חווית הוראה ולמידה אחרת

פטל - נעים להכיר

פטל - נעים להכיר!

סביבת פטל להוראה ולמידה מותאמת אישית (Personalized Teaching and Learning) מפותחת במכון ויצמן במטרה לקדם הוראה ולמידה של מדע ומתמטיקה בבתי הספר התיכוניים ובחטיבות הביניים בארץ, תוך התאמה אישית לידע של כל לומד ולומדת בכל נקודת זמן. 
הסביבה אושרה על ידי משרד החינוך ולפיכך אפשר להיכנס אליה באמצעות מנגנון הזדהות אחידה.

מה מלמדים בפטל?

סביבת פטל כוללת שישה מקצועות לימוד, כל אחד מהם פותח על ידי צוות פדגוגי מהמחלקה להוראת המדעים, בשילוב מומחי עיצוב למידה וטכנו-פדגוגיה, במטרה לאפשר לכם חוויית הוראה ולמידה מיטבית.

פיזיקה

חטיבה עליונה

ביולוגיה

חטיבה עליונה

כימיה

חטיבה עליונה

מדע וטכנולוגיה

חטיבת הביניים

מתמטיקה

חטיבת הביניים וחטיבה עליונה

מדעי המחשב

חטיבה עליונה

פיזיקה

חטיבה עליונה

ביולוגיה

חטיבה עליונה

כימיה

חטיבה עליונה

מדע וטכנולוגיה

חטיבת הביניים

מתמטיקה

חטיבת הביניים וחטיבה עליונה

מדעי המחשב

חטיבה עליונה

למה כדאי להצטרף לפטל?

מהם היתרונות המרכזיים שאתם ותלמידיכם תוכלו ליהנות מהם?

  • מגוון פעילויות אינטראקטיביות – התלמידים שלכם יוכלו ליהנות ממגוון פעילויות ממוחשבות בנושאים מדעיים שונים, הכוללות משוב וציון אוטומטי על ידי המערכת (ללא תלות בבדיקה שלכם). 
  • התאמה לתוכנית הלימודים – סביבת פטל מאושרת על ידי משרד החינוך. תוכלו להעשיר את רצפי ההוראה שלכם בפעילויות המותאמות לנושאי תוכנית הלימודים, כולל אפשרות הכנה לבגרויות, לפי בחירתכם והעדפתכם.
  • מכל מקום ובכל זמן – התלמידים שלכם יוכלו להיכנס לסביבת פטל ממחשבים ניידים, מטלפונים חכמים ומטאבלטים במהלך שיעורים או מהבית.
  • התנסות בשילוב בינה מלאכותית – תוכלו להצטרף למחקרים ויישומים הבוחנים את הערך המוסף של שילוב בינה מלאכותית בתהליכי הוראה ולמידה.
  • התאמה לסגנון ההוראה של כל מורה – תוכלו ליצור רצפי הוראה על פי העדפותיכם ולהתאים את הפעילויות לסגנון ההוראה שלכם.
  • הוראה מותאמת אישית – תוכלו לשלב שאלות דיאגנוסטיות המאפשרות אבחון ידע ותפיסות שגויות של לומדים, וגם לקבל הצעות להתערבות ובניית מערכי הוראה אישיים בהתאם.
  • ייעול תהליכי ההוראה והלמידה – סביבת פטל מרכזת עבורכם במקום אחד את כל פעילויות ההוראה והלמידה שלכם. תוכלו לקבל משוב מבוסס-נתונים על אודות ביצועי התלמידים שלכם (מה הם עשו? כמה התקדמו?). נוסף על כך, תוכלו בלחיצת כפתור להעביר נתונים למערכת "משוב" הבית ספרית. התלמידים שלכם יוכלו באותה הקלות למצוא בסביבה את כל חומרי הלימוד, המשובים והציונים שקיבלו.
  • ניהול תיק מעבדה ותלקיט דיגיטלי – תוכלו ליצור מטלות עם מחוון מובנה המבוסס על דרישות משרד החינוך, להגדיר צוותי עבודה להגשת דוחות מעבדה ולשמור במקום אחד את כל הדוחות שבדקתם.
  • פיתוח מקצועי – תוכלו להשתתף בכנסים, בקהילות ובהשתלמויות מקצועיות, ולהיחשף לגישות ההוראה המתקדמות ביותר ללימוד נושאים מדעיים שונים, בהובלת מיטב המומחים של מכון ויצמן.
  • שיתופיות בין מורים – תוכלו להיות שותפים בקהילת מורים מכל רחבי הארץ, המשתפת פעילויות, מטלות, מבדקים, רצפי הוראה וחוויות מההפעלה בכיתות.
  • ביטוי אישי והשפעה – תוזמנו ליטול חלק פעיל במחקרים חינוכיים שמטרתם לקדם את הוראת המדעים.
  • תמיכה וליווי  תוכלו להיעזר בערוץ פתוח וזמין לשאלות, בעיות והצעות.

סביבת הוראה ולמידה חדשנית

מגוון פעילויות
אינטראקטיביות

התלמידים שלכם יוכלו ליהנות ממגוון פעילויות ממוחשבות בנושאים מדעיים שונים, הכוללות משוב וציון אוטומטי על ידי המערכת (ללא תלות בבדיקה שלכם).

התאמה לתכנית
הלימודים

סביבת פטל מאושרת על ידי משרד החינוך. תוכלו להעשיר את רצפי ההוראה שלכם בפעילויות המותאמות לנושאי תוכנית הלימודים, כולל אפשרות הכנה לבגרויות, לפי בחירתכם והעדפתכם.

מכל מקום
ובכל זמן

התלמידים שלכם יוכלו להיכנס לסביבת פטל ממחשבים ניידים, מטלפונים חכמים ומטאבלטים במהלך שיעורים או מהבית.

התנסות בשילוב בינה מלאכותית

תוכלו להצטרף למחקרים ויישומים הבוחנים את הערך המוסף של שילוב בינה מלאכותית בתהליכי הוראה ולמידה.

חווית הוראה ולמידה אחרת

התאמה לסגנון
ההוראה שלי

תוכלו ליצור רצפי הוראה על פי העדפותיכם ולהתאים את הפעילויות לסגנון ההוראה שלכם.

הוראה מותאמת
אישית

תוכלו לשלב שאלות דיאגנוסטיות המאפשרות אבחון ידע ותפיסות שגויות של לומדים, וגם לקבל הצעות להתערבות ובניית מערכי הוראה אישיים בהתאם.

ייעול תהליכי ההוראה והלמידה

סביבת פטל מרכזת עבורכם במקום אחד את כל פעילויות ההוראה והלמידה שלכם. תוכלו לקבל משוב מבוסס-נתונים על אודות ביצועי התלמידים שלכם (מה הם עשו? כמה התקדמו?). נוסף על כך, תוכלו בלחיצת כפתור להעביר נתונים למערכת "משוב" הבית ספרית. התלמידים שלכם יוכלו באותה הקלות למצוא בסביבה את כל חומרי הלימוד, המשובים והציונים שקיבלו.

ניהול תיק מעבדה ותלקיט דיגיטלי

תוכלו ליצור מטלות עם מחוון מובנה המבוסס על דרישות משרד החינוך, להגדיר צוותי עבודה להגשת דוחות מעבדה ולשמור במקום אחד את כל הדוחות שבדקתם.

התפתחות מקצועית אישית

פיתוח
מקצועי

תוכלו להשתתף בכנסים, בקהילות ובהשתלמויות מקצועיות, ולהיחשף לגישות ההוראה המתקדמות ביותר ללימוד נושאים מדעיים שונים, בהובלת מיטב המומחים של מכון ויצמן.

שיתופיות
בין מורים

תוכלו להיות שותפים בקהילת מורים מכל רחבי הארץ, המשתפת פעילויות, מטלות, מבדקים, רצפי הוראה וחוויות מההפעלה בכיתות.

ביטוי אישי
והשפעה

תוזמנו ליטול חלק פעיל במחקרים חינוכיים שמטרתם לקדם את הוראת המדעים.

תמיכה
וליווי

תוכלו להיעזר בערוץ פתוח וזמין לשאלות, בעיות והצעות.

אמור לי ואשכח, למד אותי ואזכור, שתף אותי ואלמד.

- בנג'מין פרנקלין

אמור לי ואשכח,
למד אותי ואזכור,
שתף אותי ואלמד.
- בנג'מין פרנקלין

המורות והמורים של פטל

ביקשנו ממורות ומורים המשלבים את פטל בהוראה לשתף בחוויות שלהם ושל תלמידיהם.

כתבו על פטל

ראו מגוון פרסומים ומאמרים אקדמיים.

המעבדה פטל והחיים תותים
על כימיה, עלון מורי הכימיה, גליון 39 מרץ 2023​

פטל כימיה היא סביבת למידה מותאמת אישית להוראת הכימיה בבתי הספר התיכוניים. הסביבה מבוססת על פלטפורמת מוודל והיא מאפשרת למורים לנהל את רצף ההוראה שלהם בסביבה מקוונת, להכין ולערוך פעילויות מקוונות) למשל, תרגילים, משחקים, ואפילו מבחנים (לשתף ולקחת תכנים לימודיים ופעילויות ממורים עמיתים למקצוע. בנוסף הסביבה מאפשרת למורים לאסוף נתונים בזמן אמת על מצב התלמידים בכיתה וללמד באופן מותאם אישית לכיתה ולתלמידים בכיתה.

כשטכנולוגיה ופדגוגיה הולכות יד ביד
על כימיה, עלון מורי הכימיה, גליון 37 מרץ 2022​

במאמר שפורסם בעיצומה של תקופת הלמידה מרחוק שכותרתו ”מהו הכשל העיקרי בלמידה מרחוק בתקופת הקורונה? לא מה שחשבתם“ (סלנט, 2020), תואר מחקר שהתקיים באוניברסיטת ג‘ורג‘יה בארצות הברית, אשר מצא שאחד הגורמים שמנע למידה יעילה בתקופת הקורונה הוא חוסר בזמינות של חומרי למידה באופן מסודר.

הצטיינות בחינוך מדעי דיגיטלי
WEIZMANN HOMEPAGE, אפריל 2020​

בתי הספר סגורים בשל נגיף הקורונה, מורים ברחבי העולם עוברים קורסים מזורזים בלמידה דיגיטלית – טכנולוגיות מקוונות המאפשרות לאנשי חינוך לנהל למידה מרחוק, ולהגיע אל כל אחד מהתלמידים באופן אישי. האתגר משמעותי, אבל הודות למחקר ופיתוח של פרויקטים חלוציים במכון ויצמן למדע, ישנם מורים למדעים אשר כבר מקדימים את כולם.

חנוך לנער על פי הפלטפורמה
WEIZMANN MAGAZINE VOL. 13, אפריל 2018​

בעידן האינטרנט, לא חסרים למורים מקורות מידע מקצועיים. למעשה, הכמות האדירה של מידע נגיש עלולה לפעמים לבלבל. יוזמה חדשה של המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע מסייעת למורים להפריד את הבר מן התבן ובכך מקדמת עידן חדש של הוראה מותאמת אישית בכיתות הלימוד.