיד על שלושה כללים חשובים (ורדית מקלר, באתר סמינר אורנים).

  1. הצגת הנושא בכיתה בפני שאר התלמידים. לפני ההרצאה:
    • התכוננו היטב לקראת ההצגה
    • וודאו שאתם מבינים כל נקודה אליה אתם עומדים להתייחס
    • ערכו מספר חזרות וודאו שאתם עומדים בזמן שהוגדר במהלך ההרצאה.
    • דברו אל הקהל, לא אל המסך. שימרו על קשר עין עם היושבים בחדר
    • הקפידו לדבר באופן ברור. כאשר מדברים מהר השומע לא מצליח לעקוב אחר ההרצאה, כאשר מדברים לאט מדי השומע נרדם.
    • הקפידו לדבר נכון. טעויות לשוניות משאירות רושם רע מאוד.
    • זיכרו: המצגת רק מלווה את ההרצאה, המרצה הוא הכוכב האמיתי