לבד במעבדה של פרופסור רות

ברוכים הבאים לפעילות הרפתקאה במעבדה של פרופסור רות

הזינו את הדוא\"ל אליו תרצו שישלחו התוצאות


שם וכיתה:

הגעתם לסיור במעבדה של פרופסור רות. ביום חמישי לפני חודש הכניסה פרופסור רות זוג זבובים למבחנת גידול #1 וזוג זבובים למבחנת גידול  #2 במשך החודש הזבובים הטילו ביצים שבקעו וגדלו והטילו גם הם ביצים שבקעו וכעת בכל מבחנה משפחה מורחבת של זבובים. רות מראה לכם את המבחנות ומבקשת שתחפשו הבדלים בתכונות הזבובים בשתי המשפחות - זאת מכיוון שהבדלים בתכונות בין משפחות עשויים להיות גנטיים. להלן תמונת המשפחות- משפחה #1 מימין ומשפחה #2 משמאל: נסו להסתכל על העיניים שלהם - האם אתם מבחינים בהבדל הקשור בעין בחלק מהפרטים?
מבחנה 1 6 זבובים עיניים גדולות מבחנה 2 4 זבובים ,שניים עיניים קטנות מתוכם

פתאום קבלה פרופסור רות טלפון דחוף ונאלצה לצאת. לפני שיצאה היא בקשה מכם לחפש מידע שיעזור לגלות איזה הבדל גנטי בין המשפחות גרם להבדל בתכונה שזיהיתם.
אביעד ורויטל, חברים שהצטרפו אליכם למעבדה החלו להתווכח:
אביעד: "זה ממש פשוט, יש לחלק ממשפחה 2 עיניים קטנות וזה בגלל הגנים שלהם"
רויטל: אוקיי אבל מה זה אומר? איך הגנים גורמים לזה שיש להם עיניים קטנות ולמה למשפחה השנייה אין את זה,הרי זה אותו סוג של זבובים יש להם אותם גנים!
אביעד: נו אלל התכוונתי -כמו שיש כמה גרסאות לסיפור לגן יכולות להיות כמה גרסאות. בגן שקשור לצורת העין, במשפחה 2 יש אלל של עין קטנה ובמשפחה 1 אין אותו, רק את האלל לעין גדולה. 
רויטל:אוקיי זה הסבר טוב אבל זה לא עוזר לי להבין איך האלל גורם לעין להיות קטנה?
אביעד: התכונות הם בגנים, כלומר יש אלל עין קטנה ואלל עין גדולה,מה לא ברור?
רויטל: אין בתוך האלל עין! אלל זה מקטע של דנ"א! אז מה שאנחנו צרכים להבין זה מה יש שם שגורם לעין להיות קטנה!

איזה משפט לדעתכם יכול לעזור לאביעד ורויטל?

ברגע שאמרתם: :גנים הם מקטע דנ"א המכיל מידע לתכונה, אלל הוא גרסה של גן לכן באלל יש מידע שיוביל ליצירת עין קטנה" רויטל ואביע הסתכלו עליכם המומים. שניהם אמרו "וואו זה מסדר לנו הכל,גאוני!"
עכשיו הם בונים עליכם שתיכנסו למעבדת הזבובים ולמאגר המידע הגנטי ותנסו להסביר להם איך המידע שבגן גורם לכך שהעין תהיה קטנה או גדולה. חפשו את הגן שמשפיע על גודל העין במאגר המידע הגנטי. מה שמו של הגן?

אביעד נזכר במידע משיעורי גנטיקה - "שניה שניה! נזכרתי שלימדו אותנו שגן זה קוד לחלבון - זה חייב להיות קשור לזה!"
השתמשו במידע מאביעד וחפשו מה תפקודו של החלבון שנוצר מהמידע שבגן?

פרופסור רות נכנסת למעבדה עם קבוצת תלמידים ואומרת "אני ממש מקווה שהצלחתם לגלות מה ההבדל הגנטי בין שתי המשפחות. קבוצת התלמידים הזו תשמח לשמוע איך ההבדל הגנטי שזיהיתם משפיע על התכונה" נסו להסביר לתלמידים את כל מה שגיליתם ואיך זה קשור לחלבונים.