פטל כימיה

פטל כימיה היא סביבה שפותחה במטרה להנגיש למורי הכימיה בתיכון כלים ליישום הוראה ולמידה מותאמות אישית. בנוסף לכך, לתמוך בעבודה צוותית של תלמידים, המאפיינת את לימודי הכימיה, בדגש על יחידת המעבדה וההערכה החלופית (30%). 

סביבת פטל כימיה הופעלה לראשונה בשנת הלימודים תש"פ על ידי צוות מצומצם של מורים חלוצים, אשר התנסו בשימוש בסביבה ובדקו את יעילותה בכיתותיהם. בשנת הלימודים תשפ"א – "שנת הקורונה" – גדל מאד מספר המורים שהצטרפו ועברו הכשרה לעבודה עם הסביבה, כפתרון יעיל לארגון ההוראה והלמידה מרחוק. משנת הלימודים תשפ"ב, סביבת פטל כימיה מלווה מאות מורים בשגרת ההוראה היומיומית, בכיתה ומחוצה לה.

סביבת פטל כימיה מאושרת על-ידי משרד החינוך.

פעילויות אינטראקטיביות לתלמידים

מגוון פעילויות אינטראקטיביות פותחו במסגרת קבוצת הכימיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, תוך שיתוף עם מורי כימיה מרחבי הארץ. בין כלל הפעילויות, חשוב לציין מאגרי שאלות ומשימות דיאגנוסטיות לקידום הוראה מותאמת אישית. השאלות מאפשרות אבחון מצב הידע של התלמיד, והן אף מלוות בהצעות למהלכי הוראה מותאמים לתוצאות האבחון. מורים יכולים לערוך את הפעילויות השונות בקלות ובמהירות, או אף ליצור פעילויות חדשות בעצמם ולשתף אותן עם מורים עמיתים.

חדשנות וחיבור למדע עכשווי

הפעילויות השונות המוצעות למורי הכימיה משלבות פרקטיקות מדעיות אותנטיות, ומקרבות בין התלמידים לבין מדע עכשווי. צוות הפיתוח, הכולל מורות מנוסות לכימיה, מוסיף למאגר מעבדות ממוחשבות, בחינות ופעילויות אינטראקטיביות בנושאי הליבה, כמו גם שאלות חדשניות המשלבות גרפים וכתיבה כימית ומאפשרות בדיקה אוטומטית. 

צוות הפיתוח של פטל כימיה יצר סדרת שאלות אינטראקטיביות המאפשרות בדיקה אוטומטית של שאלות חדשניות המשלבות גרפים וכתיבה כימית בקלות.

מצב הכיתה בזמן אמת

פטל כימיה משקפת למורה, בזמן אמת במהלך ההוראה, את מצבם של הלומדים בכיתה בהתייחס לרמת הבנתם, תפקודם, והצלחותיהם במטלות השונות. 

הצצה לסביבת פטל כימיה

האנשים שמאחורי פטל כימיה

ראש קבוצת הכימיה:
פרופ' רון בלונדר

ראש פרויקט פטל כימיה:
ד"ר שלי ליבנה

חברי צוות הפיתוח בעבר ובהווה (לפי א-ב):

אהוד אבירן​

חלי בוכריס​

ד”ר שרון גלר​

טל הירש שמח​

דפנה ים​

ד”ר יעל פלדמן מגור​

ד”ר ראיד שורוש​

שרית שמאי​

סביבת פטל כימיה למשתמשים רשומים

הצטרפו לפטל

רוצה להצטרף אלינו? איזה כייף!

מה שצריך לעשות זה רק למלא את הפרטים בטופס פה באתר ואנחנו נחזור אליך בימים הקרובים להמשך תהליך ההרשמה

© כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע