מה עושים החלבונים?

פעילות זו מיועדת לתלמידי ביוטכנולוגיה או תלמידים המעוניינים להעמיק בהשפעת מוטציות על חלבונים ותכונות (ללא התעמקות בתהליכים גנטיים אחרים כמו תוצרי הכלאה)

ברוכים הבאים לפעילות מה עושים החלבונים?


שם וכיתה:

למדתם בעבר שגנים משפיעים על תכונות. בנוסף למדתם שגנים מקודדים לחלבונים.

אם נחבר יחד את המידע הזה נגיע לכך שגנים הם קוד ליצירת חלבון והחלבון הזה משפיע על תכונה. אבל איך?

חשבו כיצד החלבונים שנוצרו מהמידע שבגנים יכולים להשפיע על תכונה כמו צבע עין או גובה.

כתבו את מחשבותיכם:

בפעילות הקרובה נתעמק בשלוש תכונות בזבוב הפירות. לפניכם תמונה של זבוב פירות מזן הבר:

בתמונה זבוב בצבע חום בהיר בעל עיניים אדומות.

השוו את הזבוב הזה לשלושה זבובים בעלי מוטציה ב3 גנים שונים:

בתמונה זבוב עם עיניים לבנותבתמונה זבוב עם עין אדומה קטנה מאודבתמונה זבוב שחור עם עיניים אדומות

סמנו את התכונות בהן הזבובים שונים מזן הבר:

היכנסו למעבדת הזבובים  ולמאגר המידע הגנטי. על איזו תכונה משפיע הגן  Ebony? לכניסה למעבדת הזבובים הקליקו כאן

חיזרו למאגר הגנטי לגן Ebony. היכנסו לאנימציה

כיצד מעורב החלבון הנוצר מהגן בקביעת צבע גופו הבהיר של הזבוב?

מה קורה כשהמידע בגן ליצירת החלבון שגוי (רצף הדנ"א שונה)?

היכנסו כעת למידע על הגן White (לבן) כיצד משפיע החלבון במקרה הזה על תכונת הזבוב?

היכנסו כעת למידע על הגן Drop (טיפה) כיצד משפיע החלבון במקרה הזה על תכונת הזבוב?

בפעילות עסקתם בהשפעה של חלבונים על תכונות כמו צבע ומבנה של איברים. ידוע שגנים משפיעים גם על תכונות כמו גובה או עצבנות, כיצד לדעתכם חלבונים יכולים להיות מעורבים בתכונות כאלו ?

האם למדתם משהו חדש בפעילות הזו? אם כן,מה?