היתכנות חיים בענני נוגה

רקע

אחת המטרות של חקר החלל הינו החיפוש המתמיד אחר מקור החיים. חיים כפי שאנו מכירים טרם נתגלו עד כה מחוץ לכדור הארץ. ההנחה הבסיסית היא שהחיים התפתחו בכדור הארץ הקדום מחומרים פשוטים שהגיעו מהחלל לסביבה מימית ע"י שביטים ומטאוריטים.
האם כדור הארץ הוא המקום היחידי עליו התפתחו החיים? לגבי כוכבי הלכת של מערכת השמש שלנו, השמש היא מקור האנרגיה העיקרי. כדור הארץ נמצא באזור המכונה "רצועת החיים"
(Habitable Zone) שאיפשר את התפתחות החיים. המקום בו סבורים שהתחילו החיים היה כנראה הים רדוד או במעמקי האוקיינוסים. גילוי צורות חיים השורדים בתנאי קיצון – אקסטרמופיליים, כמו לחץ מאוד גבוה במעמקי האוקיינוס, סביבה מלוחה, חומציות חזקה במערות ואגמים סגורים, כמות קרינה חזקה, הביאו את המדענים לחשוב על אפשרות קיום חיים ברחבי מערכת השמש, כגון בכוכב הלכת נוגה, במאדים או בירח אירופה של צדק וגופים אחרים.

נוגה (Venus) הינו כוכב הלכת השני במרחקו מהשמש. גודלו כמעט כגודל כדור הארץ, אך הוא מוקף באטמוספירה צפופה פי 90 מאטמוספירת כדור הארץ, שמורכבת בעיקר מפחמן דו-חמצני וכן עננים של חומצות גופריתנית מרוכזת. לחץ זה מתאים ללחץ שחשים בעומק של קילומטר באוקיאנוסים של כדור הארץ. טמפרטורת פני השטח הינה C460 בגלל קרבת השמש והאטמוספירה הדחוסה. בשיכבת העננים העליונה ישנו אזור בו הטמפרטורה ותנאי הלחץ דומים לאטמוספירת כדור הארץ עם ענני חומצה ויתכן שבשיכבה זו יש סיכוי אולי המתאים להתפתחות צורות חיים. אנו נצא לחיפוש בשיכבה זו.
כיום נמצאת בסביבה של נוגה החללית Venus Express שמטרתה חקר האטמוספירה של נוגה.

מטרת המשימה

תכנון משימה שתדגום את שכבות העננים במטרה לזהות צורות חיים בשיכבת העננים העליונה בנוגה.

לצורך תכנון המשימה יש להתייחס להנחיות הבאות:

  • הגדרת מטרת המשימה – חיים בענני נוגה
  • קביעת שיטת דגימה המתאימות לאפיין צורות חיים
  • בחירת האזורים וגבהים המתאימים ביותר לדגימה
  • בחירת מועד השיגור לנוגה ביחס למיקום הפלנטה סביב השמש
  • קביעת ממדי החללית, שיטת הדגימה, מכשור מדידה לפי תנאי הטמפרטורה
  • מקורות האנרגיה

קישורים