חיים על המאדים

מאת יגאל פת-אל, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה

מבוא:

בחודשים דצמבר 2003 וינואר 2004  אמורות היו לנחות 3 חלליות על המאדים  – הראשונה, ביגל 2 של סוכנות החלל האירופאית והשתיים האחרות – ספיריט ואופורטיוניטי – של סוכנות החלל האמריקאית. מטרת החלליות היא ביצוע מחקר, במקום, של קרקע המאדים כדי לגלות עקבות חיים ועקבות מים מתחת לפני הקרקע.

אחת הנחתות – ביגל 2, כנראה נכשלה במשימת הנחיתה, אנו נתייחס למשימות של הנחתת ביגל 2 כאילו הצליחה, ונניח שהניסויים והמדידות אמורים להתבצע כמתוכנן.

בימים אלה התבשרנו כי החללית ספיריט נחתה בהצלחה על המאדים והחלה לשגר תמונות ונתונים. הנכם מתבשים להתיחס בעבודה לנתונים ששולחת ספיריט בזמן אמת וכן לנתונים שהיא אמורה לשלוח בהמשך.

במשימה שלושה חלקים. יש לענות על כולם.

תיאור המשימה:

חלק א :

חיים הם דבר מורכב ביותר. בכוכב הלכת שלנו (כדור הארץ) קיימים תנאים המאפשרים חיים למגוון רחב מאוד של יצורים, החל מחיידקים וכלה בצמחים ובבעלי חיים. אולם, לא בכל כוכבי הלכת קיימים תנאים (אטמוספירה, טמפרטורה,  הרכב הקרקע וכדומה)  שמתאימים לקיום של יצורים חיים.

אפיינו את התנאים על פני כוכב הלכת מאדים והשוו אותם לאלה בכדור הארץ. בהשוואה זאת התייחסו לתנאי הסביבה (אטמוספירה, טמפרטורה, פני השטח…) וקיום תופעות מחזוריות (עונות, יממה…) וכדומה.

חלק ב :

ענו על אחת מבין 3 השאלות הבאות:

  1. השאלה אם קיימים חיים על פני המאדים מטרידה את החוקרים שנים רבות. שני שיגורים של החלליות – ויקינג (1976) ומרס פאת'פיינדר (1997) – נועדו לתת תשובה לשאלה זאת.
    ערכו סיכום קצר  המתאר ניסויים  שבוצעו במאדים במהלך שיגורים אלה, עיקרי הממצאים שהתקבלו והמסקנות שנבעו מהממצאים.
  1. בדצמבר 2003 שיגרה למאדים סוכנות החלל האירופית את רכב המחקר "ביגל 2". אולם, הקשר עמו אבד.
    תארו בקצרה את הניסויים שתוכננו עבור  ביגל 2. אלו ממצאים ניסויים היו עשויים לדעתכם לרמוז על אפשרות לחיים?  ערכו השוואה בין הניסויים  שתוכננו עבור  ביגל 2 לבין הניסויים שנערכו בויקינג  (יתרונות, חסרונות, הבדלים…).
  1. תארו בקצרה את המשימות של החלליות ספיריט ואופורטיוניטי.
    – מדוע נשלחו החלליות דווקא עכשיו?
    – מהו חלון הזדמנויות למשלוח חלליות למאדים?
    – מהו היתרון של  חלון ההזדמנויות הנוכחי על פני חלונות קודמים?
    – מהם ההבדלים בין מטרות  המשימות?
    אלו תוצאות שיתקבלו בניסויים של  הספיריט  ואופורטיוניטי, לדעתך, עשויות לרמוז על אפשרות לחיים?

חלק ג :

בחלק זה של המשימה עליכם להציע ניסויים שיהוו המשך לניסויים שבוצעו ו/ או תוכננו בכל המבצעים עד כה. עליכם להסתמך על הניסויים שתוכננו לבייגל 22, ספיריט ואופורטיוניטי, ובנוסף להסתמך על ניסויי החלליות לחקר המאדים עד כה (ויקינג, פאת'פיינדר) ותוצאותיהם בפועל. תפקיד הניסוי/ניסויים יהיה לתמוך או להפריך ממצאים ומסקנות שהתקבלו עד כה ו/או להוסיף עליהם מידע חדש (בפועל), ו/או להשלים את הניסויים העתידיים (של בייגל 2, ספיריט ואופורטיוניטי).

כל הניסויים המוצעים חייבים להיות מופעלים בשלט רחוק (כלומר שיהיה ניתן להפעילם על מאדים מכדור הארץ).

בתיאור הניסוי(ים) יש להגדיר מטרות, להציע מהלך ניסוי ודרכי ביצוע, ולתאר ממצאים אפשריים והמסקנות הנובעות מהם. התשובה צריכה להיות מנומקת. יש להסתמך לשם כך על חוקים ותופעות במדע וטכנולוגיה ולבסס את הדיון על מונחים מדעיים וטכנולוגים.

הצגת התוצרים:

  1. התוצרים יוצגו באמצעות אחד מהאמצעים הבאים:
  • מצגת ממוחשבת
  • פוסטר
  • דגם או שילוב האמצעים הנ"ל.
  1. בנוסף להצגת התוצרים הנכם מתבקשים לנסח מספר שאלות פתוחות הקשורות לנושא, אשר למרב ידיעתכם והבנתכם אין להן פתרון מוסכם מבחינה מדעית. השאלות תופנינה אל חבר השופטים.

 

הערכת התוצרים:

דירוג העבודות שיוגשו ייעשה תוך התמקדות בנקודות הבאות:

  1. שליטה, נכונות ובקיאות בהיבטים המדעיים והטכנולוגיים של הנושא.
  2. הסתמכות על מקורות מידע מייצגים, מהימנים ומגוונים וציונם.
  3. הכללת נושאים, פתרונות ורעיונות מקוריים.
  4. איכות הדגם , המצגת או הפוסטר.
  5. רמת השאלות הפתוחות.
  6. אופן הצגת העבודה מול ועדת השיפוט.

 

חומר רקע  (מקורות חלקיים):