כיצד למנוע התנגשות?

תצפית של חובבי אסטרונומיה מיפן, שהתמחו בצייד שביטים, גילתה עצם חדש, חיוור ובעל מראה מעורפל. הדיווח למרכז הבינלאומי של גופים קטנים של אוניברסיטת הרווארד  (Minor Planet  Center)  לא עורר בתחילה תשומת לב רבה. אולם, תצפיות של חובבים נוספים והצטרפותם של מצפי הכוכבים הגדולים למעקב, הביאו לחישובי מסלול מדויקים מאד של העצם וקבעו שהוא נמצא במסלול התנגשות עם כדור-הארץ. ההסתברות להתנגשות קטלנית עם הגוף החדש הייתה גבוהה בהרבה מזו המצויה באזהרות הקודמות על "חליפות קרובות" של אסטרואידים. תאריך המפגש החזוי הוא 20.1.2028. על פי קטגוריות הסיכון שנקבעו ב"סולם טורינו"  (The Torino Scale) העצם קיבל את הדרגה 9, כלומר סכנת הכחדה לחיים על פני כדור-הארץ.

 

המשימה והאתגר!

  1. עליכם לתכנן כיצד למנוע את התנגשות העצם עם כדור-הארץ, ולהציג פתרון שניתן יהיה ליישמו בטכנולוגיות הנוכחיות ובפרק זמן שיקטין ככל האפשר את הסיכון לתושבי כדור-הארץ.
    עליכם לתכנן משימות חלל ותצפיות שיעזרו לקבוע את טיבו של העצם החדש, את גודלו ומסתו – כל זאת בלוח זמנים ריאלי לביצוע. לאחר קביעת ההרכב והגודל, תצטרכו לתכנן אסטרטגיה ליירוט שלו בטווח רחוק ככל האפשר מכאן ולהסטתו או השמדתו.
    יש לבחון גם תרחישי כשלון אפשריים ולהציע שורה של פתרונות חליפיים.
  2. ציינו בתשובותיכם את מקורות המידע עליהם הסתמכתם. ופרטו את רשימת המקורות.
  3. תארו בקצרה (עמוד אחד) את התהליך שעברתם במהלך ביצוע המשימה.