כללי
הגרופר (GrouPer) – הערכה ולמידה מותאמת קבוצתית, מנגיש למורה מידע על למידת תלמידיו במגוון היבטים. האבחון מבוצע בעזרת שאלון הנבדק אוטומטית בפטל ותוצאותיו מעובדות על ידי אלגוריתם המחלק את הכיתה לאשכולות של תלמידים בעלי מאפיינים משותפים.
המידע המוצג למורה כולל נתונים נומריים ומילוליים במגוון רמות: ארצי, כיתתי, קבוצתי והתלמיד הבודד. נדגיש שהמידע הוא סטטיסטי ומאפיין אשכול של תלמידים שהצליחו ו/או התקשו באותן השאלות. מכאן שהמידע הארצי אינו מעיד על ביצועי התלמיד הבודד אלא על ביצועי האשכול כולו.
מטרת המידע המוצג היא לסייע בקבלת החלטות מושכלות על המשך הלמידה וההוראה. עם זאת למורה יש שיקולי דעת נוספים ולכן הגרופר מאפשר למורה לשנות את שיבוצו של תלמיד באשכול, לאחד אשכולות ועוד .
מטרות הגרופר:
- הצגת מידע מילולי למורה על כיתתו
- אבחון מיידי של חוזקות וקשיים של תלמידים במגוון היבטים
- חלוקה תלמידים לקבוצות על פי מאפיינים משותפים
בתדריך זה נתאר את תהליך השימוש והמעקב אחרי ביצועי התלמידים בפעילויות אשר מנותחות באמצעות הגרופר (GrouPer).
שימוש בגרופר (GrouPer)
כפתור הגישה לגרופר נמצא בעמוד הראשי של הקורס, בשם "אנליטיקות למידה":
לאחר לחיצה על כפתור "אנליטיקות למידה", תפתח חלונית בשם "אבחון התלמידים על פי תוצאותיהם". בחלונית זו בחרו פעילות מתוך הרשימה המופיעה:
לתשומת ליבכם, הגרופר (GrouPer) מציג פעילויות בקורס של המורה אשר יש עבורם נתונים רבים ברמה ארצית. כלומר, פעילויות שהורדו מהמאגר המשותף והופעלו בקרב מספר גדול של תלמידים.
במסך שנפתח, מוצג שיוך התלמידים לאשכולות כפי שבוצע על ידי המערכת:
ראשית, נסקור את המידע והאפשרויות הזמינות במסך זה לפי איזורים:
האשכולות אשר מוצגים אינם מעידים על היכולות הכלליות של התלמידים המשוייכים אליהם (מצטיינים, מתקשים…), אלא מאירים מאפיינים נקודתיים הנוגעים להיבטים אותם מאבחן השאלון שהועבר.
למשל, הגרופר יקבץ יחדיו תלמידים המחזיקים בתפיסה נאיבית (מיסקונספציה) מסוימת ובאשכול יהיו תלמידים בעלי ידע, יכולות ומיומנויות מגוונים.
המידע המוצג עבור כל אשכול הוא:
תלמידים בכיתה שלא השלימו את כל הפעילות (לא הגישו, לא ענו על חלק מהשאלות וכד') לא יוצגו באשכולות, אך יופיעו בצד המסך לפי התמונה המסומנת:
במידה וברצונכם לשייך לאחד מאשכולות התלמידים את אחד התלמידים המופיעים כלא משויכים, בחרו את התלמיד על ידי לחיצה על האייקון של התלמיד וגררו את האייקון לאשכול הרלוונטי:
גרופר הוא כלי סטטיסטי המבוסס על נתוני עתק (BIG DATA) עליהם מופעל אלגוריתם המחלק את התלמידים לקבוצות על פי מידת הדמיון בשאלות בהן הצליחו/ פחות הצליחו. לאחר שהתקבלו מספר גדול של תשובות תלמידים, האלגוריתם יוצר את הקבוצות ומשייך כל אחד מהם לקבוצה הדומה לו ביותר. המשמעות של הקבוצות השונות ניתנת על ידי צוות מומחים (חוקרים ומורים מנוסים) מתוך כוונה לתת בידי המורה כלי שיאפשר לו לקבל מידע רחב על למידת תלמידיו מבלי לבדוק את תוצריהם.
בלחיצה על הכפתור, תיחשף בפניכם טבלת המידע הארצי לפעילות שנבחרה:
באפשרות המורים המפעילים את הגרופר, להחליט אם להקצות פעילות המשך לאשכול / לכל הכיתה, בהתאם להבנת המצב המוצג בגרופר (GrouPer)
במידה והוחלט על הקצאת פעילות המשך (אשר תופיע לתלמידים בקורס), קיימות 2 אפשרויות לבחירת הפעילות:
א. הקצאת פעילות הקיימת בקורסים של המורה.
ב. הקצאת פעילות ממאגר הפעילויות המשותף בפטל.
להלן הסבר על אופן הקצאת פעילות המשך:
- לחצו על כפתור הקצאת הפעילויות (באשכול מסוים או באיזור הפעולות והמידע הכיתתי) ובתפריט שנפתח, בחרו ב"הקצאת פעילות מהקורסים שלי".
- בחלונית שנפתחה, יופיעו הפעילויות מהקורסים של המורה. סמנו V בשורה של הפעילות אותה תרצו להקצות כפעילות המשך ולחצו על אישור:
- בחלונית הבאה, אנא הסבירו בקצרה מדוע בחרתם להקצות את הפעילות שנבחרה לאשכול / לכיתה שלכם. ההסבר מיועד למורים אחרים אשר יבקשו לבחור פעילות המשך.
בסיום, לחצו על אישור.
- כעת, תוכלו לראות במסך אבחון התלמידים שנבחרה פעילות אחת מהקורסים של המורה עבור האשכול שנבחר:
- בתפריט שנפתח, בחרו ב"הקצאת פעילות ממאגר"
- כעת תוכלו לשוטט במאגר הפעילויות המשותף ולחפש פעילות מתאימה לאשכול שנבחר (במידת הצורך, עומדים לרשותכם במסך זה כל כלי הסינון, החיפוש והקיטלוג) מצאו את הכרטיס לפעילות שברצונכם לשלב, לחצו על כפתור "בחירה" ולאחר מכן, לחצו על "אישור".
- בחלונית הבאה, אנא הסבירו בקצרה מדוע בחרתם להקצות את הפעילות שנבחרה לאשכול / לכיתה שלכם. ההסבר מיועד למורים אחרים אשר יבקשו לבחור פעילות המשך.
בסיום, לחצו על אישור.
כעת, תוכלו לראות במסך אבחון התלמידים שנבחרה פעילות אחת מהמאגר המשותף עבור האשכול שנבחר:
שימו לב,
לאחר שבחרתם את הפעילות (אם מהקורס שלכם או מהמאגר המשותף) תתווסף כעת בקורס שלכם הפעילות שבחרתם, עם התניית גישה לתלמידים אשר משתייכים לאשכול שנבחר:
רק התלמידים העונים לתנאי המופיע בתיאור הפעילות, יראו את הפעילות בקורס.