רקע
מנגנון בדיקה רוחבית ודיון כיתתי מיועד לאפשר למורה לעבור על תשובות התלמידים במשימה.
המנגנון מאפשר למורה לבחון תשובות תלמידים לשאלה ולבדוק אותם, להוסיף הערות ולתת ציון.
כמו כן יכול המורה להשוות בין תשובות תלמידים שונות, לבחור בשאלות ותשובות "מעניינות" מבחינת המורה ולדון עליהם בכיתה אך לא לחשוף את שמות התלמידים המשיבים.
המורה יכול להחליט כי הדיון לא יהיה אנונימי, אלא שתהיה חשיפה של שמות התלמידים בעת דיון.
תרחיש הבדיקה
בזמן שתלמידים עדיין נמצאים בתהליך מענה על המשימה, או לאחר שתלמידים סיימו לענות על המשימה, מורה נכנס לעמוד תוצאות המשימה על מנת להתרשם מתשובות התלמידים ולאחר מכן עובר לבדוק כיצד התלמידים השיבו על שאלה/שאלות ספציפיות.
המשימה יכולה לכלול גם שאלות סגורות וגם פתוחות, אך נכון לעכשיו מנגנון דיון כיתתי תומך בשאלות פתוחות בלבד.
המנגנון מאפשר הן בדיקה רגילה של משימה, ללא התייחסות לדיון כיתתי והן בדיקה ושימוש במנגנון דיון כיתתי.
תוך כדי מעבר על תשובות התלמידים, מורה בוחר בתשובות ו/או שאלות שאותם יציג לדיון כיתתי בעזרת הקרנה על המסך בכיתה.
תהליך הבדיקה
במהלך המענה של תלמידים למשימה, או לאחר שסיימו לענות על המשימה, יש להיכנס למשימה:
ניתן לראות כי כברירת מחדל, מצב אנונימי מופעל:
ניתן לכבות מצב אנונימי (כלומר להציג את שמות התלמידים בעת הדיון הכיתתי) באמצעות כיבוי המתג הבא:
ניתן לעבור על סוגי השאלות השונות באמצעות בחירה בלשונית המשקפת את הבחירה הרצויה:
בחלק הבא, נעבור על כל אחת מן הלשוניות ונבין את השימוש באפשרות זו ובמבנה שלה.
בלשונית זו נוכל לראות את כל השאלות הממתינות לציון, וכן לבחור את השאלות שברצוננו להציג בדיון הכיתתי.
בחלקו הימני של המסך ניתן לראות את השאלות של משימה זו:
בחלקו השמאלי של המסך ניתן לראות את תוכן השאלה, תשובת התלמיד, סימון תשובת התלמיד להצגה בדיון הכיתתי, מעבר לתצוגת דיון כיתתי וכן היכולת לעדכן הערה וציון לתלמיד ולעדכנו על כך:
התוכן בלשונית זו דומה לתוכן הלשונית הקודמת, אך מציגה את כלל השאלות ולא רק את השאלות הממתינות לציון.
התוכן בלשונית זו מציגה את השאלות והתשובות שסומנו ככאלה שיוצגו בדיון הכיתתי:
שימוש במנגנון דיון כיתתי בכיתה
מומלץ לקיים את הדיון בכיתתי בכיתה באופן פרונטלי באמצעות שימוש במקרן.
על מנת להגיע לדיון הכיתתי, על המורה ללחוץ על הכפתור הבא, מכל אחת מן הלשוניות:
במסך זה, יוצגו השאלות והתשובות שנבחרו להצגה בדיון הכיתתי.
כברירת מחדל, התשובות מוסתרות והמורה יכול לחשוף אותן בהדרגה, תוך כדי הדיון הכיתתי:
כך נראית תצוגת רשימה, שממנה ניתן לבצע הסתרה של התשובות:
כך נראית תצוגת קרוסלה, שממנה ניתן לבצע הסתרה של התשובות:
בהצלחה.