ביקור בשוק

ביקור בשוק

צמחי טבק – צמחים כביוראקטורים

החלבון אינטרפרון בטא, שמיוצר בכמות קטנה בגוף האדם, משמש כתרופה לחולי סרטן, משום שהוא כנראה מאט את קצב חלוקות תאי הגדול הסרטני, מוריד את רמת העמידות של תאי הגידול כנגד מערכת החיסון, ומחזק את מערכת החיסון. פרופסור אילן סלע מהפקולטה לחקלאות ופרופסור מנחם רובינשטיין ממכון וייצמן פיתחו צמחים המייצרים את החלבון אינטרפרון בטא של אדם. החלבון המיוצר בצמחים אלו נמצא פעיל במבחן ביולוגי.

עגבניות – הארכת חיי מדף

בארה"ב מובלות העגבניות במשאיות על פני מרחק רב, וכתוצאה מכך גם לזמן ממושך. לכן, נקטפות העגבניות בעודן ירוקות, ועל ידי הזרמת גז אתילן למיכלי ההובלה, הן מבכילות והופכות אדומות. החיסרון בכך הוא, שבתהליך הבכלה כזה העגבניות המתקבלות הן חסרות טעם. כדי להתגבר על הבעיה בדרך אחרת, הוחדר לצמחי העגבניות גן המקודד למולקולה הבולמת את פעולת האנזים המביא להבשלת העגבנייה באופן טבעי. העגבניות המהונדסות מבשילות לאט ושומרות על טעמן.

צמחים ממשפחת המצליבים (Cress ) – צמחים מייצרים פלסטיק

בשנת 1999 התפרסם בעיתון Nature Biotechnology מאמר המתאר צמחים מהונדסים המייצרים פלסטיק ידידותי לסביבה, שמתכלה כעבור ימים. זאת בניגוד לפלסטיק המיוצר במפעלים כימיים מנפט, המתכלה רק כעבור שנים. לצמחים אלו הוחדרו ארבעה גנים שמקורם בחידקים המעורבים בסינתזה של חומצות אמיניות וחומצות שומן, ואשר יחד מאפשרים את סינתזת הפלסטיק מפחמן. מבחינה פיזיקאלית, איכות הפלסטיק המיוצר בצמחים המהונדסים נמוכה מזה המיוצר מנפט.

החלבון אינטרפרון בטא, שמיוצר בכמות קטנה בגוף האדם, משמש כתרופה לחולי סרטן, משום שהוא כנראה מאט את קצב חלוקות תאי הגדול הסרטני, מוריד את רמת העמידות של תאי הגידול כנגד מערכת החיסון, ומחזק את מערכת החיסון. פרופסור אילן סלע מהפקולטה לחקלאות ופרופסור מנחם רובינשטיין ממכון וייצמן פיתחו צמחים המייצרים את החלבון אינטרפרון בטא של אדם. החלבון המיוצר בצמחים אלו נמצא פעיל במבחן ביולוגי.

אורז – צמחים מועשרים בויטמינים

כשני מיליון ילדים מתים כל שנה בעולם בגלל מחלות הנגרמות ממחסור בויטמין A ועוד כחמש מאות אלף מתעוורים מאותה סיבה. בארצות דרום מזרח אסיה, אפריקה ודרום אמריקה, האורז הוא מזון בסיסי של מאות מליוני אנשים. החוקר אינגו פוטריקוס משוויץ וצוותו יצרו אורז מהונדס אשר מכיל ברקמת האנדוספרם שבזרע, פרו-ויטמין A שיהפוך בגוף האדם לויטמין A. הפרו-ויטמין מקנה לאורז צבע זהוב, ולכן הוא נקרא "האורז המוזהב".

בננות ותפוחי אדמה – חיסון באמצעות צמחים

החוקר צרלי ארנטסן מאוניברסיטת קורנל יצר בשנת 1998 צמחי בננה מהונדסים המבטאים אנטיגן של נגיף הצהבת. ארנטסן מקווה שאכילת בננות מהונדסות אלו תאפשר לחסן את אוכלוסיית העולם השלישי. צמח הבננה נפוץ בחלק זה של העולם והוא מהווה רכיב חשוב בתזונה שם. ארנטסן יצר במקביל צמחי תפוחי-אדמה המבטאים מקטע מרעלן חיידק ה-E.Coli בפקעות. במתנדבים שאכלו את תפוחי האדמה המהונדסים, נמצאה רמה גבוהה של נוגדנים כנגד הרעלן.

עגבניות – צמחים עמידים כנגד טפילים

צמחים נפגעים לא רק מחרקים כמתואר במאמר אלא גם מ נגיפים ופטריות. מבין הצמחים השונים ניתן לאתר צמחים בעלי עמידות טבעית כנגד אורגניזמים אלא. כבר בשנת 1985 יצר החוקר רוג'ר ביצי בארה"ב צמח מהונדס המכיל גן המקודד לחלבון ייחודי שבמעטפת נגיף המוזאיקה. צמחים מהונדסים אלו עמידים כנגד נגיף המוזאיקה. היום ניתן להשיג זני עגבניות עמידים לנגיף זה. בארץ פיתח פרופ' זוסנק זני עגבניות מהונדסים עמידים לנגיף הצהבון.

צמחי טבק – צמחים עמידים לתנאי סביבה קיצוניים

עליה באוכלוסיית העולם דורשת עליה בכמות המזון. כמות הביומסה של הגידולים מושפעת מגורמים אביוטיים (רמת משקעים, מליחות, עוצמת קרינה, רמת מזהמים במים ובאוויר) ומגורמים ביוטיים (לדוגמה: נגיפים, חיידקים ופטריות). קבוצה של חוקרים מאוניברסיטה בקנדה פתחה צמחי טבק עמידים לטמפרטורות גבוהות ורמת מליחות גבוהה. לצמחים אלו הוכנס גן המעורב בסינתזת מולקולת סוכר הטראלוז (Trehalose) .

סוכר זה מונע הרס של מבנה החלבונים כתוצאה מחשיפה ליובש או הקפאה. כאשר נחשפו הצמחים המהונדסים לטמפרטורה של 45 מעלות צלסיוס במשך ארבע עשר יום שמרו תאי הצמח על מצב טורגור מלא והצמח המשיך לבצע את תהליך הפוטוסינתזה. לעומת זאת, צמחים לא מהונדסים לא נשארו במצב טורגור וקמלו בתנאים אלו. חשיפת הצמחים לתנאי מליחות גבוהה (250 מילימולר NaCl) לא הזיקה לצמחים המהונדסים והנביטה שלהם עוכבה אך במעט. לעומת זאת, זרעים של הצמחים הלא מהונדסים לא נבטו כלל.

מידע נוסף

  • צמחים מהונדסים מסוכנים לאוכלים אותם מפני שהם מכילים חלבונים חדשים שונים מאלו שייצר הצמח היכולים לגרום לתגובות אלרגיות.
  • בתהליך הפיתוח מחדירים גן המקנה עמידות כנגד אנטיביוטיקה שיכול לעבור לאורגניזמים אחרים.
  • פתוח זני צמחים מהונדסים חדשים נועד ליצור תלות בין היצרן לחקלאי.
  • צמחים עמידים כנגד חרקים יגרמו ליתרון לחרקים העמידים כנגד החומר שהוחדר לצמחים.
  • מעבר הגנים החדשים באמצעות גרגירי האבקה מהצמחים המהונדסים ייצור צמחי-על שישתלטו על הצמחים האחרים.
  • הידעת? כדי להחדיר את החומר התורשתי למצחים משתמשים בנשאים שיכולים לגרום בעצמם מחלות שונות באדם.